Trädfällning (arborist)

Tophandsåg

55 inlägg 25247 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tophandsåg

Huskyman  
#285135 Klättar du med en 550XP? :surp:
Wow, ja då får du i alla fall bra motion....

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Tophandsåg

Johanikursil  
#285137 Har släpat up den någon gång.....
Mm det känns dagen efter! Haha!

Avatar Fallback

Re: Tophandsåg

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#285697 Hurra! jag lyckades få tag i en begagnad ms200T!som efter lite service och rengöring fungerar klockrent!

Avatar Fallback

Re: Tophandsåg

Johanikursil  
#285699 Stihl-igt!

Avatar Fallback

Re: Tophandsåg

Nonkan  
#286007
Huskyman skrev:Om det inte vore för det höga priset så skulle jag nog klippa till. Jag var imponerad över vad den kunde prestera, trots att det var minusgrader ute. Batteriet hängde med....


Ständigt denna diskussion om att batterisågen är dyr.

Batteriet ska klara minst 1000 laddcykler och en laddning är jämförbar med en tank bensin. 1000 tankar bensin ~500 L. Aspen 2T kostar ca 25:-/L inkl moms= 12500:-

Alltså en såg, två batterier och laddare för 3000 mindre än vad bara bensinen kostar till typ en MS200T, och då är det lågt räknat.

Inköpspriset är helt enkelt inte relevant i en jämförelse mellan bensin och batterimaskiner, man måste jämföra TCO.

För övrigt är motorsågskostnaden för en arboristfirma i stort sett försumbar, personalkostnader är den största utgiftsposten.

Användarvisningsbild

Re: Tophandsåg

Huskyman  
#286012 Intressant att du är en ÅF för Husqvarna.......
Den är dyr. Punkt slut.

Användarvisningsbild

Re: Tophandsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286020 Enligt min erfarenhet utav Husqvarnas batterimaskiner (536 Li XP, 536 Li-R, 536 Li-L och 536 LIHD60X), så motsvarar nog ett medföljande fulladdad 36V 3,0Ah-batteri snarare 0,25-0,3 liter Aspen 2t.

0,5 liter Aspen 2t per batteriladdning är väl högt räknat, tycker jag. Men det beror ju lite på hur man använder sin maskin. Låter man bensinaren stå mycket på tomgång, kanske det ställer bättre med att 0,5 liter aspen skulle motsvara en batteriladdning. Samma sak om det skulle bli större medföljande batterier i framtiden. Jag har dock ingen topphandsåg och klättrar inte i träd med motorsåg.

Slutligen så är det batterier och laddare som är dyra i inköp. Jämför man tool-only priser med priset för motsvarande bensinare, så blir priset inte så blodigt för batteri-maskinen. Då har ju också batteridrift en hel del fördelar jämfört med bensindrift, så som garanterat lättstartat, låg vikt, ytterst få saker som kan krångla och så vidare.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Tophandsåg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286031 Går det att kvista med en batterisåg i förstagallring?

Avatar Fallback

Re: Tophandsåg

Hema  
#286050
Nonkan skrev:
Huskyman skrev:Om det inte vore för det höga priset så skulle jag nog klippa till. Jag var imponerad över vad den kunde prestera, trots att det var minusgrader ute. Batteriet hängde med....


Ständigt denna diskussion om att batterisågen är dyr.

Batteriet ska klara minst 1000 laddcykler och en laddning är jämförbar med en tank bensin. 1000 tankar bensin ~500 L. Aspen 2T kostar ca 25:-/L inkl moms= 12500:-

Alltså en såg, två batterier och laddare för 3000 mindre än vad bara bensinen kostar till typ en MS200T, och då är det lågt räknat.

Inköpspriset är helt enkelt inte relevant i en jämförelse mellan bensin och batterimaskiner, man måste jämföra TCO.

För övrigt är motorsågskostnaden för en arboristfirma i stort sett försumbar, personalkostnader är den största utgiftsposten.

Ja räknar man bara så så..Men om man vet att man kan köpa lika bra eller bättre battericeller (bättre mAh) för en struntsumma i jmfr. så är det DYRT. Husqvarna har lagt på ett hutlöst överpris på batterierna.

Användarvisningsbild

Re: Tophandsåg

anersimyra  
#286056 Klart de säljer ackarna dyrt som fan, dock betyder inte högre mAh på andra att de på något sätt är " bättre "... :geek: :ugeek: :smile:

Användarvisningsbild

Re: Tophandsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286092
Mangan skrev:Går det att kvista med en batterisåg i förstagallring?


Det bör funka.

Edit 20/7-14: Åtminstone om du kör med det medföljande 3.0 Ah-batteriet i motorsågen. Mindre säkert om du har ett större /rygg/batteri med sladd till batterisågen, då det är tänkbart att sladden kan fastna i grenarna.
/Niklas
Senast redigerad av Niking sön 20 jul 2014, 21:01, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Tophandsåg

Hema  
#286173
anersimyra skrev:Klart de säljer ackarna dyrt som fan, dock betyder inte högre mAh på andra att de på något sätt är " bättre "... :geek: :ugeek: :smile:

Vet inte om jag missförstod dig, men ju högre mAh, desto längre räcker batteriet, man får mer gjort per laddning.

Användarvisningsbild

Re: Tophandsåg

anersimyra  
#286175
Hema skrev:
anersimyra skrev:Klart de säljer ackarna dyrt som fan, dock betyder inte högre mAh på andra att de på något sätt är " bättre "... :geek: :ugeek: :smile:

Vet inte om jag missförstod dig, men ju högre mAh, desto längre räcker batteriet, man får mer gjort per laddning.

Ja så är det om batterierna i övrigt har samma eller liknande kvalité. Dock är det en mängd parametrar förutom högt mAh som avgör batteriers prestanda. T.e.x blev GP:s laddbara med högt mAh tal ett av de sämre i en nyligen genomförd test, batterier med betydligt lägre mAh tal drev testade " maskiner " längre och med högre prestanda. :shock:

Avatar Fallback

Re: Tophandsåg

Hema  
#286177 Sant, men även Panasonicbatterier är inte så dyra och då snackar jag om referensbatterier. Jag tycker det är för dålig konkurrens på batterimaskiner över lag.

Användarvisningsbild

Re: Tophandsåg

Erre  
#287863 Arborist August Hunicke speed line technique.:


Inte för att jag kan något om detta men tycker det såg Stiligt ut att få ner alla grenar i samma hög.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).