Traktorer och processorer

FILMER - Lantbrukstraktorer

304 inlägg 371125 visningar 56 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: FILMER - Lantbrukstraktorer

HÅkan N  
#281978
https://www.youtube.com/watch?v=hmGKevod3Bo

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: FILMER - Lantbrukstraktorer

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#281994


curre skrev:traktorkörning med New Holland TL90 & Vreten 10t


Inspirerande, har du ratt bakåt?

Avatar Fallback

Re: FILMER - Lantbrukstraktorer

curre  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#283116 Hej slurfi
Nej det är ingen ratt bak bara kopplingsfri fram back.
Med bakrutekil och borttagen plast på insidan på vänster hjulhus är det inga problem att svänga runt benen vid lastning som synes på filmen.

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Lantbrukstraktorer

svampbob  
#283946 Så kan det gå om man ger sig ut i skogen med fel färg på traktorn :grin:


Användarvisningsbild

Re: FILMER - Lantbrukstraktorer

Fredrik Reuter  
#298240 Hej,
Det blev en intressant tråd om AlphaVagnen så jag splittade tråden. AlphaVagnen diskuteras nu här:

viewtopic.php?f=8&t=20868

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Lantbrukstraktorer

T Landström  
#298374 Kanske någon som länkat till denna tidigare...



Känns ju som att han skulle lastat av lite tidigare... ;)

Avatar Fallback

Re: FILMER - Lantbrukstraktorer

Palakangas  
#298877 Jag gillar grabbar som tycker om att skruva.

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Lantbrukstraktorer

totte  
#298933 Hmm, jo, kraft nog, men det får inte va för tvära svängar i stickvägarna.

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Lantbrukstraktorer

Fredrik Reuter  
#303999 Här ska det hämtas ved!


Användarvisningsbild

Re: FILMER - Lantbrukstraktorer

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311720




/V
Senast redigerad av Vesslan lör 17 jan 2015, 11:51, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: FILMER - Lantbrukstraktorer

skogsterri  
#311724
Vesslan skrev:




/V
Ps: vet inte varför inte inlägget blir inbäddat, vad är tokigt?


Ser härligt ut och fin film!
an nu har man hemlängtan från semestern till skogen. :wink:

Avatar Fallback

Re: FILMER - Lantbrukstraktorer

Tosca  
#311725 Som vanligt när man lägger upp film lite feedback på såghanteringen: du släpper bågen ett par gånger, första gången känns väl någorlunda okej för mig när du flyttar dig framåt, men andra gången plockar du kvist med vänsterhanden vilket inte jag tycker är så bra.
Det är bättre att du sågar av kvisten än att släppa bågen bara för att få bort den.
Du kan även öka säkerheten när du släpper bågen för att flytta dig genom att slå i kedjebromsen, får du in rutinen på det tar det inte lång tid att avaktivera den igen när du ska börja såga.
Bäst är nog att vila överkroppens tyngd på sågen utan att släppa greppet alls, men det är ju inte alltid möjligt.

Spakarna känns lite långa, går det att korta dem så du får en bättre arbetsställning, eller skulle de gå för tungt då?

Bra att du delar med dig, det är alltid lärorikt.

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Lantbrukstraktorer

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311727 Tack för tipsen!
Jag slår aldrig i kedjebromsen då jag endast flyttar mig när kedjan är på andra sidan stammen vilket även är fallet när jag flyttar en kvist (stammen är mellan handen o kedjan)! Jag vet att man enligt säker skog ska hålla undan sågen med vänsterhand för plockning men då det redan är kvistat där jag vilar sågen så anser jag risken minimal att en skjutande kedja skulle kunna fånga något från det läget och kasta upp sågen!
Jag brukar såga av småkvist men som du ser så är kedjan tokslö o jag skulle bara filma en snutt innan kedjebyte!

Funderar på att kapa spakarna något! Det ska bara värka fram lite till!


/V
Ps: givetvis gör jag lite dumheter då jag skogsjobbar men det lägger jag inte upp film på :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: FILMER - Lantbrukstraktorer

Tosca  
#311739 Jovisst, man ska väl inte ha för livlig fantasi när man gör en riskbedömning, men jag kan föreställa mig ett scenario som skulle kunna gå illa:
Även om det förmodligen är högst osannolikt skulle man ju kunna snubbla till, krama till om gasen och pressa ned gashandtaget bakåt vilket skulle kunna få till följd att svärdet roterar uppåt, mot kroppen eller armen.

Kanske inte särskilt sannolikt, men som bekant är inte sannolikhetslära helt logisk alla gånger.
Om du drar fram sågen innan du går framåt behöver du inte släppa tvåhandsfattningen lika ofta.

Så, nu har jag målat fan på väggen tillräckligt mycket tror jag, fortsätt ha det roligt i skogen.

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Lantbrukstraktorer

Fredrik Reuter  
#312986 Hej,
Här är samma traktor som det finns en video på här ovan.
Det är inte bara Sverige det är blött i nu vad det verkar...


Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).