Motorsåg och handhållet

Proffsfällning el. farlig amatör?

70 inlägg 30623 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Proffsfällning el. farlig amatör?

jannee  
#284633 Hade det varit mina träd hade det absolut inte sett ut så. Rotstocken som är så värdefull låter man inte spjälkas, om man kan undvika. Inte kapar man av så högt oberoende om trädet lutar eller ej.
Å andra sidan är jag bara där för att frilägga ledningen + fullständigt skiter i hur det ser ut efteråt, så kanske, vem vet.
Man kan se liknade fenomen när vägar ska friställas från fallna träd, där kan ligga bitar i tvåmeterslängder av sådant som lätt kunde blivit fina stockar, i mitt tycke rena nonchalansen.
Å andra sidan har jag aldrig gått någon kurs, istället fått lära mig den tuffa vägen.
Vskär, stormkapet och 90 gradiga fällskär är sådant man lärt sig efterhand. Visst det blir inte alltid rätt - tvärtom, varje träd är en ny prövning.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Proffsfällning el. farlig amatör?

Carlfritidshuggare  
#284635 Visst, det ska gå fort. Men att använda en säker metod är ju knappast det som tar tid när man ska fälla två eller tre träd. Varför då chansa. Kan gå snett med alla metoder men riskminimering är väl ändå en rimlig utgångspunkt.

Användarvisningsbild

Re: Proffsfällning el. farlig amatör?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#284638 Av diskursionerna att döma tror jag det är läge för denna film om spjälkning och säkra hörnet

/Niklas

Avatar Fallback

Re: Proffsfällning el. farlig amatör?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#284647 Det går att fälla säkert, det går att producera per timme.

Är man duktigt skall man klara bägge, så lever man längre och kan producera ända till pensionen.

Avatar Fallback

Re: Proffsfällning el. farlig amatör?

röjar kalle  
#284663
jannee skrev:Hade det varit mina träd hade det absolut inte sett ut så. Rotstocken som är så värdefull låter man inte spjälkas, om man kan undvika. Inte kapar man av så högt oberoende om trädet lutar eller ej.
Å andra sidan är jag bara där för att frilägga ledningen + fullständigt skiter i hur det ser ut efteråt, så kanske, vem vet.
Man kan se liknade fenomen när vägar ska friställas från fallna träd, där kan ligga bitar i tvåmeterslängder av sådant som lätt kunde blivit fina stockar, i mitt tycke rena nonchalansen.
Å andra sidan har jag aldrig gått någon kurs, istället fått lära mig den tuffa vägen.
Vskär, stormkapet och 90 gradiga fällskär är sådant man lärt sig efterhand. Visst det blir inte alltid rätt - tvärtom, varje träd är en ny prövning.

Jag håller fullständigt med ur skogsägar perspektiv är det rena rama idiotin men som försvar kan man säga det är inte lätt att baxa undan en 5,5 meters rotstock som ligger över vägen för hand när man kanske inte har den utrustningen man skulle behöva skotare eller skördare Sen är det så att man gör det som är enklast och går fort och har nog ingen tanke att skada någon ekonomiskt eller medvetet vara nonchalant utan att vägen eller ledningen skall bli fri från träd så fort som möjligt Sen kan det vara en person med tillräckliga kunskaper och vana av arbete med motorsåg för ledningsröjning som ej besitter dom skogliga kunskaper vi har och då kan det bli tokig kapat ur vårt perspektiv. Kan man påvisa och argumentera att utförandet är dåligt gjort och hade kunna gjort annorlunda för att säkra virkesvärdet är det nog inte omöjligt att få ekonomisk ersättning

Avatar Fallback

Re: Proffsfällning el. farlig amatör?

Blivande snickare  
#284668
mghg skrev:
anersimyra skrev:
Blivande snickare skrev:Urskavning var ett nytt ord för mej! :smile:
Hur går det till i praktiken?
Förklara gärna eller visa bilder om du har! :smile:
Riktskäret görs större och större tills trädet faller.. :smile:

Undre riktskär skall luta nedåt så att riktskärsöppningen blir c:a 90 grader eller mer, om inte är det risk att man sätter fast sågen. Sedan gör man som Anersimyra skriver och ungefär när man är halvvägs igenom (eller mer) så kommer trädets lutning få resterande fibrer att böja sig sakta. Då går man undan.

