Motorsåg och handhållet

Billigaste alkylat/aspebränsle du köpt nyligen

283 inlägg 129885 visningar 42 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Billigaste alkylat/aspebränsle du köpt nyligen

Huskyman  
#282440 Jag (som nog inte är så ekonomisk av mig..) köper alkylat där jag hittar den; fackhandeln, bensinstationer, Jula etc....
Det är ju en del i prisskillnad, men frågan är om det är någon större skillnad på t.ex. Aspen och den akylat jag köper på Jula? Jag märker i alla fall ingen skillnad när jag sågar med åtgång eller effekt.
Aspen 2 skall tydligen vara "renare" än det mesta, men i övrigt?

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Billigaste alkylat/aspebränsle du köpt nyligen

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#282465 Vissa motorer gillar inte alkylatbensin, jag tankade gräsklipparen med okq8:as 4t bränsle men blev tvungen att köra på choken hela tiden annars stannade Hondamotorn. Vad beror det på? är det ett annat oktantal på alkylaten eller lägre energiinnehåll eftersom den vill ha mer bränsle.

Användarvisningsbild

Re: Billigaste alkylat/aspebränsle du köpt nyligen

traktorz  
#282469 Knappast att det är motorn som är problemet. Snarare är det förgasaren som inte levererar en optimal bränsle/luftblandning. Finn justerskruven och använd musikörat till att finna optimal gång beroende på om du kör 95 oktan eller 98 oktan eller i det här fallet kör på alkylat.

Användarvisningsbild

Billigaste 4T alkylat i Stockholm?

traktorz  
#282470 Var köper man billigast 4T-alkylat i Stockholmstrakten? Förmodligen från pump och förmodligen på en OKQ8 station. Gäller att hitta en station med pump förstås, och det är de tipsen jag önskar.

Avatar Fallback

Re: Billigaste alkylat/aspebränsle du köpt nyligen

Hema  
#282481 Närmast är då UPPSALA BERNADOTTEVÄGEN, så det är ju en bit. (fick info via OKQ8:as hemsida.
Annars om mack inte är så viktigt finns denna sida: http://www.aspen.se/Kopstallen

Avatar Fallback

Re: Billigaste alkylat/aspebränsle du köpt nyligen

axwell  
#282490
OAS-forests skrev:Inlägg av OAS-forests » Idag, 18:36
Vissa motorer gillar inte alkylatbensin, jag tankade gräsklipparen med okq8:as 4t bränsle men blev tvungen att köra på choken hela tiden annars stannade Hondamotorn. Vad beror det på? är det ett annat oktantal på alkylaten eller lägre energiinnehåll eftersom den vill ha mer bränsle.


Kan gräsklippare ha gått med 95 oktan tidigare, rengör i så fall alla skrymslen i förgasaren.

Kör själv en McCulloch med Hondamotor på 188 cc plus en nästan likadan på runt 160 cc, båda går så perfekt som bara Hondamotorer kan.

OKQ8:s Ultima Alkylat 4T, 17,90 inkl. moms.

Användarvisningsbild

Re: Billigaste alkylat/aspebränsle du köpt nyligen

totte  
#282493
OAS-forests skrev:Vissa motorer gillar inte alkylatbensin, jag tankade gräsklipparen med okq8:as 4t bränsle men blev tvungen att köra på choken hela tiden annars stannade Hondamotorn. Vad beror det på? är det ett annat oktantal på alkylaten eller lägre energiinnehåll eftersom den vill ha mer bränsle.


Nej, som axwell också är inne på, att byta från 95 till alkylat ställer ofta till det. Avlagringar som suttit i tank, ledningar och förgasaren löses och lossnar och så får man munstycken och silar fulla av goja. Har själv erfarneheter från motorsåg. Gjorde rent allt, men bytte inte ut bensinslangen. Fick inloppsilen i förgasaren igenkorkad gång på gång tills jag bytte slangen. Så grundläggande rengöring av hela bränslesystemet är vad man bör göra.

Avatar Fallback

Re: Billigaste alkylat/aspebränsle du köpt nyligen

Brumsten  
#282523 Hej, om det är som Totte säger så visar det verkligen vilken skitbensin vanlig 95 oktan är.
Det är ju tur att det finns Aspen-alkylatbensin som kan städa upp i den skit som 95 okt.
lämnar efter sig.

Avatar Fallback

Re: Billigaste alkylat/aspebränsle du köpt nyligen

brassel  
#282532 Pelles i Hallstavik, norra sthlms län har aspenpump
23,95 Inkl moms den 21/5

Avatar Fallback

Re: Billigaste alkylat/aspebränsle du köpt nyligen

Husqy346  
#282725 Jag for till Köping o skulle köpa alkylat från pump på ok . När jag kom dit så var pumpen trasig . Så 9x2 mil i onödan
Så jag köpte på lantgarden 4 t 25 L dunk 704 :- med momsen inräknad. ca 28 L alltså

Användarvisningsbild

Re: Billigaste alkylat/aspebränsle

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#282836
totte skrev:
OAS-forests skrev:Vissa motorer gillar inte alkylatbensin, jag tankade gräsklipparen med okq8:as 4t bränsle men blev tvungen att köra på choken hela tiden annars stannade Hondamotorn. Vad beror det på? är det ett annat oktantal på alkylaten eller lägre energiinnehåll eftersom den vill ha mer bränsle.


Nej, som axwell också är inne på, att byta från 95 till alkylat ställer ofta till det. Avlagringar som suttit i tank, ledningar och förgasaren löses och lossnar och så får man munstycken och silar fulla av goja. Har själv erfarneheter från motorsåg. Gjorde rent allt, men bytte inte ut bensinslangen. Fick inloppsilen i förgasaren igenkorkad gång på gång tills jag bytte slangen. Så grundläggande rengöring av hela bränslesystemet är vad man bör göra.

Tömde tanken och fyllde på 95 och nu går den som vanligt igen.

Användarvisningsbild

Re: Billigaste alkylat/aspebränsle du köpt nyligen

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#282879 Man ska enligt vad jag erfarit inte byta bränslen utan köra det som man bestämt sig för.

Ska man byta ska hela sågen ses över på motorsåg. Allt ska vara rätt och den ska justeras för det bränsle man bytt till.

Olika bränsle har olika egenskaper och man ska INTE byta fram och tillbaka om det går att undvika. Det är stor risk det händer nåt.

Ny maskin ska köras på Alkylat. För mig finns det inget alternativ som funkar.

Avatar Fallback

Re: Billigaste alkylat/aspebränsle du köpt nyligen

jaxho  
#283118 Är det nån som vet om det finns på pump i närheten av Umeå?

Användarvisningsbild

Re: Billigaste alkylat/aspebränsle du köpt nyligen

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#283121 OKQ8 i Vindeln har vet jag.

Användarvisningsbild

Re: Billigaste alkylat/aspebränsle du köpt nyligen

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#283128 http://www.aspen.se/Kopstallen

är ont om pumpar runt umeå...

Men kanske finns andra märken?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).