Motorsåg och handhållet

Proffsfällning el. farlig amatör?

70 inlägg 30557 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Proffsfällning el. farlig amatör?

sveakatten  
#284516 Jag tror ju att det var inhyrda proffssågare från USA, tittar man på stubbhöjden så är det enda möjligheten. :wink:

Men seriöst, hur gör man när träden lutar kraftigt utan att det spjälkar sig?
Är säkra hörnet ett alternativ?

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Proffsfällning el. farlig amatör?

Carlfritidshuggare  
#284518
knaggen skrev:
Carlfritidshuggare skrev:Säker skog hjälper ju inte mot allt, lika lite som körkort för bil tar bort alla dåliga beteenden i trafiken.

Jag tror jag vet ungefär vad du tycker om Säker skog Knaggen men för mig som nybörjare var det bra. Men jag tror ju inte jag klarar allt bara för att jag gått en kurs. Lite mer omdöme måste man ha.

När jag började i skogen för många år sedan så var man fullt utbildad efter 7 år så lång tid tog det för att nå lönetoppen och då ansågs man att kunna klara alla moment en produktions huggare skulle kunna.
I dag så jämställs man med en som gått en 2 dagars kurs vid säkerskog .


Att jämställa tvådagarskurs med kunskapen hos en seriös yrkeshuggare går ju inte. Jag menade bara att sågkortet är en bra start för att lära sig mer. I synnerhet om man är amatör som jag. Men man har mängder att lära och jag kommer inte att nå proffsnivå vare sig i produktivitet eller precision. Man måste ju se sina begränsningar. Däremot skulle det vara kul att följa med ett proffs några dagar för att lära sig mer.

Bor i Stockholm nära naturlig park eller hur jag nu ska uttrycka det. Känns inte alltid som om de som fäller har koll. Så nog verkar det vara brist på kompetenta huggare. Säker skog eller ej.

Användarvisningsbild

Re: Proffsfällning el. farlig amatör?

ananders  
#284522
sveakatten skrev:Jag tror ju att det var inhyrda proffssågare från USA, tittar man på stubbhöjden så är det enda möjligheten. :wink:

Men seriöst, hur gör man när träden lutar kraftigt utan att det spjälkar sig?
Är säkra hörnet ett alternativ?


V-kapet är en rekomenderbar metod vid kraftig lutning och stora spänningar.

Avatar Fallback

Re: Proffsfällning el. farlig amatör?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#284528 Stormkapet borde väl funka i detta läge? Har aldrig använt det själv dock.

Användarvisningsbild

Re: Proffsfällning el. farlig amatör?

JörgenO  
#284530
Carlfritidshuggare skrev:Säker skog hjälper ju inte mot allt, lika lite som körkort för bil tar bort alla dåliga beteenden i trafiken.

Jag tror jag vet ungefär vad du tycker om Säker skog Knaggen men för mig som nybörjare var det bra. Men jag tror ju inte jag klarar allt bara för att jag gått en kurs. Lite mer omdöme måste man ha.


Hehe, prova först om du kan få alla parter att nå koncensus i tråden "Är SLU partiskt...?". Om du lyckas med det har du ev. de retoriska superkrafter som behövs för att förklara syftet med motorsågskörkortet för de som inte förstår. 🧠

Användarvisningsbild

Re: Proffsfällning el. farlig amatör?

anersimyra  
#284534
knaggen skrev:
Carlfritidshuggare skrev:Säker skog hjälper ju inte mot allt, lika lite som körkort för bil tar bort alla dåliga beteenden i trafiken.

Jag tror jag vet ungefär vad du tycker om Säker skog Knaggen men för mig som nybörjare var det bra. Men jag tror ju inte jag klarar allt bara för att jag gått en kurs. Lite mer omdöme måste man ha.

