Öppna kategorin

En liten fundering..

22 inlägg 11655 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: En liten fundering..

Skogsforskare  
#284675 Du kan läsa till Skogsingenjör, 2 år. Ger en bra bas för både egen verksamhet och jobb åt någon annan.

Elmia
Avatar Fallback

Re: En liten fundering..

jonsered95  
#285024 Jag tror att det går bara du vill göra det.
Själv så startade jag eget företag under vårterminen när jag gick i ettan på naturbruksgymnasiet med inriktning skog, det var drygt två år sedan. Detta gjorde jag för att jag inte hade något sommarjobb. Nu två år senare när jag har gått ut skolan har jag fullt upp med jobb och lite till känns det som ibland. Det som är min huvudsakliga inriktning är ju skogsvård, (plantering, röjning och manuellhuggning) men gör även en del trädgårdsarbeten och diverse gårdsarbeten som kommer med skogsjobben.
Har knutit en hel del kontakter genom praktik men även genom att vara med på skogskurser m.m. och sist men inte minst genom att göra ett bra jobb från början som gör att man får komma tillbaka och att det sprids.
Har fått en del draghjälp av min far som själv är egenföretagare med lite pappersarbete och dylikt för att komma in i det. Och glöm inte nu att om du startar innan du fyllt 18 att du måste ha något sorts "överförmyndighetsintyg" eller vad det heter från kommunen för att kunna få din F-skattsedel.
Startade från början bara med ett röjsåg, sedan motorsåg och sist plantering faktiskt. Tror det blir lättast för dig att starta med röjning och plantering, dels är det inga stora investeringskostnader och sedan är det lätt att göra det på ackord, då du inte är så van så har båda kommit överrens om ett pris från början. dock tycker jag att timpris är det bästa när man kommit in i det. Fråga några skogslärare på skolan om det kan ge ut någon mall du kan gå efter när du ska bestämma ackordspriset på ett område.
Våga sedan att fråga grannar och bekanta om de behöver hjälp i skogen. Men ta inte på dig jobb som du inte klarar av, det är bättre att tacka nej och säga att det kan du inte, det ger mer respekt än att göra ett dåligt jobb. våga även att höra av dig direkt till entreprenörer i din närhet som sysslar med det du vill göra och fråga om de behöver hjälp. Det är ofta rätt värdelöst att ringa till virkesinköpare, då de bara vill ha sina gamla entreprenörer. Men om du ringer en virkesinköpare så fråga efter några entreprenörer som du kan höra av dig till, e större chans att du får napp där.
Själv har jag inte riktigt samma mål som du, jag e inte särskilt suen på att skaffa maskiner, dock vill jag läsa vidare.
Såjag ger bara rådet att våga satsa på att skaffa FA-skattsedel så att du kan vara anställd också och fråga efter jobb, visa att du e intresseread och gör ett bra jobb, då kommer det att gå bra för dig! Och låt det inte gå för snabbt, låt det rulla på i den takt det gör. Och om det inte skulle gå så bra med företaget så kan du ju alltid ha det vilande, så kör på säger jag!
MVH Philip.

Användarvisningsbild

Re: En liten fundering..

Wenjad  
#285088 får tacka för svaren! ska planera igenom detta noga nu under min gymnasie tid och samla på mig kontakter och så mycket erfarenhet jag kan!
Jonsered95: får tack för dina tips! nu medans jag går i skolan så blir det nog inte att starta företag, jag ska istället hitta jobb över sommaren och kvällsjobb hade jag tänkt! och se om nån i byn vill ha hjälp i skogen med att skota ut virke, hugga eller röjja! :grin: MVH / Markus

   TS
Avatar Fallback

Re: En liten fundering..

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#285104 Om man skall driva ett företag med några olika maskingrupper och en hoper anställda, skall man då inte i första hand vara en bra säljare, chef och ekonom före att kunna köra maskin och laga?

Sen tror jag man mår bra av att ha ett rejält startkapital också, det är stora investeringar.

Användarvisningsbild

Re: En liten fundering..

Wenjad  
#285275 det har du nog rätt i Mangan, kommer ju inte kasta mig blint in i nånting utan erfarenhet, kunskap och ett bra startkapital :) Nu har jag en till fråga, finns det nån chans att jag skulle kunna få anställning nu utan ordentlig utbildning? jag är bekant med skotare då vi fått köra dom på skolan och jag kan ju då även med kranen ( är inte så snabb men kan manövrera den iallafall utan att slå sönder hela maskinen ) så vad tror ni? bor i en liten by och här finns det en gubbe som har maskiner så hade tänkt att fråga hos honom först och främst isåfall :) MVH Markus

   TS
Avatar Fallback

Re: En liten fundering..

Hema  
#285347 Do it!

Användarvisningsbild

Re: En liten fundering..

Wenjad  
#286255 ska prova! kan ju inte få mer än ett nej! nu har jag en fråga, är osäker på detta med virkessortiment, hur ser man skillnad på dom i skogen? massa kan jag se, men klentimmer och grovtimmer är det lite svårare med och hur vet man vilka vält lappar man ska ha på vilka vältor? MVH Markus!

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).