Traktorn i skogen

Vältningsrisk med traktor

28 inlägg 20450 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vältningsrisk med traktor

Norrlandsbonde  
#283744 Hej!
Är rätt ny vad det gäller traktor, har en Kubota B7000 (liten sak). Tycker att minsta lilla sluttning känns obekväm, nerför går det bra men uppför och i sidled känns det som man ska tippa. Ska man sätta tyngder framtill?



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Vältningsrisk med traktor

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#283817 Hjulvikter och/eller vätska i däcken plus att bara köra rakt uppförs kan hjälpa.
På många traktorer kan man även vända fälgarna så spårvidden blir bredare
och det kostar dessutom ingenting.

Avatar Fallback

Re: Vältningsrisk med traktor

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#283825 Börja med att montera störtbåge före skogskörning.

Avatar Fallback

Re: Vältningsrisk med traktor

Norrlandsbonde  
#283840 Tack för tipsen, vända däcken lät smart. Jag har både trädgårdsdäck och jordbruksdäck. Dett är inte i skogen det är brant, det är när jag ska köra några ängar med slaghacken som det är brant och lutar åt alla möjliga håll. Hittills har jag kört med jordbruksdäcken, tror ni det blir nån skillnad med trädgårdsdäcken?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vältningsrisk med traktor

Vardon  
#283846 För vältrisken: Nej det tror jag inte.

och jag upprepar: Är du rädd för vältning är nog störtbåge det första du ska se till finns, utan att passera gå...

Avatar Fallback

Re: Vältningsrisk med traktor

Norrlandsbonde  
#283847 Men störtbåge och inget säkerhetsbälte är väl inte så bra...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vältningsrisk med traktor

totte  
#283851
Norrlandsbonde skrev:Men störtbåge och inget säkerhetsbälte är väl inte så bra...


Betydligt bättre än ingen störtbåge. Minns den etikett som brukat sitta i traktorer: "Om traktorn välter, håll fast i ratten. Hoppa inte!" Håller du dig fast så blir du inte krossad av traktorn, även om du kanske blir lite mörbultad när du sen trillar ner.

Vad hindrar för övrigt att installera ett enkelt midjebälte?

Avatar Fallback

Re: Vältningsrisk med traktor

Norrlandsbonde  
#283853 Jag kör rätt lugnt och traktorn är så pass liten att det är lätt att hoppa av när den välter, dock kanske det inte är så bra att ramla in i slaghacken. Jag är inte så rädd för själva tippningen, vill mer hitta sätt att få traktorn stabilare...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vältningsrisk med traktor

totte  
#283857
Norrlandsbonde skrev:Jag kör rätt lugnt och traktorn är så pass liten att det är lätt att hoppa av när den välter


Av de som provat är det många som sen inte kunnat berätta varför det inte var så lätt som dom trodde.

Avatar Fallback

Re: Vältningsrisk med traktor

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#283865 När man kör skoter/fyrhjuling så kan man stå på ena sidan när man kör och det gör det lättare att hoppa av. På en traktor sitter man ner med ratt och spakar i vägen. Tippa kan man göra även på gräsmattan.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19072575.ab

Det händer så fort att man inte hinner vara med. Störtbåge är en billig livförsäkring.

För att få mer tyngd så är hjulvikter , fylla däcken med vatten, vända fälgarna så den blir bredare tänkbara lösningar. Lite förvånade att man kan sälja mindre traktorer (ej gräsklippare) utan störtbåge. Ibland funderar man vad EU håller på med??? Det är viktigare att gurkan inte är böjd för mycket istället för att koncentrera sig på säkerhet....X(
Men å andra sidan så betalar vi dom just för att dom ska ha den synen...

Avatar Fallback

Re: Vältningsrisk med traktor

mannen  
#283884


Han som kör är en modig rackare.

Edit: Fick inte Youtube länken att fungera riktigt.

Användarvisningsbild

Re: Vältningsrisk med traktor

anersimyra  
#283887
totte skrev:
Norrlandsbonde skrev:Jag kör rätt lugnt och traktorn är så pass liten att det är lätt att hoppa av när den välter


Av de som provat är det många som sen inte kunnat berätta varför det inte var så lätt som dom trodde.
Som sagt, när det välter..." går det undan "...det finns inte en chans i helvete att hinna hoppa i säkerhet... :surp: :surp: :shock: :cry:

Avatar Fallback

Re: Vältningsrisk med traktor

jannee  
#283894 När en gammal och troligtvis rutinerad farbror på 70 år välter bakåt med en traktor efter att bara försökt dra loss en stubbe. Detta om något är väl en tankeställare.
Tyvärr går det inte att fråga farbrorn varför den valt.

Användarvisningsbild

Re: Vältningsrisk med traktor

T Landström  
#283898 Det tragiska med olyckan igår är att de skickar personal från Säffle när det är närmare till Åmål...
Inte så långt från där jag bor som olyckan skedde...

Användarvisningsbild

Re: Vältningsrisk med traktor

totte  
#283938
anersimyra skrev:
totte skrev:
Norrlandsbonde skrev:Jag kör rätt lugnt och traktorn är så pass liten att det är lätt att hoppa av när den välter


Av de som provat är det många som sen inte kunnat berätta varför det inte var så lätt som dom trodde.
Som sagt, när det välter..." går det undan "...det finns inte en chans i helvete att hinna hoppa i säkerhet... :surp: :surp: :shock: :cry:


Och så är det det att du har ingen chans att hoppa uppåt, hinner du mot förmodan ur traktorn så blir det neråt och sen kommer den och rullar över dig.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).