Motorsåg och handhållet

"En stor stark" Elsåg?

93 inlägg 74013 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: "En stor stark" Elsåg?

Ötlöe  
#276435
Bild

Jaha. då var det dags då. Tryckte på rätt rejält i grova änden av körsbärsstocken och tänkte mig en maffig arbetsbänk, svärdsspetsen kom knappt igenom.

Och plötsligt "Pang" så tog det stopp. Kanske inte oväntat, trädet har stått på gränsen mpt grannen i söder och där sitter väl en märla, en bit tråd eller något annat jävelskap inne i trät.

Ingen fara, allt höll, och kedjan går att få fason på, men synd på en fin träbit.

Ni andra i "klyvträsket", finns det metalldetektorer som hittar sådant eller får man bara ta det med jämnmod (och vara skeptisk till trä upp till "stängselhöjd" från tänkbara platser)?

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: "En stor stark" Elsåg?

axwell  
#276449
Ötlöe skrev:Ni andra i "klyvträsket", finns det metalldetektorer som hittar sådant eller får man bara ta det med jämnmod (och vara skeptisk till trä upp till "stängselhöjd" från tänkbara platser)?


Det borde ju gå med en metalldetektor av det enklare slaget, från Rusta, Jula eller liknade.
http://www.jula.se/metalldetektor-150058

Har en som påminner om Julas, har inte provat om den duger till detta, men troligen.

Du får nog vara skeptisk ända upp till "kojhöjd" :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: "En stor stark" Elsåg?

Brickan  
#276450
Ötlöe skrev:finns det metalldetektorer som hittar sådant

http://wizind.com/lumberwiz.shtml

Avatar Fallback

Re: "En stor stark" Elsåg?

Tosca  
#276451 Denna verkar tåla kyla bättre.
http://www.dalaproduktion.com/md910.htm

Avatar Fallback

Re: "En stor stark" Elsåg?

Hema  
#276505 Denna är kanske lite för liten, men den är stationär iaf.
Bild

http://www.blocket.se/angelholm/Rostfria_transportband_52413585.htm?ca=16&w=3 Om inte för sågning, så kanske för kapning, så man slipper tråkigheter.

Avatar Fallback

Re: "En stor stark" Elsåg?

Noodlesswe  
#284297 Hejsan
tittar också på att köra en mse220c-q för lite stock sågning i en logosol timmer jigg.
med extra svärds bult + uppborrning av kåpan och ca 10mm distans bricka.

men funderade lite, på denna sitter ju kedje-oljetanken på höger sida och i timmer jiggen alltså neråt.
de blir inget problem med kedjesmörjningen ?

hmm en fråga till: vad för svärd / kedjor kör ni med ? original /logosols ?

Med vänlig hälsning
//Noodlesswe

Avatar Fallback

Re: "En stor stark" Elsåg?

axwell  
#284387
Noodlesswe skrev:Hejsan
tittar också på att köra en mse220c-q för lite stock sågning i en logosol timmer jigg.
med extra svärds bult + uppborrning av kåpan och ca 10mm distans bricka.

men funderade lite, på denna sitter ju kedje-oljetanken på höger sida och i timmer jiggen alltså neråt.
de blir inget problem med kedjesmörjningen ?

hmm en fråga till: vad för svärd / kedjor kör ni med ? original /logosols ?

Med vänlig hälsning
//Noodlesswe


Betr, svärdsbulten; den gängade delen in i sågkroppen är troligen så lång att den bör kapas några mm för att inte störa ojljepumpen.

Inga problem som jag lagt märke till annat än att sågen får tas upp från linjalen vid rapsoljepåfyllning, locket ligger ju annars snett nedåt.
Fyller på med ren rapsolja i god tid,vet inte om den kan pumpa de sista dropparna.

Kör med Stihl 3003 00 6313, Picco dvs 16" 1,3 mm.
Kedja Stihl 3614 000 0060, 63 PMX 60 (klyvslipad 10 grad.) 3/8"P

Slipas/filas med 4 mm, kedjan ger en fin snittyta efter första slipningen med Dremel och slipstift.

Kör hårt :!:

   TS
Avatar Fallback

Re: "En stor stark" Elsåg?

Noodlesswe  
#284409 tack för påpekandet om bult längden, får kapar ner den tillsamma som orginal bulten
låter bra med oljan, gött tackar för infon om svärd/kedja.

Avatar Fallback

Re: "En stor stark" Elsåg?

axwell  
#284412
Noodlesswe skrev:tack för påpekandet om bult längden, får kapar ner den tillsamma som orginal bulten


Ja just det, originalbulten, alltså den stympade som du ersätter, mät på den.

Hittills har det ordnat sig med 16" svärd, ibland på gränsen, får planera så att första skäret hamnar optimalt vid grovt timmer.

   TS
Avatar Fallback

Re: "En stor stark" Elsåg?

Noodlesswe  
#285320 sådär de var ganska lätt att ta bort den "korta" dubben och få dit lång riktig bult efter ner kapning till samma mått.
kåpan borrad till 13 mm och en aluminium distans svarvad till 13mm med ett 8 mm hål, 9,5 mm lång in pressad i kåpan. vad jag kan se på sågen är logosol bultarna horisontella så de ser bra ut.

men får verifiera det i timmer jiggen som behöver sig en upp putsning för den ser lite jäklig ut .. .men de får man på köpet för 500:- :-)

förslag på behandling av dom svarta delarna i en timerjigg mot tas gladerliggen.
den e som sagt lite yt rostad så jag behöver göra något med metallen för att snygga till den.

men de borde la vara så att med sågen i jiggen stående på plastpuckarna (på vågrätt underlag) så skall såg svärdet vara horisontalt eller ?

Avatar Fallback

Re: "En stor stark" Elsåg?

axwell  
#285335
Noodlesswe skrev:förslag på behandling av dom svarta delarna i en timerjigg mot tas gladerliggen.
den e som sagt lite yt rostad så jag behöver göra något med metallen för att snygga till den.

men de borde la vara så att med sågen i jiggen stående på plastpuckarna (på vågrätt underlag) så skall såg svärdet vara horisontalt eller ?


Nu är det många år sedan jag använde Logosols originaljigg men vad kan rosta på en sådan?

Brukar kolla med vattenpass att svärdet och min specialjigg ligger helt horisontellt.

På den äldre jiggen finns en mothållsskruv under svärdet, tänkt för finjustering om svärdet skulle "droppa" lite.

   TS
Avatar Fallback

Re: "En stor stark" Elsåg?

Noodlesswe  
#285336 well all den svarta plåten som e typ eloxerad eller blånerad har lätt ytrost

okej få testa med vatten pass när allt e monterat och klart

Avatar Fallback

Re: "En stor stark" Elsåg?

SawTroll  
#286220
palbin skrev:Det går kanske sätta "riktig 3/8-kedja" på dem om de kommer med
3/8-hobby-kedja? 1.3 mm då alltså ... .


Det passer jo ikke, siden 3/8 "hobby" drev har større diameter enn regulære 3/8 drev - men det kan jo hende at du får det på, spesielt om "hobby" drevet er en del slitt.....

Uansett vil det ikke være bra for levetiden til hverken kjedet eller drevet.

Användarvisningsbild

Re: "En stor stark" Elsåg?

svampbob  
#306862 Det här måste väl räknas som en stark elsåg.

http://kuow.org/post/words-originated-p ... nd-skookum

Användarvisningsbild

Re: "En stor stark" Elsåg?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#306897 Elsåg var inget ovanligt fram till 50'talet på bolag runt om i Världen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).