Skogsröjning

Max diameter på klingan på en HQ 252 RX

7 inlägg 7516 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Max diameter på klingan på en HQ 252 RX

torpöbo  
#284505 Jag tittar på att sätta på större klinga på min HQ 252 RX, men nu kommer den stora frågan.
Hur stor klinga fungerar bra på denna såg? Har en 200 klinga idag.



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Max diameter på klingan på en HQ 252 RX

jannee  
#284508 225 går bra, men varför? Sågen blir då något slöare, ytterst sällan man har någon större nytta av den stora klingan. Du måste självfallet också byta skärskyddet.
Ok, en högst personlig åsikt.

Avatar Fallback

Re: Max diameter på klingan på en HQ 252 RX

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#284552 Större klinga vill du ha för att ta grovt tänker jag.
Tänk på att en röjsåg bygger på naturlagen att ladda upp energi i klingan. Genom att den har tyngd och hög fart innan du ansätter är det en stor energi som finns tillgänglig. Det är ju därför det bara säger "PING" när du tar det mesta av röjningsgrovlek och varvet på klingan minskar bara lite. Sen får motorn några sekunder på sig att ladda på igen.
Du vet ju själv vad motorn orkar om du sätter i den stillastående och gasar. Det blir ingenting utfört, men motorn ger i ärlighetens namn inte mycket vid de låga varven heller. Så det är inte riktigt sant att jämföra.

Den där lilla storleksökningen på 225 klingan jämfört 200-klingan innebär dock att du får förhållandevis mycket mer stål långt ut på diamentern. Du kan ju kolla vikten så blir det bli mer procent viktökning än diameterökning. Att accelerera den massan tar mycket energi/kraft.

Ok, säg att det tar lite mer tid få upp farten på klingan med en normal röjsåg (50 kubikare) och när du sätter åt finns det mer energi att ta utav då med 225 klingan. MEN fäller du grovt bromsas klingan ner innan du hinner såga in till max djup och motorn måste hjälpa till och leverera pulver på slutet av kapet. Därför finns de här typ 65 kubikarna som har mer vridmoment och även mer motorsvängmassa som är uppladdat och även den stöttar med kraft.

Det kommer säker funka, men det är inte uträknat för 225 klinga på en 200-såg. Det kostar på din såg och det är klent dimesinerat för påkänningarna.
Tänk på att röj- och motorsågar är mycket, mycket väl genomtänkta grejor från början till slut och om du börja pimpa så kommer ingenting bli särskilt mycke bättre liksom.

Användarvisningsbild

Re: Max diameter på klingan på en HQ 252 RX

anersimyra  
#284555 225 fungerar alldeles utmärkt på en 250. Visserligen blir både bränsleförbrukning och acceleration lidande.

Avatar Fallback

Re: Max diameter på klingan på en HQ 252 RX

torpöbo  
#284560 Jag röjer mycket beten dvs. mycket al, mindre mindre buskar och små träd. Därför vill jag ha en klinga med lite mer levande kraft i vilket jag tror att jag får av en något större klinga. Med andra ord vill jag att klingan skall snurra mer när jag väl fått uppfarten, det gör inget att det tar en stund att gasa upp den. Blir det mycket röjning i skog ganska jag sätter på 200 klinga igen.

Kör alltid betesröjning med rundklinga då jag hatar trekantsklingan.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Max diameter på klingan på en HQ 252 RX

JensSkoog  
#284564 Den stora klingan är utmärkt i blandad röjning som du ska köra på beten. Den är ochså jättebra när du kommer över ogräs och sådär som du vill ha ner. Själv kör jag mycket med trekantsklingan, filad vass, i dikesröjning, men när det blir mycket småträd bytar jag til den stora klingan. Går lite mer bränsla, för det går automatik i å köra sågen lite hårdare och holla farten mesta av tiden.

Avatar Fallback

Re: Max diameter på klingan på en HQ 252 RX

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#284861 Har bara kört med 225 på min och är nöjd.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).