Sågverk (mindre)

Såghus projekt

122 inlägg 79538 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Såghus projekt

Träförädlare  
#283058 Hur har ni det ser ut i era såghus. Vi är några som håller på o planerar våra såghus projekt och behöver tips på hur andra har gjort. Hur tar du in timret vart strö lägger du virket o hur tar du ut det färdig sågade virket om du har klyv o hyvel hur tar du in virket dit. Bakar o spån hur gör du med sånt lägg gärna in bilder filmer mm.

mvh Hansolov.Lönn Järbo träservice

www.jarbots.se



   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Såghus projekt

Camwood  
#283356 Trevlig tråd :grin: Bidrar gärna med ritningar o bilder !! Jag har en massa :grin: Återkommer.
SE_AB013_SKL_LKF_KI_02_Komm55_112_Brosarp_christinehofs_sagverk_480.jpg

Avatar Fallback

Re: Såghus projekt

Knekt  
#283605 Mycket bra tråd! Är själv i samma sits som dig, Träförädlare.... Funderar mycket på hur det ska se ut för att bli så rationellt som möjligt... :-)

Användarvisningsbild

Re: Såghus projekt

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#283642 Intressant tråd, det vore skoj med en översiktsplan hur man ska ha sin vedmaskin
kombinerad med sin lilla såg så man kan mata in stock i ena änden och plocka ut ved
eller virke i andra änden med effektivaste möjliga byggnad över.

Avatar Fallback

Re: Såghus projekt

Träförädlare  
#284140 Slurfi där är det nog inte så svårt lägg en lagomt bred transpotör i lagom höjd o ställ sen sågen på ena sidan o kapen på den andra o ta bort sidoplåtarna mitt för sågen/kapen då är det bara o peta av stocken dit det behövs.

En gundförutsättning för o få en effektiv handtering är att man andvänder någon form av spånsug själv andvänder jag mej av en vanlig ventilationsfläckt o flexislang inköpt på Hedmansplåt i Sandviken o några spirorör o en spånficka allt blir så mycket mera lätthandterligt då.Kan ta lite foton under dagen på mitt nuvrande såghus, har fått till det skapligt efter dagens produktion. Det finns en undersöking/forskarrapport gord i skinnsberg på -80talet som är läsvärd ska försöka o få tg på den o lägga ut den på min hemsida.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Såghus projekt

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#284141 Spånsug och bra utformat golv så man får ut allt spån och damm.
Men hur mkt kraft behöver en sån spånsug?

Avatar Fallback

Re: Såghus projekt

Träförädlare  
#284147 Tror min är på o,5kw men ska kolla det går o sätta ett T-rör före fläckten o 2spjäll så man kan stänga av beoende på vilken maskin man kör man får nog mycket effektförluster men det är ju billigt under en uppbyggnadsfas se kan man j köpa en riktig spånsug med Y-koplingar.Jag växlar mellan solosågen klyven o radialsågen allt far ju inte ut men ca 80% av spånet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Såghus projekt

Rolfnilsson400  
#284150 Använd rör eller slang med slät insida.
En meter vanlig flexslang har lika mycket sugmotstånd som 5-10m slätt plåtrör.

Användarvisningsbild

Re: Såghus projekt

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#284153
Rolfnilsson400 skrev:Använd rör eller slang med slät insida.
En meter vanlig flexslang har lika mycket sugmotstånd som 5-10m slätt plåtrör.

Det var nyttig info.

Avatar Fallback

Re: Såghus projekt

Träförädlare  
#285526 Kommer nya bilder på mitt såghus snart funderar på o starta en blogg om bygget a det nya.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Såghus projekt

gonzzos  
#285744 Håller på att fixa till ett hus till min såg nu,Bygger om en gammal bod som stått utan anv nu i många år.Rivigt väggar och kört in en massa grus och paddat i helgen armeringen är klar och kl 10 i morgon kommer betongen.Den del som jag gör iordning nu blir 4.5x11 meter med möjlighet att länga den 8m till.Får se hur det utvecklas under resans gång är ju första såghuset som man snidar till

Användarvisningsbild

Re: Såghus projekt

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#285748 Bild vore skoj

Användarvisningsbild

Re: Såghus projekt

gonzzos  
#285817 Då var betongen på plats,tog vibrofri lättflyt men den va trög som faen så nästa gjutning blir d vanlig betong och vibro som gäller.Hur som så blev det ett okej resultat tack vare god hjälp.Nu ska det vattnas och sen får de stå ett tag innan ny ytterpanel och ny fönster ska monteras.Dax att packa bilen och sticka till Jämtland och kolla över hus och skog där nu,ska försöka få in ett par bilder fast det är inte mycket att se än 8)

Avatar Fallback

Re: Såghus projekt

Robertberg  
#285821 Angående betongen, det kan vara lite litet det där. Du hade nog otur som fick så trög betong, det beror ju på hur de blandat. Ibland kan man få väldigt lättflytande trots man beställt trög.

Avatar Fallback

Re: Såghus projekt

blev  
#286350 Om ni kollar på min hemsida så ser ni hur jag gjort såghuset i en ladugård för en solosåg http://www.naslundstra.se.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).