Skogsröjning

Lövröjning och snöbrott

26 inlägg 19102 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lövröjning och snöbrott

morco  
#283018 Håller på och röjer en 15-årig plantering som innehåller allt från älgbetad tallbacke, fin granungskog samt en hel del områden med enbart självföryngrat löv. I de lite blötare områden där det enbart finns löv är jag sen i åtgärden och björkarna börjar få upptrissade kronor, de är ca 7-9 meter med 3-4 meter grönkrona. Jag vet att man bör röja löv tidigt på våren för att ge möjlighet till stabilisering inför vintern men väntar man till nästa vår är de ju ännu gängligare..... Hur tusan ska man göra? Det är ju nu fram till semestern jag har tid för detta. Vågar men ge dom det ytrymme de vill ha på en gång eller ska man dalta med dom under ett par år?



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Lövröjning och snöbrott

rokon  
#283019 klart du skall röja lövet till det förband du vill ha nu när du har tid. Men låt bli att röja gran om det ej är frostnypet(pga rötrisken)

Avatar Fallback

Re: Lövröjning och snöbrott

morco  
#283021 Granen behöver jag knappt röra då det är relativt glest planteringsförband, handlar om att friställa från piskande Björk och ta ner någon enstaka "fulgran" som jag fimpar upp i kortbitar. Kan väl tillägga att vi pratar om kustnära östergötland så snön är ju oftast inte överjävlig......

   TS
Avatar Fallback

Re: Lövröjning och snöbrott

Skogsforskare  
#283025 Vad är det för stamantal på lövet?
Risken är ju att du får just snöbrott om du tar bort för mycket stöd på sidorna (röjer för hårt). Så det måste bli en avvägning mellan kostnaden/besväret att röja i två steg och risken för snöskador, och den bedömningen måste du göra själv, som ser hur det ser ut och vet hur mycket snö/upplega du har vintertid.

Avatar Fallback

Re: Lövröjning och snöbrott

morco  
#283027 Det står bortåt 10-15 000 stammar/ha och jag har vid första röjda björkområdet gått ner till ca 4-5000 stammar. Har läst lite på skogforsk ikväll och det lutar åt att jag fortsätter röja lövet nu på försommaren till det förbandet och går på igen tidig nästa vår. Känns dock lite frustrerande och inte göra "klart"..... Jäkla träligt att stappla runt i plockepinnhögen igen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lövröjning och snöbrott

Skogsforskare  
#283028 Det är straffet för att du inte röjt tidigare. :)

Avatar Fallback

Re: Lövröjning och snöbrott

morco  
#283031 Får försvara mig med att jag ägt fastigheten i ett knappt halvår..... Större delen av skogen är dock betydligt bättre skött. Jag tror det var denna avdelning som fick förra ägaren att inse att hälsan och styrkan inte längre räckte till.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lövröjning och snöbrott

nalle34  
#283050 Vänta 3-4 år med andra röjning till rätt stam antal ca. 2500st. Viss efter 26 års erfarenhet av egen skog i södermanland att det är lagom tid att göra nästa röjning. Så man INTE drbas av snöbrott m.m.

p.s. röjde ca. stam antal 200 000st för två år sen ca. 4 ha det är TUFF röjning!! Ser jätte bra ut nu (stam antal ca.4-5000 st. nu. Om ca. två år daxs i gen!!!

Avatar Fallback

Re: Lövröjning och snöbrott

Martin_G  
#283862 Röj nu är mitt råd.

Men gå inte på det (igen alltså) efterföljande år. Som nalle34 skriver, vänta efter röjningen.
Och håll inte stenhårt på det där med 3-4 år. Tiden betyder ingenting, det som räknas är hur det växer och ser ut. Röjning är ett slit, gör nytta, men jobbigt och kostsamt. Om det inte gör nytta är det bara kostnad. Jag försöker hålla som ledstjärna att efter andra röjning skall det framtida beståndet vara "säkrat". Om det är björk som kommer under björkskärm du tänker på har vi just ett sådant område: röjt 4 år sedan till 3500 stammar. Björken kom upp snabbt under i början, men nu står rotskotten och stampar: blir liksom inget av dem, smala slanka och svaga är de. Björk är ju klassiskt pionjärträd och gillar inte skuggan under sina grannar. Visst är det tätt!, men de framtida stammarna är fortfarande relativt ostörda.

Avatar Fallback

Re: Lövröjning och snöbrott

morco  
#283874 Nu var det nog jag själv som skrev att jag skulle gå på röjningen igen direkt i vår, har redan tänkt om där då träden självklart inte hinner stabilisera sig på den korta tiden. På sina håll i avdelningen tror jag det går att röja fram stabila björkar då vissa blivit härskande, där röjer jag riktigt hårt.
Där det är lite tätare och svårare hitta stabila stammar tar jag det lite varligare, jag har alldeles för lite skog för att se den förstöras av snöbrott utan då går jag hellre dit två gånger. Ser det som friskvård av kontorsröven.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lövröjning och snöbrott

jannee  
#283877 Kör bara inte för korta stubbar, ser visserligen för djävligt ut men stubbhöjd på 30 till 40 cm är inte helt fel.
Kommer nya uppslag från den stubben, å andra sidan blir de klena, blir som en rosett.

Avatar Fallback

Re: Lövröjning och snöbrott

morco  
#283879 Varför inte korta stubbar?

   TS
Avatar Fallback

Re: Lövröjning och snöbrott

jannee  
#283882 Uppslagen blir då många och betydligt kraftigare, en halvlång stubbe, ja då kommer ALLA uppslagen från just denna, i.o.m. detta blir de klenare, verkar också som viltet har försmak från just dessa - kanske inbillning.
Detta är min egen erfarenhet - ja efter 40 års röjning, men var och en gör som HAN finner är bäst.
I min ungdom körde jag låga stubbar, väldigt låga med följd av att klingan var i sten titt som tätt, numera kan jag i bästa fall gå nästen en hel dag utan stenkörning, peppar peppar ta i trä.

Avatar Fallback

Re: Lövröjning och snöbrott

morco  
#283883 Hinner de bli så undertryckta att de hinner murkna innan man ska in och gallra? Beståndet är ju bortåt 15 år och gallringen är ju inte så värst långt bort. Skulle inte tveka om jöjningen gjorts i tid och jag har ju dessutom en kedjeröjare....

   TS
Avatar Fallback

Re: Lövröjning och snöbrott

jannee  
#283892 Det hör till vanligheten att det blir höga stubbar efter kedjeröjare.
Om nu inte stubben är rutten när du gallrar nästa gång har du i alla fall bara en stam att köra kull, i annat fall har du säkert mångdubbelt fler - bara att välja.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).