När jag började i skogen för många år sedan så var man fullt utbildad efter 7 år så lång tid tog det för att nå lönetoppen och då ansågs man att kunna klara alla moment en produktions huggare skulle kunna.
I dag så jämställs man med en som gått en 2 dagars kurs vid säkerskog .
Nejdå Knaggen, nu överdriver du allt.. :smile: Inte tusan anställde jag någon med en två dagars kurs inte. :shock:

Användarvisningsbild

Re: Proffsfällning el. farlig amatör?

anersimyra  
#284535
Carlfritidshuggare skrev:
knaggen skrev:
Carlfritidshuggare skrev:Säker skog hjälper ju inte mot allt, lika lite som körkort för bil tar bort alla dåliga beteenden i trafiken.

Jag tror jag vet ungefär vad du tycker om Säker skog Knaggen men för mig som nybörjare var det bra. Men jag tror ju inte jag klarar allt bara för att jag gått en kurs. Lite mer omdöme måste man ha.

När jag började i skogen för många år sedan så var man fullt utbildad efter 7 år så lång tid tog det för att nå lönetoppen och då ansågs man att kunna klara alla moment en produktions huggare skulle kunna.
I dag så jämställs man med en som gått en 2 dagars kurs vid säkerskog .


Att jämställa tvådagarskurs med kunskapen hos en seriös yrkeshuggare går ju inte. Jag menade bara att sågkortet är en bra start för att lära sig mer. I synnerhet om man är amatör som jag. Men man har mängder att lära och jag kommer inte att nå proffsnivå vare sig i produktivitet eller precision. Man måste ju se sina begränsningar. Däremot skulle det vara kul att följa med ett proffs några dagar för att lära sig mer.

Bor i Stockholm nära naturlig park eller hur jag nu ska uttrycka det. Känns inte alltid som om de som fäller har koll. Så nog verkar det vara brist på kompetenta huggare. Säker skog eller ej.
Då får du komma ut till Nackareservatet och se oss precisionsfälla 30 + meters granar vid friställning av ek.. :smile: :smile:

Avatar Fallback

Re: Proffsfällning el. farlig amatör?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#284538
anersimyra skrev:
knaggen skrev:
Carlfritidshuggare skrev:Säker skog hjälper ju inte mot allt, lika lite som körkort för bil tar bort alla dåliga beteenden i trafiken.

Jag tror jag vet ungefär vad du tycker om Säker skog Knaggen men för mig som nybörjare var det bra. Men jag tror ju inte jag klarar allt bara för att jag gått en kurs. Lite mer omdöme måste man ha.

När jag började i skogen för många år sedan så var man fullt utbildad efter 7 år så lång tid tog det för att nå lönetoppen och då ansågs man att kunna klara alla moment en produktions huggare skulle kunna.
I dag så jämställs man med en som gått en 2 dagars kurs vid säkerskog .
Nejdå Knaggen, nu överdriver du allt.. :smile: Inte tusan anställde jag någon med en två dagars kurs inte. :shock:

ponera att det är 2015 och du har 2 st framför dig den ena har mkort den andra inte men den andra har erfarenhet men det har inte den med mkort och du vet inte om vilka kunskaper dom har???

Användarvisningsbild

Re: Proffsfällning el. farlig amatör?

T Landström  
#284539 Det är jävligt kul att se proffs in action...
När jag tog kortet va det 1 "proffshuggare" med förutom kursledaren som va före detta produktionshuggare. Va ju lite skillnad på hur det tog sig fram över trädet...

Proffshuggaren fick tom lite tips av kursledaren...
Så det är nog inte helt bortkastat att gå en kurs...men om just det råder det ju delade meningar... ;)

Avatar Fallback

Re: Proffsfällning el. farlig amatör?

axwell  
#284540
ananders skrev:V-kapet är en rekomenderbar metod vid kraftig lutning och stora spänningar.

http://www.sakerskog.se/images/stormf_l ... -01-02.pdf

Troligen det säkraste i det här fallet då topparna hängde fritt, samtidigt mest skonsamt för elledningen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Proffsfällning el. farlig amatör?

mghg  
#284563 Intressanta bilder!

Avseende spjälkningarna så är min tolkning att åtminstone det nyfällda trädet lutade tydligt och att den som fällt trodde det skulle vara enkelt att fälla i samma riktning som lutningen. Efter riktskär har man sågat fällskäret framåt rakt bakifrån och plötsligt inträffade spjälkningen. (Jag tycker dock att det alltid är svårt att bedöma sådana här bilder.)

