Friluftsliv, Naturturism

Terrängkörningslagen.

34 inlägg 37927 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Terrängkörningslagen.

Skogshuggarninorr35  
#156725 Det skulle vara tillåtet att sätta ut trampminor på åkrar och hyggen, det skulle smälla ett par gånger sen skulle dom hålla sig på lederna. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Terrängkörningslagen.

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#156729 JAA.. var kan man köpa? man man ju sätta upp en skylt "Varning minerat" också :)

Användarvisningsbild

Re: Terrängkörningslagen.

Skogshuggarninorr35  
#156733 Ja du, sätt in en annons på blocket :grin:
Det är säkert någon som ringer och vill sälja.

Användarvisningsbild

Re: Terrängkörningslagen.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#156766
mooos73 skrev:
Slurfi skrev:Jag håller med om att det är nog bäst att gå via frivilliga krafter, skoterklubb osv.
Gå med i din lokala klubb och jobba inifrån, ta med styrelsen och visa problemen.
Sannolikt blir du bara bitter och anses som en stängselgubbe om du inte är lite smidig
och försöker styra över trafiken till bättre ställen.
Vi har bra exempel här hemma på hur man kan jobba, senast igår kom jag körande på
ett vanligt ställe, då har markägaren byggt en bro! över ett dike och då kör man ju hellre där förstås
och så har han snitslat upp mkt ordentligt där det är lämpligt att köra.
Han har nog jobbat där flera timmar och jag hoppas det funkar bra hela vintern, jag ska snacka med
han och lyssna in om han har synpunkter på hur det ska skötas framöver iom att han är rågranne.

Jag har varit medlem i skoterklubben och under flera år skötte jag ledunderhållet genom byn. Pga okynneskörningen ledsnade jag och klubben bryr sig föga. Lederna är välskyltade och "Avvik ej från leden" ignoreras konsikvent.
Många som inte bor i byn kommer hit på helgerna och kör för här gäller "djungelns lag"

Ok, då har du verkligen provat och försökt.

Användarvisningsbild

Re: Terrängkörningslagen.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#156774
mooos73 skrev:
Tosca skrev:Du kanske ska satsa på stängsel, vi har ganska mycket galvaniserad järntråd uppsatt till korna, den är relativt lätt att sätta upp med ett fåtal trästolpar och lättviktsstolpar däremellan.
Annars funkar taggtråden ännu bättre, men den behöver lite mer arbete vid uppsättningen.

Det är ju ett sätt att skapa en frizon kring bostadshusen iaf.


Tanken har slagit mej men då begränsar vi ju oss själva! Kör ju runt gården med traktorn för att bära fram vedpallar och kör hem ved med skoter och timmerdoning.

Säkert effektivt med taggtråd men ska vi själva behöva sätta oss i "fängelse"?


Tja, det finns ju något i miljöbalken som heter stängselgenombrott, vilket Länsstyrelsen ställer hårda krav på - för att göra den privata skogsmarken allemansrättslig tillgänglig! I den senaste utredningen om allemansrätten, ville båda utredarna (Klas Sandell och Margaretha Svenning) se mer befogenheter för Länsstyrelsen att kräva betydligt fler stängselgenombrott än idag... 😡

Det är ju så tossigt att t.o.m. diken jämställs med stängselgenombrott, varpå Länsstyrelsen kan kräva att fullt fungerande diken ska läggas igen, för att göra marken allemansrättslig tillgänglig :shock:

Skönt att bo i Södra Sverige, där vi slipper problem med både samer och snöskotrar :grin:
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Terrängkörningslagen.

mooos73  
#156878
Niking skrev:
mooos73 skrev:
Tosca skrev:Du kanske ska satsa på stängsel, vi har ganska mycket galvaniserad järntråd uppsatt till korna, den är relativt lätt att sätta upp med ett fåtal trästolpar och lättviktsstolpar däremellan.
Annars funkar taggtråden ännu bättre, men den behöver lite mer arbete vid uppsättningen.

Det är ju ett sätt att skapa en frizon kring bostadshusen iaf.


Tanken har slagit mej men då begränsar vi ju oss själva! Kör ju runt gården med traktorn för att bära fram vedpallar och kör hem ved med skoter och timmerdoning.

Säkert effektivt med taggtråd men ska vi själva behöva sätta oss i "fängelse"?


