Avverkning (slutavverkning)

När är ett träd tillräckligt stort?

36 inlägg 22159 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: När är ett träd tillräckligt stort?

haggloader  
#284946 Nu har jag återvänt till civilisationen och länkar Martinson skogs prislista:
http://www.martinsons.se/Allm%c3%a4n/Fi ... g_1308.pdf

I prislistan för grantimmer syns det tydligt att priset slutar att öka vid toppdiameter av 22 cm. Talltimmer fortsätter att öka i pris efter 22 cm i toppdiameter.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: När är ett träd tillräckligt stort?

haggloader  
#284950 Det intressanta är att försöka förstå när hela beståndet börjar växa för lite, men hur ska man tänka då?

Om vi antar ett bestånd med G23 finns hur ska man tänka för att utnyttja ovanstående prislista maximalt givet att priserna slutar att öka vid 22 cm i toppdiameter. Vilken ålder kan det bli i Västerbottens kustland? Hur påverkar björk ett sådant bestånd?

Avatar Fallback

Re: När är ett träd tillräckligt stort?

Skogsforskare  
#284951
haggloader skrev:I prislistan för grantimmer syns det tydligt att priset slutar att öka vid toppdiameter av 22 cm. Talltimmer fortsätter att öka i pris efter 22 cm i toppdiameter.

Ja, men avverkningskostnaden per kubikmeter fortsätter att sjunka även efter 22 cm, ända tills granarna blir så stora att tidsåtgången börjat öka pga omtag i kvistningen osv.

Avatar Fallback

Re: När är ett träd tillräckligt stort?

Skogsforskare  
#284953
haggloader skrev:Det intressanta är att försöka förstå när hela beståndet börjar växa för lite, men hur ska man tänka då?

Bestånd fortsätter att ha hög tillväxt långt upp i åldrarna, och avverkningskostnaden sjunker också eftersom träden blir grövre, det blir mindre flyttkostnad utslaget per kubikmeter, osv. Så det handlar mer om ekonomiska överväganden på en annan nivå - förräntning av det sående kapitalet, om du har behov av kapital, osv.

Avatar Fallback

Re: När är ett träd tillräckligt stort?

haggloader  
#284956 Risken för stormskador ökar för gran med högre höjd och ålder.
Jag tror avverkningskostnaden per kubik sjunker långsammare än avflakningen i prislistan för gran.

Avatar Fallback

Re: När är ett träd tillräckligt stort?

Skogsforskare  
#284957 Vind- och snöskador, helt rätt.
Men att priset per kubikmeter inte ökar innebär ju inte att du förlorar nånting, eftersom volymen ökar totalt sett samtidigt som avverkningskostnaden minskar. Det gör att värdetillväxten är större än volymtillväxten och den kulminerar väldigt sent. Normalt sett långt över 100 års ålder.

Avatar Fallback

Re: När är ett träd tillräckligt stort?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#284971 Avverkningskostnaden skiljer på någon tia per kubik så det är inget bra skäl att överhålla ett bestånd för att få billigare huggning. Då är det bättre att hugga ner småträden först för det är de som är dyra att avverka.

Avatar Fallback

Re: När är ett träd tillräckligt stort?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#284972 Hoppas detta inte spårar in på förröjning. :)

Anledningen till att jag undrar är *bla* ett bestånd som är ganska glest. De stora granarna börjar närma sig 70cm på bark. Volymen totalt i beståndet är lågt, så det kanske är dags att hugga ner alltihop. Alternativt tar de stora träden och hoppas på återväxt i luckorna.

   TS
Avatar Fallback

Re: När är ett träd tillräckligt stort?

rikard_e  
#284973 Tja, om man nu ska gå på vad skogsbolagen vill ha så är det väl inte över 72-75 cm.

Så ekonomiskt sett så borde det vara dags för avverkning.

Avatar Fallback

Re: När är ett träd tillräckligt stort?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#284976 Finns det något sågverk som överhuvudtaget befattar sig med sådant timmer? Här är 50 cm toppmått absolut max. Grövre än så är det Vänerblock som gäller och de behöver bara betala drygt massavedspris för det övergrova för de är enda köparen.

Användarvisningsbild

Re: När är ett träd tillräckligt stort?

T Landström  
#284986 Är det fin granskog så borde det väl gå att syna ut specialsortiment?

Vi har en sluttning med grov och lång gran och den dagen jag hugger det tyckte virkesköparen att vi skulle syna ut stamblock och andra sortiment.

Avatar Fallback

Re: När är ett träd tillräckligt stort?

jannee  
#284988 Mangan, borra i något träd och se efter hur det står till med tillväxten, de kanske bara nu står och stampar.
Om du senare skall slutavverka allt eller bara tar överståndarna är upp till dig, tror nog att du känner din skog och begriper sådant bäst själv.
Skrivbordsnissarna har trots lång utbildning inte alltid rätt.

Avatar Fallback

Re: När är ett träd tillräckligt stort?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#284991
T Landström skrev:Är det fin granskog så borde det väl gå att syna ut specialsortiment?

Vi har en sluttning med grov och lång gran och den dagen jag hugger det tyckte virkesköparen att vi skulle syna ut stamblock och andra sortiment.


Jag tycker det ser hyfsat fint ut, beståndet skall vara 100 år enligt planen, G26. Vad finns det för olika sortiment för grov gran?

   TS
Avatar Fallback

Re: När är ett träd tillräckligt stort?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#284993
Skogsola skrev:Finns det något sågverk som överhuvudtaget befattar sig med sådant timmer? Här är 50 cm toppmått absolut max.


Kollade runt lite hos Södra, I mitt VO så är det Värögran som gäller, där allt har samma pris, Maxmått 75 cm ub. Kollar man på de VO som har stockmätt, så är det högst pris för 30-36 cm, för 38+ toppmätt sjunker priset rejält.

   TS
Avatar Fallback

Re: När är ett träd tillräckligt stort?

ÅsaNisse  
#284997 Snacka om stora träd.
http://blogg.resia.se/wp-content/upload ... tree_2.jpg

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).