lör 07 jun 2014, 10:47#282670
En person som deltar runt markskadeproblemet skickade bl.a. följande text;
"Jag var på körskadekonferensen på Ultuna i tisdags och kunskapen är erbarmligt dåligt i skogsbranschen.
Skogsföretag X bojkottade. Ekologen på bolag Y hade ingen aning om markpackning liksom de flesta övriga deltagarna.
Körskadorna består av körspår och markpackning. Den första körningen packar mest
En liten maskin kan ge upphov till körspår men ingen markpackning. En stor kan ge körspår men alltid markpackning
Markpackningen uppstår pga maskinens egenvikt plus last. Ytan behöver inte packas om breda hjul, sänkt lufttryck och band används men banden vibrerar ihop marken.
Spår under 30 cm är boven enbart maskinens vikt. Vattenhalten har mindre betydelse för packningen men ger olika körspår. Markpackningen minskar först då maskinen går på underredet för bärytan ökar. Packningen under körspåren är i olika grader av päronform beroende på däcksutrustning, luftryck och vikt.
Under 0,5 m djup är packningen svår att komma tillrätta med. Enbart fleråriga vintrar med långvarig djup tjäle kan lösa problemet."
Gissningarna som gjorts och visst igenkännande har gjort, att nu nämns vilket företag som gjort avverkning med skador vi sett bilder på.
Det är Södra skogsägarna. Fler personer har aviserat kraftiga spår från samma företag.
Stavarna är till storvuxen person.
Senast redigerad av Bertilsson sön 08 jun 2014, 10:00, redigerad totalt 1 gång.