Skogsmiljö och Trädlära

Frostskada?

10 inlägg 4054 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Frostskada?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#283770 De av mina sitkaplantor som överlevde förra vinterns "frystorka", verkar ha fått lite mer stryk i år. Inte lika allvarligt, knopparna har vissnat och ofta även toppen. De två bilderna nedan är typiska, även om dessa är lite äldre träd så visar det hur det ser ut på ungskogen.

Misstänker en frostnatt.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Frostskada?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#283774 Ser ut som frost men då borde sidoskotten även vara påverkade. Har du viltbehandlat? Varför jag frågar är för att vissa viltbehandlings medel kan bränna skotten om den inte vintrat in vilket i sitkans fall är i slutet av oktober eller början av november.

Avatar Fallback

Re: Frostskada?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#283813 Några sidoskott är påverkade som du ser, men inte alla. Likadant ute i skogen,

   TS
Användarvisningsbild

Re: Frostskada?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#283837 Kar ser det men de är få. Har du behandlat mot vilt? För jag har sett samma skador på hybridlärk och då var det viltbehandlingen.

Avatar Fallback

Re: Frostskada?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#283849 Nej, ingen viltbehandling.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Frostskada?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#283912 Då finns bara frost och sork och sork är det inte. Det måste vara frosten runt den 5/5 som är boven var finns fastigheten? Jag frågar för att kunna eftersöka på SMHI.

Avatar Fallback

Re: Frostskada?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#283930 Örby, Marks kommun.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Frostskada?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#283953 Närmaste värderstationen ligger en bra bit ifrån men både Borås och Ullared hade under -5 i början av maj så det är inte konstigt om det finns skador av det.

Avatar Fallback

Re: Frostskada?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#283966 Men kan frosten ta hela toppen på detta sätt?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Frostskada?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#283998 Nej det är det den inte kan. Därför är jag så fundersam på vad det kan vara. Det är därför som jag hela tiden misstänkt behandlingsskador. Det finns inga gnagskador vid stambasen? Sork? Men då dör oftast hela plantan. Men om angreppet finns på rötterna är det toppen som plantan offrar. På en av bilderna är även en gren längre ner på stammen död. Jag ska kolla när jag får tid om Ulf på Tönnersjö vet om någon svamp som ger dessa skador. Jag ger mig för nu. Ha det.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).