Motorsåg och handhållet

Proffsfällning el. farlig amatör?

70 inlägg 30564 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Proffsfällning el. farlig amatör?

Blivande snickare  
#284603
mghg skrev:V-kapet är en rekommenderad metod vid kraftig lutning, urskavning tar längre tid men har fördelen att styrningen blir bättre).

Urskavning var ett nytt ord för mej! :smile:
Hur går det till i praktiken?
Förklara gärna eller visa bilder om du har! :smile:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Proffsfällning el. farlig amatör?

anersimyra  
#284604
Blivande snickare skrev:
mghg skrev:V-kapet är en rekommenderad metod vid kraftig lutning, urskavning tar längre tid men har fördelen att styrningen blir bättre).

Urskavning var ett nytt ord för mej! :smile:
Hur går det till i praktiken?
Förklara gärna eller visa bilder om du har! :smile:
Riktskäret görs större och större tills trädet faller.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Proffsfällning el. farlig amatör?

mghg  
#284605
Mangan skrev:Är du säker på att det gjordes riktskär? Syns inte så tycker jag.

Det var ett antagande från min sida. Troligen var det fel och du har rätt, vilket i sin tur gör trädfällarnas beteende ännu sämre ...

Användarvisningsbild

Re: Proffsfällning el. farlig amatör?

mghg  
#284606
anersimyra skrev:
Blivande snickare skrev:
mghg skrev:V-kapet är en rekommenderad metod vid kraftig lutning, urskavning tar längre tid men har fördelen att styrningen blir bättre).

Urskavning var ett nytt ord för mej! :smile:
Hur går det till i praktiken?
Förklara gärna eller visa bilder om du har! :smile:
Riktskäret görs större och större tills trädet faller.. :smile:

Undre riktskär skall luta nedåt så att riktskärsöppningen blir c:a 90 grader eller mer, om inte är det risk att man sätter fast sågen. Sedan gör man som Anersimyra skriver och ungefär när man är halvvägs igenom (eller mer) så kommer trädets lutning få resterande fibrer att böja sig sakta. Då går man undan.

Avatar Fallback

Re: Proffsfällning el. farlig amatör?

röjar kalle  
#284608 Om har en rejäl motorsåg och vass kedja så hinner inte det förbannade trädet att spjälka och om det skulle spjälka så är det bara att göra massaved av första stocken vad är problemet.

Användarvisningsbild

Re: Proffsfällning el. farlig amatör?

mghg  
#284612
röjar kalle skrev:Om har en rejäl motorsåg och vass kedja så hinner inte det förbannade trädet att spjälka och om det skulle spjälka så är det bara att göra massaved av första stocken vad är problemet.

Det du föreslår är mycket farligt.

Man förlorar högst några sekunder på att tillämpa säkert hörn. Jag värderar livet mer än några sekunder, om rotstocken skall bli timmer eller massaved är sekundärt i det perspektivet.

Spjälkning kan inträffa blixtsnabbt och det finns ingen motorsåg som sågar så snabbt att man garanterat hinner kapa trädet först. Det duger inte ens med "Predator" som lär ha kedjehastighet 89 m/s och världsrekord i kaphastighet
.

Avatar Fallback

Re: Proffsfällning el. farlig amatör?

axwell  
#284613
mghg skrev:Efter riktskär har man sågat fällskäret framåt rakt bakifrån och plötsligt inträffade spjälkningen. (Jag tycker dock att det alltid är svårt att bedöma sådana här bilder.)


Riktskär, vad är det för trams :?: :lol: :lol:


Lägger upp bilderna i ordningen:1 Fällt i vintras, troligtvis av annan personal än i Juni(hittade inte utan vägbeskrivning per tel).
DSCN0907.JPG

2 Livsfarliga spjälkningen.
DSCN0908.JPG

3 Låg på ledningen 15 meter från tidigare visade
DSCN0911.JPG


Ett fall för arbetsmiljöverket, arbetarskyddsstyrelsen?

röjar kalle skrev:Om har en rejäl motorsåg och vass kedja så hinner inte det förbannade trädet att spjälka och om det skulle spjälka så är det bara att göra massaved av första stocken vad är problemet.


