Skotare

"Spökande kran" Rottne F9 2002

5 inlägg 6943 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

"Spökande kran" Rottne F9 2002

bgl  
#235784 Hej
Vid lastning-lossning tappar kranen farten efter en stund,till sist ända ner till stillastående. Denna stund blir allt kortare, är nu nere i ca 20 griptag. Märks först på lyft ner och bom ner, sen på alla funktioner. Höjer jag minströmmen blir den funktionen rätt bara ett par lyft, sedan blir den för hög och ger ryckig start och stopp. Smygstart på tex grip in medför att gripen rycker ihop ca 1 dm och går sedan i vald låg fart. Pumpen är ok, alla tryck inkl servo är ok. Filter och olja bytta, lilla silen i paketet rengjord. Andra IQAN-boxar och andra spakar provade. Elspänning ok. All jord isärtagen och rengjord. Manuellkörda förstyrventiler kärvar inte och ger respektive funktioer fullt flöde och tryck. Finns det någon som har en ide?



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: "Spökande kran" Rottne F9 2002

blixxxt  
#235794 Testat att höja servotrycket 5-10 bar?
Gjorde min gamla 2004 till en "ny" maskin. Hade 35 bar helt enligt facit i boken men efter höjning till 45 blev det enorm skillnad. Provade att sänka till 40 men fick ställa upp till 45 igen.
Enkelt att testa iaf.

Sen har jag hört att man kan behöva byta nån ventil i paketet på f9orna när kranen blir konstig. Kanske nån annan som vet mer om den saken?

Avatar Fallback

Re: "Spökande kran" Rottne F9 2002

bgl  
#238743 Hej igen

Kan med viss fördröjning lämna troligaste lösningen på problemet. På förslag av hydraulverkstan hos Rottne provande jag nya magneter, "kanelburkar", på kranventilpaketet. Det visade sig att mer eller mindre alla hade insjuknat! Har tydligen hänt någon gång förr. Jag har fått 2 förslag till förklaring, den ena är att oljan vid något tillfälle innehållit för mycket vatten, den andra är att någon i skotarens "tidigare liv" har sprutat kraftigt rengörningsmedel på ventilpaketet utan att spola av tillräckligt noga efteråt. Tvättmedlet ska i så fall tagit sin in vid tvångkörningsknapparna.

   TS
Avatar Fallback

Re: "Spökande kran" Rottne F9 2002

bulten1  
#285205 Hur gick det med Rottnen fick du till kranen?

Avatar Fallback

Re: "Spökande kran" Rottne F9 2002

bgl  
#285212 Hej "bulten 12 m fl
Jag gjorde som står i inlägget ovan 1oktober. F9:an har inte så hård tillvaro, men att byta kanelburkar verkar vara ett rätt råd i detta fall /dock dyrt/. På andra nätforum pågar diskussion om skador på olika plastmaterial, bla blinkersglas på nyare Volvo. Misstanken är att icke petroleumbaserade avfettningsmedel (miljövänliga???) kan vålla skador på div syntetmaterial.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).