Skogsvagn (Huggarvagnar)

ny farmavagn

35 inlägg 24001 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

ny farmavagn

Dunken  
#282632 Hej jag är rätt ny på forumet men jag som 17 åring skulle vilja dela med mig av våran nyinvesteringar här på våran lilla gård på 45h. Efter mycket velande mellan fyrhjuling och traktor blev det en case 4210 som inhandlades i höstas och nu i våras bestäldes en ny farmavagn 9 ton 5,3 kran. Har inte gjort så mycket än mer än konstaterat att ett nytt drag behöver inskaffas till traktorn pgr slitage men hämtat vagnen har jag gjort. Nu till att jag får in lite bilder



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: ny farmavagn

Karlsson_98  
#282647 Trevligt ekipage! :)

Vi har också investerat i en ny huggarvagn, en Farma 7 tons vagn med 4,6m kran. Nästa investering får bli en bättre fyrhjulsdriven traktor. :)

Avatar Fallback

Re: ny farmavagn

Dunken  
#282915 Lite gjort på den nya vagnen

   TS
Avatar Fallback

Re: ny farmavagn

Ingoberra  
#282941 Är det en skarvmutter du har förlängt gripspaken med? Isf har du stulit min ide.

Avatar Fallback

Re: ny farmavagn

Dunken  
#282977 Ja det var något jag hittade i verkstan sedan sitter det lika dant på den andra gripens ventilpaket. Men jag tror jag ska förlänga den en aning till. :)

   TS
Avatar Fallback

Re: ny farmavagn

Ingoberra  
#282978 Kan du smörja stödbenen? Jag fick då byta nipplar på mina idag iaf.

Avatar Fallback

Re: ny farmavagn

Dunken  
#283053 Jag tror inte jag har några smörjnipplar i stödben. Varför skulle det sitta några där. Är ju ingen rörlig led direkt. Kanske på lavett benen

   TS
Avatar Fallback

Re: ny farmavagn

Fredrik N  
#283093 Hej. Hoppas du kommer att bli nöjd med köpet.
Jag gjorde tvärt om, jag kapade av spakarna för stödbenen istället.
Tycker det fungerar riktigt bra.

Avatar Fallback

Re: ny farmavagn

Ingoberra  
#283108 Näe klart som fanken du inte kan smörja stödbenen. Var nog lite yr där å fick för mig att du hade lavettben

Avatar Fallback

Re: ny farmavagn

Dunken  
#283867 Fick det nya draget idag. naturligt vis så passade inte den nya kroken i öglan troligtvis för att traktorn är av äldre modell så nya grövre dragöglor passar inte. tror ni det går att slipa upp hålet i öglan. Eller tar man bort härdning då

   TS
Avatar Fallback

Re: ny farmavagn

rikard_e  
#283940 Trevligt!

Är du nöjd med gripen ?

Avatar Fallback

Re: ny farmavagn

Dunken  
#283942 Ja de 4 lasten jag kört har den fungerat kanon lagom stor och riktigt rejäl och snabb till att öppna och stänga även på ganska lågt varv

   TS
Avatar Fallback

Re: ny farmavagn

rikard_e  
#284159 Riktigt bra! är sugen på en ny grip!


Om du slipar upp hålet i öglan försvinner bara matrial, du förlorar ingen härdning av det.

Avatar Fallback

Re: ny farmavagn

Dunken  
#284186 Oj tänkte att man i så fall slipar i den nya hitch kroken. Så den blir större så man. Om man skulle få för sig att låna köpa tippvagn mindre trailer eller dylikt så alla redskap skulle passa?? Blir lite fel ibland

   TS
Avatar Fallback

Re: ny farmavagn

Ådii  
#284225 Fin vagn! Får du inte byta hitchkroken till en ny som passar då? Kanske finns flera modeller?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).