Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Kranstolpen lämnade in.

31 inlägg 10101 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28433 Ja det är en ovanligt korkad konstruktion men hade det varit riktigt svetsat hade det absolut hållit ändå. Jag tycker mej se många konstiga konstruktions ideer på grejer från kina, om jag som lekman kan förstå att det är felaktigt förstår jag inte att inte fabrikören kan det. Ofta är det inte billigare att göra fel, bara onödigt.
kranstolpen är skruvad med 5 m12 skruv, varav två är helt bredvid varandra och ett hörn på plattan saknar skruv. Har tyvärr ingen bild men det ser helkorkat ut.

   TS
Avatar Fallback
M_M  
#28435
En dålig pinnsvetsfog är dock mycket lättare att upptäcka än en dålig migsvetsfog.

Tittar man på dessa vagnar syns det klart och tydligt att alla svetsar är av undermålig kvalité.

Avatar Fallback
muddyman  
#28436 Kanske korkat med svets i delar med stora spänningar men av naturliga skäl hamnar ju en svets ofta där. Annars får man avlasta genom att lägga till andra delar som kan ta last. Materialet i elektroder har ju högre hållfasthet än grundmaterialet, så rätt utfört blir själva svetsen starkare än stålprofilen. Tyvärr är det ju inte rimligt att utforma en konstruktion så att den skall tåla undermåligt utförande.

Avatar Fallback
Bucketman  
#28481 Ja saker som får utstå stora påfrestningar går ofta förr eller senare sönder om det används mycket. Därför är det bra att man har svets hemma för diverse byggen och reparationer. Om inte annat så är det ju roligt att svetsa 8)

Avatar Fallback
M_M  
#28485
Om inte annat så är det ju roligt att svetsa.

Nej, inte det minsta... :? 8)

Användarvisningsbild
halvproffs  
#28492 Nä nog är det skönt om man slipper svetsa! Jag köpte i våras likadan vagn med kran , satte dit en handvinch från Jula. Kommer väl att köra lite i vinter så får man se om jag har fått en bättre svetsare än Trilla fick :?

Användarvisningsbild
trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28503
M_M skrev:
Om inte annat så är det ju roligt att svetsa.

Nej, inte det minsta... :? 8)


Jag tycker faktiskt också att det är kul att svetsa. Trots att jag obbar som svetsare och har gjort det i 15 år.
Men saker som man köper och betalar för ska inte gå sönder.
Jag kommer att förstärka kranen och förstärka "krysset" över boggin med 60x60 profil (nu sitter det bara en förstyvande plåt på undersidan). Boggilådorna tycker jag ser välsvetsade ut så dom lämnas som dom är.
Jag shimsade den ju både i kranen och där man styr ihop boggin och den blev mycket bättre, det syns nästan inte att den flexar i skarvarna men då man fått den glappfri känns hela vagnen mycket stabilare. Skar några 3mm plåtar 55x400 och knackade in.

//Håkan

   TS
Användarvisningsbild
trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28505
halvproffs skrev:Nä nog är det skönt om man slipper svetsa! Jag köpte i våras likadan vagn med kran , satte dit en handvinch från Jula. Kommer väl att köra lite i vinter så får man se om jag har fått en bättre svetsare än Trilla fick :?


Det är lättare att förstärka den innan den gör sönder än att vänta på haveri

   TS
Avatar Fallback
M_M  
#28507 Visst är det roligt att svetsa egna prylar, men på jobbet är det inget vidare kul...
Är inne på mitt nionde år som svetsare nu.

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28523 Svetsa är kul det tycker jag oxå, men i måttlig mängd för det är ju inte nyttigt. Jobba med det skulle jag nog inte vilja göra i längden.

Användarvisningsbild
trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28539
Henrik K skrev:Svetsa är kul det tycker jag oxå, men i måttlig mängd för det är ju inte nyttigt. Jobba med det skulle jag nog inte vilja göra i längden.


vadå inte nyttigt? Är det gaserna du är rädd för så har man idag kolfiltermasker då man svetsar. Tänker du på magnetfälten så kan man kanske vara mer fundersam egentligen. På dörren till min verkstad finns det en skylt där det står att personer med pacemaker inte får gå in :-/.

   TS
Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28545
trilla skrev:
Henrik K skrev:Svetsa är kul det tycker jag oxå, men i måttlig mängd för det är ju inte nyttigt. Jobba med det skulle jag nog inte vilja göra i längden.


vadå inte nyttigt? Är det gaserna du är rädd för så har man idag kolfiltermasker då man svetsar. Tänker du på magnetfälten så kan man kanske vara mer fundersam egentligen. På dörren till min verkstad finns det en skylt där det står att personer med pacemaker inte får gå in :-/.


Ja men alla har inte kolfilter masker....

Avatar Fallback
Bucketman  
#28612 Blir nog bra med en förstärkning som du säger trilla. Ska nog ta och fixa min kran innan samma sak händer för mig.

Användarvisningsbild
halvproffs  
#28666 Det är lättare att förstärka den innan den gör sönder än att vänta på haveri skriver Trilla.
Jovisst, men då vet jag ju inte om jag fick en bra eller dålig svetsare :D

Användarvisningsbild
trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28699 Halvproffs... Så du menar att det finns svetskunnigt folk i landet i öster? Jag är skeptisk.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).