Säkert hörn-metoden skulle definitivt varit att föredra, beroende på lutningen hade det kanske varit bättre med varianten "sparad bakkant" rakt bakom brytmånen. Vid stor lutning rekommenderas V-kapet eller urskavning, men det är svårt att veta om trädet lutade så mycket att det var nödvändigt med någon av dessa metoder (ananders och axwell har givetvis rätt i att V-kapet är en rekommenderad metod vid kraftig lutning, urskavning tar längre tid men har fördelen att styrningen blir bättre).

Om den person eller de personer som sågade hade deltagit i någon motorsågskurs är omöjligt att veta, det finns alltid de som lyckas klara en kurs och sedan struntar i det man lärt sig oavsett ämne.

Har man klarat motorsågskurs AB och försöker praktisera det man lärt sig så borde man i denna situation åtminstone använt säkert hörn och då hade det antagligen gått bra (jag skriver "antagligen" eftersom det är omöjligt för någon att vara tvärsäker baserat på fotografier).

Avatar Fallback

Re: Proffsfällning el. farlig amatör?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#284583 Är du säker på att det gjordes riktskär? Syns inte så tycker jag.
Senast redigerad av Mangan fre 27 jun 2014, 14:23, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Proffsfällning el. farlig amatör?

tallen100  
#284596
JörgenO skrev:
Carlfritidshuggare skrev:Säker skog hjälper ju inte mot allt, lika lite som körkort för bil tar bort alla dåliga beteenden i trafiken.

Jag tror jag vet ungefär vad du tycker om Säker skog Knaggen men för mig som nybörjare var det bra. Men jag tror ju inte jag klarar allt bara för att jag gått en kurs. Lite mer omdöme måste man ha.


Hehe, prova först om du kan få alla parter att nå koncensus i tråden "Är SLU partiskt...?". Om du lyckas med det har du ev. de retoriska superkrafter som behövs för att förklara syftet med motorsågskörkortet för de som inte förstår. 🧠

Syftet bör vara att en duktig huggare blir några tusen kronor fattigare, (visst för dom som vill detta, jättebra!) Men ta bort tvånget på eländet.

Avatar Fallback

Re: Proffsfällning el. farlig amatör?

Carlfritidshuggare  
#284600
tallen100 skrev:
JörgenO skrev:
Carlfritidshuggare skrev:Säker skog hjälper ju inte mot allt, lika lite som körkort för bil tar bort alla dåliga beteenden i trafiken.

Jag tror jag vet ungefär vad du tycker om Säker skog Knaggen men för mig som nybörjare var det bra. Men jag tror ju inte jag klarar allt bara för att jag gått en kurs. Lite mer omdöme måste man ha.


Hehe, prova först om du kan få alla parter att nå koncensus i tråden "Är SLU partiskt...?". Om du lyckas med det har du ev. de retoriska superkrafter som behövs för att förklara syftet med motorsågskörkortet för de som inte förstår. 🧠

Syftet bör vara att en duktig huggare blir några tusen kronor fattigare, (visst för dom som vill detta, jättebra!) Men ta bort tvånget på eländet.


Eller låt de som kan bara köra upp och göra provet? Men så kanske det är. Uppkörningen var ju inte gratis men sparar lite.

Ni som är duktiga får bli instruktörer. Då kan ni tjäna på det.

Det är kul att utbildas av proffs.

Avatar Fallback

Re: Proffsfällning el. farlig amatör?

Carlfritidshuggare  
#284602 En annan sak i sammanhanget. Om nu något gått snett, vem har arbetsgivaransvar? EON eller leverantörer av huggningen (om det inte är deras montörer).

Det pratas om körkort, försäkringar med mera om något görs på en privat tomt med mera men här verkar det vara luddigt. Är det ledningsägaren som är ansvarig?
Senast redigerad av Carlfritidshuggare fre 27 jun 2014, 14:45, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).