Bioenergi

Rejält vedmagasin?

23 inlägg 19496 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Rejält vedmagasin?

izvek  
#283920 Någon som har koll på vedpannor med rejält vedmagasin.

söker en panna att anpassa minn fastighet. 2500Liter tank är minsta laget.

Vill gärna ha så det går elda 1gång perdag.

HIttade Atmos gsx50 verkar ok, men vet inte om den är tillräcklig, eller om den ens är bra?

Sedan fanns det Atmos 75 meters ved, men den var typ minsta tanken 4000L Kanske lite väl mycket.



   TS
Avatar Fallback

Re: Rejält vedmagasin?

clasandre  
#283925 Rätt mig om jag har fel... men kan man få för stor tank??

Avatar Fallback

Vedpanna med Rejält vedmagasin någon?

izvek  
#283996 Hahha..... precis så sa jag till min svärfar oxo =) Men han vet ju int bättre. Han hävdade att det går mer ved om tanken är större.... Hur man tänker då.. d vet jag inte..

D klart d går ju åt mer ved att fylla den men inte går det mer ved.... så a jag gick inte in mer på det med han. Han verkade veta bäst. :wink:

För min del så är det av utrymmeskäl, Och 4000L tank vet jag inte vart jag ska rymma, 3000L kan nog gå. Om jag då inte bygger ut lite på ladugårdensyttervägg å plaserar tanken där.

Vore intressant om det är någon som har as stortank, mot ett vanlig villa.. eldar den då 1 gång i veckan eller?

   TS
Avatar Fallback

Re: Rejält vedmagasin?

Rolfnilsson400  
#283997 Med onödigt stor tank får du större förluster från tanken.
Det innebär också att du måste elda flera inlägg efter varandra för att få upp temperaturen i tanken.

Avatar Fallback

Re: Rejält vedmagasin?

izvek  
#284000 om man måste göra flera ilägg för att fylla tanken då har man anpassat panna och tank fel.

Det ska vara 1 ilägg för att fylla tanken. tycker jag... sen vet jag en drös med personer som har lite panna med stor tank. vilket jag inte riktigt förstår vittsen med.

Om det går göra så det passar bra ihop varför inte göra det.



Är det någon som har koll på Atmos 75 FS meters ved... lr är d pannorna dålig verkningsgrad? verklig verkningsgrad.

lr kankse orland panna?

   TS
Avatar Fallback

Re: Rejält vedmagasin?

dwurg  
#284043 Fröling S4 turbo har jag, 3x750 L. Vilket är lite för lite men jag fick inte plats för mer tankar, minst 3000L skulle jag haft egentligen.

Avatar Fallback

Re: Rejält vedmagasin?

jannee  
#284045 Avgörande måste ändå vara hur stor yta man måste värma och hur väl isolerat huset är.
Oberoende tankstorlek får man ett viss svinn bakvägen, ja via pannan.
Har själv 3 m3 tank, dock är det ett gammalt halvdåligt isolerat timmerhus med 225 m2 bostadsyta + källare på 180 m2. Sommartid eldar vi var 4:e eller 5:e dag, allt beroende på hur varmt duschvattnet blir, vintertid ibland varje dag oftast varannan dag - bor i södra Småland.

Avatar Fallback

Re: Rejält vedmagasin?

skogshasse  
#284046
Rolfnilsson400 skrev:Med onödigt stor tank får du större förluster från tanken.
Det innebär också att du måste elda flera inlägg efter varandra för att få upp temperaturen i tanken.


om tanken står i byggnaden som den värmer så är förlusterna inte så stora under vinterhalvåret. Sen är det ju bra om man kan lägga i 2-3 gånger i pannan för en panna förbrukar energi tills den är uppe i arbetstemperatur för det är först då som den börjar ladda tanken så om man kan minska antal gånger man ska värma pannan till arbetstemperatur så påverkar det årsförbrukningen av veden positivt det är lika med en bil den drar också mycket bränsle innan den är varm. Själv så har jag en tank på 4,5 kubik som jag är nöjd med hade tidigare 3 kubik men det var för lite

Avatar Fallback

Re: Rejält vedmagasin?

dwurg  
#284052 Sen är det väl så efter vad jag hört att panna och skorsten slits mest när dom är kalla, så ju längre perioder som det inte eldas desto mer slits grejorna. Men som sagt sånt vet jag intet om utan det är vad jag har hört.

Avatar Fallback

Re: Rejält vedmagasin?

Hälge  
#284054 Har tankar som rymmer ett ilägg i pannan. Nackdelen är då att jag inte kan elda förrän tankarna är nästan helt tomma. Skulle vilja ha så mycket tankar att det går att köra en brasa trots att det inte är helt urladdat. Jag skulle vilja ha tankar som kan ta emot 1,5 till 2 brasor.

Avatar Fallback

Re: Rejält vedmagasin?

izvek  
#284403 Finns det någon panna där man endast behöver gå dit en gång? Menar man går ut fyller den och tänder, å sedan sköter det sig självt tills man ska elda nästa gång?

kollat på några stora vedpannor och dom verkar vara beroende av att man måste dit å växla om den efter ca 20 min å d är inte ett alternativ.

Sedan en till sak som är MYCKET viktigt där jag bor.. vill inte lägga in 300L Ved å tända det å strömmen går. D måste väl finnas någon panna som har skydd mot detta? Även fast man har så super bra självdrag som jag har?

   TS
Avatar Fallback

Re: Rejält vedmagasin?

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#284404 Calmar V65 har kylslinga. Montera en SYR 3065 alt. 5067 ventil så öppnar den vid 95 grader och kyler pannan.

http://trebema.se/trebema/calmar_pannan_v65.html

Användarvisningsbild

Re: Rejält vedmagasin?

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#284406 Jag använder en baxi solo innova 50. Eldar upp 2500l med den på ett ilägg. Sommartid är tanken för liten och jag kan bara fylla till 3/4. Ska sätta in 500l till så småningom, passar nog pannan bättre.

Avatar Fallback

Re: Rejält vedmagasin?

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#284408
izvek skrev:Sedan en till sak som är MYCKET viktigt där jag bor.. vill inte lägga in 300L Ved å tända det å strömmen går. D måste väl finnas någon panna som har skydd mot detta? Även fast man har så super bra självdrag som jag har?


Du kan koppla in en UPS. Den känner av när strömmen försvinner då övergår den till batteridrift för upprätthållande av 220 volt till fläktar och cirkulationspumpar. Koppla in 2 bilbatterier istället för ett original batteri så räcker den längre. Men det beror också på hur kraftiga fläktar och pumpar den ska driva.

http://www.byggahus.se/forum/biobransle ... panna.html

Avatar Fallback

Re: Rejält vedmagasin?

Tosca  
#284418 När du ska nyinvestera kanske du ska titta på alternativ till ved också, flis går att automatisera ganska så mycket, men det gäller ju att hitta ett system som passar en själv på alla sätt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).