Skotare

drivproblem skotte 758

6 inlägg 6382 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

drivproblem skotte 758

zwitter  
#282690 Hej! Hittade denna sida och gör ett försök med en fråga ang en gammal skotare Aktiv Skotte 758 som min pappa har. Efter att den stått en vinter så skulle den ut o köras på våren och då hade det blivit något knas med drivningen. Den släpper drivningen helt vid minsta motstånd. Körs den tom på plan mark funkar den hjälpligt men så fort den måste ta i så släpper den. Verkar vara värst på ettan, tvåan funkar något bättre men inte bra. Det är converter på den så vi började med det lättaste. Byte av hydralolja och filter men ingen förbättring. Det sitter ett ventilpaket utanpå converterlådan som det sitter skulle jag tro två flödesventiler i. En för fram/back och en för växlar. Kan det vara den som släpper igenom tro? Otät? Någon som har något förslag? Allt är välkommet då jag själv inte är så duktig på såna här saker.



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: drivproblem skotte 758

ulfgustav  
#282737 Hej
jag jobbade mycket med Aktiv maskinerna från start på sjuttiotalet framtill början mitten av 80 talet.
För mig så känns det som det är något strul med trycken för konvertern.
Tyvärr så minns jag inte hur man kontrollerade eller om det gick att justera dem

Avatar Fallback

Re: drivproblem skotte 758

zwitter  
#282788 Hej och tack. Om du kommer på el hör något så får du gärna återkomma igen.

   TS
Avatar Fallback

Re: drivproblem skotte 758

ulfgustav  
#282820 Hej Det sitter Clark converter i denna maskin modell 18000 eller 28000, minns inte vilken det var det var olika clark convertrar i 758 eller 747 modellen
Titta om du hittar något på maskinisten.net, där finns det en mängd kataloger reservdels, instruktioner mm under fliken downloads

Avatar Fallback

Re: drivproblem skotte 758

ulfgustav  
#282964 Hej
Hittar du inte någon info betr 758 maskinen så kan du söka efter Instruktionsbok för Kockums
84-31, eller 850, där satt converter av samma modell, dock med annan turbin storlek

Avatar Fallback

Re: drivproblem skotte 758

zwitter  
#283532 Tack för info. Har hittat en del om konvertern så nu blir det till att hårdplugga:-)

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).