Ironi :mrgreen: :?:

   TS
Avatar Fallback

Re: Proffsfällning el. farlig amatör?

röjar kalle  
#284614 Nu är det så här på vissa av er låter det som att vi vandrar om kring i ett minfält.Visst är det farligt att fälla träd man skall för den skull inte gå omkring vara rädd, rädslan är din största fiende som gör att man blir osäker och ej tänker klart.Ingen bra kombination när man skall fälla träd sen kan man inte titta på stubben efter åt man måste se trädet före fällningen om man skall göra en korrekt bedömning om åtgärden var riktig gjord eller ej.

Användarvisningsbild

Re: Proffsfällning el. farlig amatör?

mghg  
#284615
axwell skrev:
mghg skrev:Efter riktskär har man sågat fällskäret framåt rakt bakifrån och plötsligt inträffade spjälkningen. (Jag tycker dock att det alltid är svårt att bedöma sådana här bilder.)


Riktskär, vad är det för trams :?: :lol: :lol:

:wink:

Tack för bilderna. Mangan hade rätt om den livsfarliga spjälkningen.

Fascinerande att det finns de som är beredda att ta sådana risker.

Användarvisningsbild

Re: Proffsfällning el. farlig amatör?

mghg  
#284619
röjar kalle skrev:Nu är det så här på vissa av er låter det som att vi vandrar om kring i ett minfält.Visst är det farligt att fälla träd man skall för den skull inte gå omkring vara rädd, rädslan är din största fiende som gör att man blir osäker och ej tänker klart.Ingen bra kombination när man skall fälla träd sen kan man inte titta på stubben efter åt man måste se trädet före fällningen om man skall göra en korrekt bedömning om åtgärden var riktig gjord eller ej.

Jag har inte påstått att skogsarbete är likställt med att vandra runt i ett minfält. Jag går inte omkring och är rädd, tvärtom är skogsarbete och trädfällning är en av mina favoritsysselsättningar som bara gör mig glad och tillfreds.

Men man kan inte påstå att trädfällning är riskfritt. Spjälkningar är farliga. Istället för att såga av ett lutande träd rakt bakifrån kan man efter bedömning använda en metod som eliminerar risken för spjälkning.

Avatar Fallback

Re: Proffsfällning el. farlig amatör?

röjar kalle  
#284620 Det går bra att sitta här på forumet och försvara en metod som etablissemanget har bestämt är det enda riktiga.Nu är det så här att det finns en värld härute som kräver att är man effektiv som betyder att det måste hända något det är det man betalar för och inte någon kurs verksamhet i säker fällning där man inte har någon som helst effektivighet över huvudtaget i åtanke utan kan hålla på en hel dag med ett par träd

Avatar Fallback

Re: Proffsfällning el. farlig amatör?

Robertberg  
#284623 Nä kan man inte argumentera för att ens egna liv och lem är av nå större vikt får man väl stå där med mössan i hand och sen kämpa vidare med stormkapning på ackord.

Avatar Fallback

Re: Proffsfällning el. farlig amatör?

röjar kalle  
#284628 Nu är det så att elverken skickar inte ut ovant folk mitt i natten i snöstormen utan man ringer ut yrkesfolk med vana för uppgiften som skall åtgärdas som är effektiva så verksamheten kommer igång så fort som möjligt . Sen till bilderna ser ut som dom varit hängade träd med rotvälta kan vara rätt svårt att såga när trädet både åker bakåt och faller ner utan att du får dom skadorna på stubben spjälkningen.

Avatar Fallback
Vimekaren  
#284630 a
Senast redigerad av Vimekaren ons 13 aug 2014, 19:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Proffsfällning el. farlig amatör?

Erre  
#284631 Ingen blir proffs av att ta motorsågskörkort. Men en viktig del av kursen är att lära av andras misstag och försöka minimera skaderisken. För ska man göra alla fel själv innan man lär sig blir man inte långlivad. Allra helst i stormskogen. Risktagande får vara upp till var och en när man förhoppningsvis förstår konsekvenserna av att ta genvägar för att spara några minuter. Men det är bara min åsikt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).