Okej, tack ska ni ha båda två! :smile:

Avatar Fallback

Re: Proffsfällning el. farlig amatör?

röjar kalle  
#284685
Carlfritidshuggare skrev:Visst, det ska gå fort. Men att använda en säker metod är ju knappast det som tar tid när man ska fälla två eller tre träd. Varför då chansa. Kan gå snett med alla metoder men riskminimering är väl ändå en rimlig utgångspunkt.

Nu skall jag vara lite elak men jag hoppas ni inte tar allt för illa upp.När man fällde för processor manuellt och hade en bra dag och lätt fälld skog kunde man komma upp i över 800 fällda träd per dag ibland kunde man ha upp till ett 50 träd stående innan man fick över ett träd som tog dom andra med sig.Det gick till så att föll dom inte själv såga man tills det började nypa gick sen på nästa träd la man fällskäret under riktskäret då satt brytmånen kvar på stubben och trädet lossnade från stubben dom skulle vara loss från stubben jämnkapade i rotänden.Sug på den karamellen ni söner och dyrkare av säkerskog fällnings teser.

Avatar Fallback

Re: Proffsfällning el. farlig amatör?

Hema  
#284686
röjar kalle skrev:
Carlfritidshuggare skrev:Visst, det ska gå fort. Men att använda en säker metod är ju knappast det som tar tid när man ska fälla två eller tre träd. Varför då chansa. Kan gå snett med alla metoder men riskminimering är väl ändå en rimlig utgångspunkt.

Nu skall jag vara lite elak men jag hoppas ni inte tar allt för illa upp.När man fällde för processor manuellt och hade en bra dag och lätt fälld skog kunde man komma upp i över 800 fällda träd per dag ibland kunde man ha upp till ett 50 träd stående innan man fick över ett träd som tog dom andra med sig.Det gick till så att föll dom inte själv såga man tills det började nypa gick sen på nästa träd la man fällskäret under riktskäret då satt brytmånen kvar på stubben och trädet lossnade från stubben dom skulle vara loss från stubben jämnkapade i rotänden.Sug på den karamellen ni söner och dyrkare av säkerskog fällnings teser.

Och? Carlfritidshuggares kommentar kallar jag för sunt förnuft, men det kanske bara är jag det.

Användarvisningsbild

Re: Proffsfällning el. farlig amatör?

ananders  
#284688
röjar kalle skrev:
Carlfritidshuggare skrev:Visst, det ska gå fort. Men att använda en säker metod är ju knappast det som tar tid när man ska fälla två eller tre träd. Varför då chansa. Kan gå snett med alla metoder men riskminimering är väl ändå en rimlig utgångspunkt.

Nu skall jag vara lite elak men jag hoppas ni inte tar allt för illa upp.När man fällde för processor manuellt och hade en bra dag och lätt fälld skog kunde man komma upp i över 800 fällda träd per dag ibland kunde man ha upp till ett 50 träd stående innan man fick över ett träd som tog dom andra med sig.Det gick till så att föll dom inte själv såga man tills det började nypa gick sen på nästa träd la man fällskäret under riktskäret då satt brytmånen kvar på stubben och trädet lossnade från stubben dom skulle vara loss från stubben jämnkapade i rotänden.Sug på den karamellen ni söner och dyrkare av säkerskog fällnings teser.


Tycker inte att det låter troligt att fälla över 800 träd på en arbetsdag om du nu jobbade 8 timmar per dag. Då ska du fälla ett träd var 36:e sekund inklusive gå mellan träden och tankning. Jobbar du däremot 10 timmar per dag så är det lite mer troligt för då har du 45 sekunder till förfogand till varje träd. :wink:

Avatar Fallback

Re: Proffsfällning el. farlig amatör?

tallen100  
#284691
Hema skrev:
röjar kalle skrev:
Carlfritidshuggare skrev:Visst, det ska gå fort. Men att använda en säker metod är ju knappast det som tar tid när man ska fälla två eller tre träd. Varför då chansa. Kan gå snett med alla metoder men riskminimering är väl ändå en rimlig utgångspunkt.

Nu skall jag vara lite elak men jag hoppas ni inte tar allt för illa upp.När man fällde för processor manuellt och hade en bra dag och lätt fälld skog kunde man komma upp i över 800 fällda träd per dag ibland kunde man ha upp till ett 50 träd stående innan man fick över ett träd som tog dom andra med sig.Det gick till så att föll dom inte själv såga man tills det började nypa gick sen på nästa träd la man fällskäret under riktskäret då satt brytmånen kvar på stubben och trädet lossnade från stubben dom skulle vara loss från stubben jämnkapade i rotänden.Sug på den karamellen ni söner och dyrkare av säkerskog fällnings teser.

