Traktorn i skogen

Ser ikke utstyret på fronlesseren,tips??

10 inlägg 5672 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ser ikke utstyret på fronlesseren,tips??

Daggi  
#285777 hei

jeg har en John Deere 6210 se med frontlesser.

jeg har grusskuffe og tømmerklype som jeg har på frontlesseren.

men jeg har nesten ikke sjangs til å se dette utstyret pga av panseret.
ser så vidt utstyret, men sliter med å vinkle blant annet gruskuffen når jeg skal legge den plan mot bakken,.

vurderer å kjøpe kamera, men er det andre måter å løyse dette problemet??



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Ser ikke utstyret på fronlesseren,tips??

dwurg  
#285785 Finns det inget skvallerrör på lastaren ?
Om inte borde det ju gå att göra ett. Annars som du säger en billig backkamera kommer du nog långt med, om det går att sätta den tillräckligt skyddat och du ändå kan se vinkeln.

Avatar Fallback

Re: Ser ikke utstyret på fronlesseren,tips??

Daggi  
#285811 Hei!

Hva er et skvallerør?

Jeg kjøpte et billig ryggekamera til bil på Jula og prøvde det, men det ble fort ødelagt av vann... :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Ser ikke utstyret på fronlesseren,tips??

eqlazer  
#285816 Nu kanske jag får bannor, men i dessa trådar på ett annat forum så finns bilder på två olika varianter av "skvallerrör", vinkelmätare eller vad man nu vill kalla det.
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 57#p257557
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... bb#p256776

Avatar Fallback

Re: Ser ikke utstyret på fronlesseren,tips??

axwell  
#285818 "Skvallerrör" i det här sammanhanget förstår inte jag heller, trots att jag är svensk.

Kan det vara ett dialektalt ord för pinnen som många sätter fast på skopan: pinnen rakt upp = skopans botten horisontell.

Volvos hjullastare har plan överdel på skopan, då vet man när botten är plan.

Skvallerrör brukar vara rör som tar hand tex kondensvatten, överflödig olja och diesel osv.

Avatar Fallback

Re: Ser ikke utstyret på fronlesseren,tips??

Midgård  
#285820 Jag tror att det man kallar skvallerrör avser tiltindikator. Alltså en form av stång eller annan anordning, med ett märke på, som rör sig med skopans tiltvinkel. Intill stången, på lastarramen finns ett fast "märke" och förhållandet mellan dessa 2 märken indikerar skopans tiltvinkel.

Avatar Fallback

Re: Ser ikke utstyret på fronlesseren,tips??

dwurg  
#285822 Precis, det heter förmodligen något annat rent vetenskapligt, men skvallerrör är vad jag alltid har hört att det kallas.

Avatar Fallback

Re: Ser ikke utstyret på fronlesseren,tips??

Daggi  
#285823 Aha :)

Ja då skal ej prøv det :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Ser ikke utstyret på fronlesseren,tips??

Valfridsson  
#285827 Jag måste få ge mig in i debatten om denna stång som brukar hålla typ två år oavsett konstruktion. Planlägesindikator är det "rätta" namnet vad jag vet. En bra uppfinning men som sagt brukar dom ja en tendens att gå sönder.

Avatar Fallback

Re: Ser ikke utstyret på fronlesseren,tips??

dwurg  
#285830 Möjligt, men så vitt jag vet brukar dom sitta som standard på dom flesta hjullastare och grävlastare och det verkar ju funka. Så nog går det att göra en konstruktion som håller, om man bara vill.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).