Trädfällning (arborist)

Tophandsåg

55 inlägg 25238 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Tophandsåg

Hema  
#281758 Har för mig att de har en annan momssättning som kan förklara en del av prisskillnaden.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Tophandsåg

anersimyra  
#281759
Hema skrev:Har för mig att de har en annan momssättning som kan förklara en del av prisskillnaden.
Priset är exlusive moms ? Du ska själv deklarera och betala in moms för varan här hemma skulle jag tro. Jag köpte dykutrustning från Danmark för ett antal år sedan, priset var exklusive Dansk moms.

Avatar Fallback

Re: Tophandsåg

Hema  
#281760 Jag har endast själv köpt byggmaskiner som privatperson från England och har något minne av att momsprocenten var lägre än våra 25%. Där av min kommentar. Köper man i företagets räkning är det såklart momsfritt och den effekten uteblir.

Avatar Fallback

Re: Tophandsåg

calle336  
#282110 Hur fubnkar det med vat som man ibland kan välja bort när man ska handla utomlands.

Jag har ju jämfört äpplen och päron 9400 är ju ink moms för sågen här i sve jag fick för mig de va +moms ibland är man ju trög.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tophandsåg

Brickan  
#282118 EU:
- Privat köp: betala moms/vat där du handlar.
- ftg: moms/vat i hemlandet, ingen moms resten/vat av EU. Moms på sådana köp redovisas dock, både i bokföringen och i momsdeklarationen.

Världen i övrigt:
- för företag avdragsgill importmoms läggs till och betalas, dessutom tull ibland

Användarvisningsbild

Re: Tophandsåg

anersimyra  
#282129
Brickan skrev:EU:
- Privat köp: betala moms/vat där du handlar.
- ftg: moms/vat i hemlandet, ingen moms resten/vat av EU. Moms på sådana köp redovisas dock, både i bokföringen och i momsdeklarationen.

Världen i övrigt:
- för företag avdragsgill importmoms läggs till och betalas, dessutom tull ibland
Tullen verkar numera vara på " HUGGET," jag köpte småsaker för under 100 dollar i vintras, nog fan blev det både tull, moms och postens hutlösa påslag.. :x

Användarvisningsbild

Re: Tophandsåg

palbin  
#283035 Varför vill man ha en batterisåg? En fulltankad Stihl 200T väger väl typ
5 kg - kan inhandlas i mkt fint begagnat skick för typ 4000 pix - och
levererar väl väldigt mkt mer än vilken som helst batteriapparat - skulle
vara om man tycker bensinaren kapar för fort kanske ... .

Edit: jag vägde just en fulltankad Stihl MS200T med 12 tum svärd o 44
DL kedja - den väger 4575 gr - kollar man "litta" på weben (HVA's egna
web-sidor) verkar det som den diskuterade Hva batterisågen för drygt
9000 piengar som väger 2,4 kg för bara motorkroppen väger 3,6 kg
"fulltankad" :) (försedd med ett batteri) - och 3,8 kg med fylld 0,2 liter
oljetank - och jag vägde ett nytt Stihl 12 tum svärd och ditto 44 DL ked-
ja till 575 gr - så HVA batteriapparaten borde därmed väga 4375 gr full-
tankad med skärutrustning - och om man då bara diskuterar "prestanda"
så lär väl batteriapparaten få svårt hävda sig mot Stihl-bensinaren ... ?

Stihlen har 1,7 kW motor - ett 36 V 3 Ah batteri för Hva-apparaten kan
såga i 3,5 min vid 1,7 kW belastning (vilket den väl iofs knappast lär klara
av med bred marginal), medan Stihlen nog sågar typ 20 min - Hva-appara-
ten verkar ha 20 m/sek kedjehastighet vilket väl gör att den höjer sig över
det mesta ifråga om vad man kan finna av elsåg?

Faktum (enligt min mkt opartiska undersökning :) ) är därmed att om man
bara halvtankar Stihl'en så väger den lika mkt (litet) som Hva-sågen men
sågar 3 ggr längre tid och med en helt annan kraft skulle det behövas :) .
Senast redigerad av palbin ons 11 jun 2014, 00:34, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Tophandsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#283036 Även om jag inte själv är trädklättrare, så tycker jag mig förstå att tiden för själva kapandet är en närmast försumbar del av den totala tidsåtgången i arboristernas arbetsdag. Således är det andra faktorer som bör styra valet av såg.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Tophandsåg

anersimyra  
#283052 Till rena trädvårdsarbeten finns knappast anledning att välja bensinsåg framför eldito. Nämnda elsåg kapar vad jag vet 30 minuter på full effekt, en " avsevärd " tid vid trädvårdsarbeten, räcker även långt till rena fällningsarbeten... :smile:

Avatar Fallback

Re: Tophandsåg

Tretoppen  
#283061
calle336 skrev:Hej tack för tippset på honeybros men de hade slut i lagret på denna sågen.
Hittade den på Tools4thegarden.co.uk men de va lite dyrare. Ska kika vidare om jag hittar det någon annan stanns. Fånigt att de ska vara så mkt billigare i England än här i sverige


Jeg fikk opplyst at Honeybros normalt ikke har disse sagene/batteriene på lager, men bestiller de fra leverandør så fort de fikk en bestilling.
Jeg fikk min sag levert på døren 12 dager etter bestilling. Honeybros var de billigste jeg fant, når man regner med fraktkostnader også.

