Skogsvagn (Huggarvagnar)

Farma T6 Funderingar

84 inlägg 60615 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Farma T6 Funderingar

Karlsson_98  
#278289
axwell skrev:Grattis, nu har du två långa veckor framför dig :wink:

Haha tackar!
Jo ja längtar redan nu tills den kommer ;)

Ska dock börja göra iordning zetorn så att vi kan sätta ventilpaketet på ett bra ställe. Blir nog att bygga ny bakruta för den som sitter på nu går inte att öppna :oops:

Bilder kommer när vagnen står här på gården :D

   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Farma T6 Funderingar

Karlsson_98  
#280194 Nu har vagnen äntligen kommit! :grin:

Provade lyfta lite sågstockar vid sågverket o det funka kanon, bara man lär sig att lasta riktigt så.. Har aldrig kört timmerkran förr så va lite knepigt.

Frontvikter ska på, draget ska flyttas fram lite då det sitter långt bak så kanske den inte blir lika baktung.. :)

Här kommer bilderna.. :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Farma T6 Funderingar

stektlök  
#280215 Det var roligt att se. Nu får du ta fler bilder i bättre ljus och sedan måste du filma när du lastar några stockar. Hoppas det flyter på nu.

Avatar Fallback

Re: Farma T6 Funderingar

Ingoberra  
#280224 2 spak på den?

Användarvisningsbild

Re: Farma T6 Funderingar

Karlsson_98  
#280243
Ingoberra skrev:2 spak på den?

7 spak tyvärr

   TS
Avatar Fallback

Re: Farma T6 Funderingar

grålle-68  
#280261 Grattis till en fin kärra. hur stor är din traktor jämfört med en volvo430 och känns det som en bra kombination frågar för jag letar ochså efter kärra till min 430

Användarvisningsbild

Re: Farma T6 Funderingar

Karlsson_98  
#280266
grålle-68 skrev:Grattis till en fin kärra. hur stor är din traktor jämfört med en volvo430 och känns det som en bra kombination frågar för jag letar ochså efter kärra till min 430

Har inte sett en 430 i verkligheten men på bilder ser den ungefär lika stor ut.
Zetorn har 45 häst ungefär. Den orkade dra det lasset på bilden på 4ans växel.

   TS
Avatar Fallback

Re: Farma T6 Funderingar

grålle-68  
#280320 okej då är dom rätt lika, Zetor är ovanliga här tror jag.

Användarvisningsbild

Re: Farma T6 Funderingar

Karlsson_98  
#280570 Här kommer förhoppningsvis lite bättre bilder på vagnen. Ventilpaketet ska vi fixa bättre men vi satte det provisoriskt så att vi kan provköra kranen lite :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Farma T6 Funderingar

Bengt.Svensson  
#280759 Kul att se! Glöm nu inte att använda fettsprutan lite men ofta. Det finns ingen maskinägare som smörjt sig fattig.

Lycka till med nya investeringen!

Avatar Fallback

Re: Farma T6 Funderingar

Frisken  
#282413 Korta av stödbensspakarna så du inte av misstag tar i dessa, för då kan vagnen tippa i ett obevakat ögonblick. Jag hade en 4,6 / 7 t vagn med flerspak i 17 år och var nog snabbare med den än min nya 5,1/8t med tvåspak, men övning ger färdighet .

Användarvisningsbild

Re: Farma T6 Funderingar

Karlsson_98  
#282414
Frisken skrev:Korta av stödbensspakarna så du inte av misstag tar i dessa, för då kan vagnen tippa i ett obevakat ögonblick. Jag hade en 4,6 / 7 t vagn med flerspak i 17 år och var nog snabbare med den än min nya 5,1/8t med tvåspak, men övning ger färdighet .

Japp vi har tänkt att göra det innan vintern :smile:
Blandade ihop stödbenen med rotatorn på gripen hela tiden det första jag provade. :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Farma T6 Funderingar

elis  
#282432 Jag är inte så stark så jag har två profilrör som jag sätter fast på vridhuscylindrarna med en bult. Sätter ett spännband i änden på röret och runt ventilpaketet då går det lätta att dra paketet till traktorn lr mot vagnen. Kättingen som syns har jag lindat så att plasten inte ska blåsa bort. Fungerar jättebra tycker jag, kan kanske vara ett tips?

image.jpg

Avatar Fallback

Re: Farma T6 Funderingar

Ingoberra  
#283047 Kan du smörja stödbenen? På min satt det raka nipplar. Nån i monteringen som haft lite bråttom skulle jag tro.

Användarvisningsbild

Re: Farma T6 Funderingar

Karlsson_98  
#283048 Japp det kan jag. :smile:

Har du lavett eller teleskopstödben?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).