Och? Carlfritidshuggares kommentar kallar jag för sunt förnuft, men det kanske bara är jag det.

Ska det fällas på rent ackord måste det gå undan, annars ingen lön. Sän att "fritidshuggare" kan stå och fundera över alla möjliga risker och nöja sej med att fälla ett träd i halvtimmen är en annan sak, och är man oerfaren ska man givetvis tänka sej för och ta det försiktigt. Det finns risker med allt man kan tex ramla ur sängen när man sover... :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Proffsfällning el. farlig amatör?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#284693 Tallen 100. Även när det fälls på ackord, så finns det ingen som helst anledning att äventyra hälsan. Det blir ju föga producerat i sjukhussängen....
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Proffsfällning el. farlig amatör?

tallen100  
#284694 Därför skrev jag att är man oerfaren ska man givetvis tänka sej för och ta det lungt, men som det låter på många här så är det totalt livsfarligt att fälla träd (Speciellt om man inte har motorsågskörkort), erfarenhet räknas tydligen inte längre. Men olyckan kan vara framme för vem som helst, när som helst.

Avatar Fallback

Re: Proffsfällning el. farlig amatör?

Hema  
#284696 Om vi återgår till rubriken, så är väl merparten överrens om att det verkar vara okvalificerad arbetskraft som varit i farten?

Avatar Fallback

Re: Proffsfällning el. farlig amatör?

röjar kalle  
#284698
ananders skrev:
röjar kalle skrev:
Carlfritidshuggare skrev:Visst, det ska gå fort. Men att använda en säker metod är ju knappast det som tar tid när man ska fälla två eller tre träd. Varför då chansa. Kan gå snett med alla metoder men riskminimering är väl ändå en rimlig utgångspunkt.

Nu skall jag vara lite elak men jag hoppas ni inte tar allt för illa upp.När man fällde för processor manuellt och hade en bra dag och lätt fälld skog kunde man komma upp i över 800 fällda träd per dag ibland kunde man ha upp till ett 50 träd stående innan man fick över ett träd som tog dom andra med sig.Det gick till så att föll dom inte själv såga man tills det började nypa gick sen på nästa träd la man fällskäret under riktskäret då satt brytmånen kvar på stubben och trädet lossnade från stubben dom skulle vara loss från stubben jämnkapade i rotänden.Sug på den karamellen ni söner och dyrkare av säkerskog fällnings teser.


Tycker inte att det låter troligt att fälla över 800 träd på en arbetsdag om du nu jobbade 8 timmar per dag. Då ska du fälla ett träd var 36:e sekund inklusive gå mellan träden och tankning. Jobbar du däremot 10 timmar per dag så är det lite mer troligt för då har du 45 sekunder till förfogand till varje träd. :wink:
Det var inga 8 timmars dagar det var 10 tankar bränsle med en partner p70 cirka 12 timmar ungefär med raster

Användarvisningsbild

Re: Proffsfällning el. farlig amatör?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#284701
röjar kalle skrev:
ananders skrev:
röjar kalle skrev:Nu skall jag vara lite elak men jag hoppas ni inte tar allt för illa upp.När man fällde för processor manuellt och hade en bra dag och lätt fälld skog kunde man komma upp i över 800 fällda träd per dag ibland kuående innan man fick över ett träd som tog dom andra med sig.Det gick till så att föll dom inte själv såga man tills det började nypa gick sen på nästa träd la man fällskäret under riktskäret nde man ha upp till ett 50 träd stdå satt brytmånen kvar på stubben och trädet lossnade från stubben dom skulle vara loss från stubben jämnkapade i rotänden.Sug på den karamellen ni söner och dyrkare av säkerskog fällnings teser.


Tycker inte att det låter troligt att fälla över 800 träd på en arbetsdag om du nu jobbade 8 timmar per dag. Då ska du fälla ett träd var 36:e sekund inklusive gå mellan träden och tankning. Jobbar du däremot 10 timmar per dag så är det lite mer troligt för då har du 45 sekunder till förfogand till varje träd. :wink:
Det var inga 8 timmars dagar det var 10 tankar bränsle med en partner p70 cirka 12 timmar ungefär med raster


54 sekunder / träd då...

Att ha 50 träd ståendes låter ju inte jättesäkert, hur ofta hände incidenter där det var "nära ögat"?? Räcker med att det kommer någon gåendes i skogen precis när dessa 50 träd faller?? eller att man glömmer av sig och hamnar själv i fallområdet...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).