Avatar Fallback

Re: Tophandsåg

Tretoppen  
#283065
palbin skrev:Varför vill man ha en batterisåg? En fulltankad Stihl 200T väger väl typ
5 kg - kan inhandlas i mkt fint begagnat skick för typ 4000 pix - och
levererar väl väldigt mkt mer än vilken som helst batteriapparat - skulle
vara om man tycker bensinaren kapar för fort kanske ... .

[Klipp]

Stihlen har 1,7 kW motor - ett 36 V 3 Ah batteri för Hva-apparaten kan
såga i 3,5 min vid 1,7 kW belastning (vilket den väl iofs knappast lär klara
av med bred marginal), medan Stihlen nog sågar typ 20 min - Hva-appara-
ten verkar ha 20 m/sek kedjehastighet vilket väl gör att den höjer sig över
det mesta ifråga om vad man kan finna av elsåg?

Faktum (enligt min mkt opartiska undersökning :) ) är därmed att om man
bara halvtankar Stihl'en så väger den lika mkt (litet) som Hva-sågen men
sågar 3 ggr längre tid och med en helt annan kraft skulle det behövas :) .


Jeg mener at 200T og T536 ikke kan sammenliknes direkte på papriet; du må prøve begge i praksis.
Ja, motoren på 200T er kraftigere enn T536. Det kan være at bensintanken holder litt lenger enn ett batteri, men det kommer an på hvordan du jobber.
Dersom jeg skal felle et tre og kvister mens jeg klatrer, lar jeg ofte sagen gå på tomgang mens jeg klatrer til neste gren for å slippe å starte den hele tiden. Tomgang bruker også bensin.

Jeg har brukt både 200T og T536 og i prakis opplever jeg at jeg får gjort like mye i treet på en bensintankt som på ett batteri.
Greiner går så fort å kappe at du sparer ikke mye tid eller krefter på en kraftigere sag. Det er først når du skal seksjonere ned stammen at du opplever forskjell, men jeg ble overrasket over at forskjellen ikke er større enn den faktisk er.

På min T536 bruker jeg 1,1mm kjede, mens på 200T sitter det normalt et 1,3mm kjede.

Når det gjelder pris, så er batterisagen dyrere i innkjøp, men mye billigere i drift.
Jeg jobber stort sett i hager hos privatpersoner, og da får jeg lade gratis :smile:
I tillegg er batterisagen nesten vedlikeholdsfri; den skal blåses ren for sagflis etter bruk, og det er det hele...

Det at batterisagen også er sikrere i treet siden man slipper å starte den med snor, er for meg verd en høyere innkjøpspris.

Batterilevetid i praksis:
Her klatrer jeg et bjørketre på 27 meter og tar alle kvister + toppen. Videre seksjonerer jeg ned 10 meter av toppen fra et annet tre. Til slutt klatrer et bjørketre på 25 meter hvor jeg tar alt av kvist + seksjonerer ned 15 meter. Alt på ett batteri. (Det siste treet på 25 meter er ikke med i videoen)


Andre videoer med T536 i bruk:



Användarvisningsbild

Re: Tophandsåg

Huskyman  
#283075 Härliga filmer Tretoppen! Och kul att vi har fler klättrare här på forumet!
Jag har just beställt en Action Cam, så snart skall det filmas här med! :grin:
Göran

Avatar Fallback

Re: Tophandsåg

Johanikursil  
#285048 Går och klurar och lurar på om man skall köpa sig en HVA batteri såg....

T536 Li xp har ett rek pris på 9,400kr ink i Sverige, går väll troligen att pruta lite i butiken,

Plus ett techlight svärd och lite kedjor....

Men törs man gå ifrån 2 takten....

Kollat på filmerna ovan och det ser ju sjukt bra ut..... Men....

Användarvisningsbild

Re: Tophandsåg

Huskyman  
#285055 Om det inte vore för det höga priset så skulle jag nog klippa till. Jag var imponerad över vad den kunde prestera, trots att det var minusgrader ute. Batteriet hängde med....

Avatar Fallback

Re: Tophandsåg

Johanikursil  
#285129 Ja det lutar åt en..

Min 550 är lite jobbig att klättra med..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).