Tja, det finns ju något i miljöbalken som heter stängselgenombrott, vilket Länsstyrelsen ställer hårda krav på - för att göra den privata skogsmarken allemansrättslig tillgänglig! I den senaste utredningen om allemansrätten, ville båda utredarna (Klas Sandell och Margaretha Svenning) se mer befogenheter för Länsstyrelsen att kräva betydligt fler stängselgenombrott än idag... 😡

Det är ju så tossigt att t.o.m. diken jämställs med stängselgenombrott, varpå Länsstyrelsen kan kräva att fullt fungerande diken ska läggas igen, för att göra marken allemansrättslig tillgänglig :shock:

Skönt att bo i Södra Sverige, där vi slipper problem med både samer och snöskotrar :grin:
/Niklas

Eftersom vi inte har några boskap så skulle jag säkert torska på stängselbrott om jag försökte

   TS
Avatar Fallback

Re: Terrängkörningslagen.

elis  
#156893 Plantera några stråk med julgranar, lämna en "fägata" som du själv kan köra i. Behöver ju inte plantera hela åkern, bara såpass att det blir ogenomträngligt.

Användarvisningsbild

Re: Terrängkörningslagen.

rokon  
#156930 ännu bättre anordna en plantering av masurbjörk, den kräver viltstängsel för att ej betas ned, kan ju göras enligt förslag som elis har. Kompletera sedan med tät vägg av gran (bra när stängslet tas bort.
En Granne här uppe planterade Masur, för att kunna sätta upp stängsel mot okynneskörning.

Avatar Fallback

Re: Terrängkörningslagen.

mooos73  
#156941
rokon skrev:ännu bättre anordna en plantering av masurbjörk, den kräver viltstängsel för att ej betas ned, kan ju göras enligt förslag som elis har. Kompletera sedan med tät vägg av gran (bra när stängslet tas bort.
En Granne här uppe planterade Masur, för att kunna sätta upp stängsel mot okynneskörning.

Bra förslag, synd att utsikten över åkrarna som brukats och hållts öppna i generationer försvinner.
Viltstängsel torde inte vara billiga heller!?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Terrängkörningslagen.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#157107
mooos73 skrev:
rokon skrev:ännu bättre anordna en plantering av masurbjörk, den kräver viltstängsel för att ej betas ned, kan ju göras enligt förslag som elis har. Kompletera sedan med tät vägg av gran (bra när stängslet tas bort.
En Granne här uppe planterade Masur, för att kunna sätta upp stängsel mot okynneskörning.

Bra förslag, synd att utsikten över åkrarna som brukats och hållts öppna i generationer försvinner.
Viltstängsel torde inte vara billiga heller!?


Ca 85 kr per meter stängsel i Götaland.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Terrängkörningslagen.

rokon  
#157316 Jag vet en som sätter viltstängsel åt Sveaskog, han använder syntetnät vikt 25 kg rulle, en rulle 200meter. Och en 3-4mm wire längst upp, han sätter nätet ca en fot upp från marken. Det stängslet håller ca 8-10 år. tyvärr vet jag ej pris, men har svårt att tro att det är så dyrt. (Han går och rullar ut nätet för hand) Verkar ju enkelt, så man kan ju rulla ut nytt efter ca 10 år då om det behövs.
Ps du behöver väl ej plantera bort hela utsikten. En fin björkplantering är ju inte heller fy skam att se ut över. ds

Avatar Fallback

Re: Terrängkörningslagen.

mooos73  
#161427 Spårade en granne som körde över ett ungskogshygge idag.
När jag konfronterade dem med vad som gäller vid skoterkörning hade dom bara ett svar som dom upprepade gång på gång. "Det hade vi inte en aning om".
Tragiskt att människor inte har större ansvar.
Skönt att få tag på en jävel iaf, nu är det bara resten kvar!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Terrängkörningslagen.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#267362 Stoppa kaoset med snöskotrarna http://www.lantbruk.com/skog/lrf-stoppa ... oskotrarna
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Terrängkörningslagen.

anersimyra  
#267367 Tyvärr är terrängkörningslagen en tandlös pappersprodukt, för fällande dom ska bevisas att uppsåtet med körningen varit att förstöra.

Användarvisningsbild

Re: Terrängkörningslagen.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#283937 Översyn av terrängkörning i fjällen ska bidra till miljömål http://www.lantbruk.com/lantbruk/terran ... n-ses-over
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).