Före och efter jobbet

Semester, behövs det?

15 inlägg 7636 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Semester, behövs det?

Tosca  
#282809 Nu när de ordinarie semestertiderna närmar sig hör man det propageras att man inte ska planera för många projekt och annat så man inte hinner vila upp sig.
Även om det är skönt att vara ledig och så så undrar jag om semestern verkligen behövs?

Räcker det inte med någon ledig helg och skippa semestern?
Trivs man på jobbet borde det väl gå bra att jobba utan semester?



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Semester, behövs det?

T Landström  
#282812
Tosca skrev:Nu när de ordinarie semestertiderna närmar sig hör man det propageras att man inte ska planera för många projekt och annat så man inte hinner vila upp sig.
Även om det är skönt att vara ledig och så så undrar jag om semestern verkligen behövs?

Räcker det inte med någon ledig helg och skippa semestern?
Trivs man på jobbet borde det väl gå bra att jobba utan semester?


Beror nog på vad man har för jobb och hur arbetsbelastningen ser ut...

Avatar Fallback

Re: Semester, behövs det?

Palakangas  
#282827
Tosca skrev:Nu när de ordinarie semestertiderna närmar sig hör man det propageras att man inte ska planera för många projekt och annat så man inte hinner vila upp sig.
Även om det är skönt att vara ledig och så så undrar jag om semestern verkligen behövs?

Räcker det inte med någon ledig helg och skippa semestern?
Trivs man på jobbet borde det väl gå bra att jobba utan semester?

Det var bland det dummaste jag läst på länge.

Användarvisningsbild

Re: Semester, behövs det?

Smålandshuggarn  
#282828
Palakangas skrev:
Tosca skrev:Nu när de ordinarie semestertiderna närmar sig hör man det propageras att man inte ska planera för många projekt och annat så man inte hinner vila upp sig.
Även om det är skönt att vara ledig och så så undrar jag om semestern verkligen behövs?

Räcker det inte med någon ledig helg och skippa semestern?
Trivs man på jobbet borde det väl gå bra att jobba utan semester?

Det var bland det dummaste jag läst på länge.


Vet jag inte om de e så dumt. Själv ska ja reparera o putsa min maskin på "semestern" sen köra lite åt en annan entreprenör så för mig blir de bara lite helgledigt. Förr om åren har jag även hunnit me att köra gräs så har nog aldrig haft regelrätt semester.

Avatar Fallback

Re: Semester, behövs det?

Palakangas  
#282830 Jag har ett fast arbete som sliter på kropp och själ, är mycket glad för semester och arbetstidsförkortning. Tror inte jag åker på jobbet och lagar maskiner på fritiden. Så slut i huvudet är jag inte. Om andra tycker annorlunda är väl det bra.

Användarvisningsbild

Re: Semester, behövs det?

Smålandshuggarn  
#282832 "Slut i huvudet"?? Jämföra IQ?? Huh! :ymbringiton:

Användarvisningsbild

Re: Semester, behövs det?

T Landström  
#282833 Sedan blir det ju en helt annan sak om man är egenföretagare...

Jag har oxå slutat jobba gratis åt min arbetsgivare...

Användarvisningsbild

Re: Semester, behövs det?

Erre  
#282837 Semester innebär sällan ledighet. För mig innebär det att man får lite tid att hinna ifatt med allt annat som står och väntar på en. Så jag säger inte nej till mer "semester" :-)

Avatar Fallback

Re: Semester, behövs det?

rikard_e  
#282851 Jag jobbar som lastvagnsmekaniker på Volvo. Jag struntade i semestern i år, förra året tog jag 2 veckor på sommaren. Jag tar hellre ut den på vintern så jag får tid i skogen.

Avatar Fallback

Re: Semester, behövs det?

Tosca  
#282854 Ja, helt klart en kontroversiell fråga.

Men tar kroppen någon skada?

   TS
Avatar Fallback

Re: Semester, behövs det?

Hema  
#282860 Om semestern kan få en stressad själ att varva ned är det av godo. Vi är för stressade för att hinna stanna upp och bara njuta av livet (i sann Ferdinan-anda). Sedan om när på året man tar den, är väl upp till var och en. Jag gillar att få mer tid till mina egna projekt. Jobbar för att få fritid mao. och jag tycker arbetstidsförkortning är bra.

Användarvisningsbild

Re: Semester, behövs det?

svampbob  
#282861 Man behöver omväxling. När jag pluggade på universitetet så jobbade jag hela somrarna nåt år vardag inte ledig en timme och ändå tyckte jag att jag var mer utvilad än mina kompisar som bara hade varit lediga.

Jag var less på att jobba i julas och tackade då nej till jobb i några månader och var i skogen istället och i april var det roligt att jobba igen., i sommar blir det nog bara någon enstaka ledig dag och jag får hoppas att arbetslusten håller i sig året ut och sedan är en långledighet inplanerad igen.

Användarvisningsbild

Re: Semester, behövs det?

totte  
#282864 Utan semester hade jag inte stått ut, så länge jag jobbade. Och då har jag ändå mestadels haft jobb där jag trivts mycket bra. Men att vara ledig och rå över sin tid och helt koppla bort jobbet har alltid känts nödvändigt. Vet tusan hur jag skall göra nu när jag är pensionär :D .

Avatar Fallback

Re: Semester, behövs det?

Skogsforskare  
#282866 Den stora skillnaden mellan arbetstid och att "jobba" med nåt man gillar på fritiden är väl att man inte har fasta arbetstider på semestern, och ingen utomstående som säger vad man ska göra.

Användarvisningsbild

Re: Semester, behövs det?

JensSkoog  
#282870
totte skrev:Utan semester hade jag inte stått ut, så länge jag jobbade. Och då har jag ändå mestadels haft jobb där jag trivts mycket bra. Men att vara ledig och rå över sin tid och helt koppla bort jobbet har alltid känts nödvändigt. Vet tusan hur jag skall göra nu när jag är pensionär :D .

Bara vänt! Efter 3/4 år som pensionär, vet jag att det borde varit 9 dagar i veckan, och 28 timmar i dygnet! :lol: Enda som är tråkigt är att jag inte kan tänka: "Nä, det hinner jag inte med nu, jag gör det när jag får semester"!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).