Gallring

långa kala stammar efter gallring

4 inlägg 6008 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

långa kala stammar efter gallring

senmathal  
#285860 Hej!

Inget som egentligen har något med skogsbruk att göra men ändå. Vid min frus fädernegård finns ett litet område som man har kallar för björkparken. Den planterades kanske för så där 60 år sedan just för att vara en fin björkpark på sådär 80x 60 meter eller vad det kan vara.

Nu tyckte man att den växt upp så mycket och att den tog för mycket ljus från gården och en vedhuggande granne fick i uppgift att gallra ur den på ett snyggt sätt. Detta misslyckades väl vedhuggaren lite med då han gallrat väldigt ojämnt men det var en annan sak.

Det jag undrar över är om stammarna som nu är väldigt kala på grenar då träden stått så tätt kommer att breda ut sig med tiden. Jag har hävdat det och att det kommer att se lite bättre ut om några år. Fast jag är väl lite osäker på om det är så, mera något som jag tycker mig ha hört. Dock tycker jag mig se att det dykt upp någon liten grön kvist lite längre ner på några av träden.

Jag tänkte att här finns så klart kunskapen om hur det egentligen ligger till.


/Mats



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: långa kala stammar efter gallring

Vedproducent  
#285862
senmathal skrev:Hej!

Inget som egentligen har något med skogsbruk att göra men ändå. Vid min frus fädernegård finns ett litet område som man har kallar för björkparken. Den planterades kanske för så där 60 år sedan just för att vara en fin björkpark på sådär 80x 60 meter eller vad det kan vara.

Nu tyckte man att den växt upp så mycket och att den tog för mycket ljus från gården och en vedhuggande granne fick i uppgift att gallra ur den på ett snyggt sätt. Detta misslyckades väl vedhuggaren lite med då han gallrat väldigt ojämnt men det var en annan sak.

Det jag undrar över är om stammarna som nu är väldigt kala på grenar då träden stått så tätt kommer att breda ut sig med tiden. Jag har hävdat det och att det kommer att se lite bättre ut om några år. Fast jag är väl lite osäker på om det är så, mera något som jag tycker mig ha hört. Dock tycker jag mig se att det dykt upp någon liten grön kvist lite längre ner på några av träden.

Jag tänkte att här finns så klart kunskapen om hur det egentligen ligger till.


/Mats

Björkstammar som är kala nertill förblir så. Visst kan enstaka vattskott förekomma men det är ganska ovanligt på björken. Det man i stället hoppas på är ju att kronorna upptill breder ut sig. Det gör dom ju också om inte det har stått alldeles för tätt länge.

Avatar Fallback

Re: långa kala stammar efter gallring

senmathal  
#285879 Då var det nog sådana enstaka vattskott som jag såg. Men då kan man hoppas att dom yvar till sig i topparna då.

/Mats

   TS
Avatar Fallback

Re: långa kala stammar efter gallring

Skogsforskare  
#285896 Det beror på hur höga björkarna är. De bildar i princip inte nya kronor nedåt utan bygger större kronor främst genom att växa på höjden. Om de redan är 60 år så är de väl ganska höga vid det här laget?
Hur höga är björkarna och hur lång del av stammarna är utan grenar?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).