Verkstan

Lackera om traktorn

9 inlägg 14600 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lackera om traktorn

Crille_på_skogen  
#282438 Hej, behöver tips om följande:

Min Volvo BM Buster 400 skall bli som ny utvändigt och invändigt. Den skall lackas om totalt. Jag har införskaffat Julas blästertankset http://www.jula.se/blastertankset-38-l-076011 så det räcker lite längre mellan påfyllningarna. Har en kompressor som ger en angiven luftmängd om 300l/min så den skall räcka sägs det.

Jag har aldrig blästrat förut så jag behöver lite praktiska tips om detta. Sen fanns det en hel del olika munstycken i keramik till blästeraggregatet, hur väljer man dessa?

Vidare har jag läst att till tunnare plåt skall man akta sig för sandblästring. Fälgarna tror jag nog tål sandblästring, men hur blir det med motorhuvs plåtarna och hytten? Måste man köra med soda bläster där?

Om sodabläster behövs, kan jag använda samma tank som till sandblästringen, dvs den jag köpte på Jula?

Tacksam för instruktionshjälp. Skall dock sägas att jag i min ungdom var traktormekaniker, så jag har alltså inte tummen mitt i handen och hållit på med motorer, bilar och båtar i hela mitt långa liv, men sand/sodalästring är något nytt för mig.



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Lackera om traktorn

ÅsaNisse  
#282461 Plåtdetaljer skulle jag undvika att blästra alls, förutom punktvis där det är gravrost. Det blir så galet mycket spacklande om man ska få till en fin yta sedan. Slipa dessa ytor är mitt råd, och blästra där du har lite tjockare gods.
Beträffande munstyckena så är det väl bara att prova sig fram, då det oftast bara gäller att få rätt sandmängd till det luftflöde du kan åstadkomma. Strålen blir lite olika bred/smal med de olika munstyckena också. Ju bredare stråle desto mera luft/sand går det åt.
Skaffa en bra mask och overall+ silvertejp om handskar/kängor för set kryper in sand och skit överallt. Likadant på traktorn. Täta alla hål du vill ha rena innan du bara funderar på att börja blästra. Blåser du på framaxeln kan jag garantera att du har sand i hydraulkopplingarna i bakändan om du inte täpper dom först.

Avatar Fallback

Re: Lackera om traktorn

Jim_90  
#282485 när luften tar slut (lär göra det) stäng kranen till sandflödet för annars rinner sanden i slangen och när du börjar blästra igen så skiter den sand istället för att spruta.. inget farligt med detta men slösar sand.. tunn plåt går nog bra att blästra men ha munstycket lite längre ifrån.. sandblästringen har en smidande effekt så plåten kan bli bucklig och svajig. min bil blev blästrad på jobbet å vi använder stålkulor istället för sand (10 000kr bil) å den blev inte så värst bucklig, så sandblästringen går nog fint.

har du en gammalt handtag från en högtryckstvätt kan du förlänga pistolen(ventilen med munstycket) så blir det mycket bekvämare och lite trevligare. och akta dej för tryck i behållaren för påfyllning samt borttagning av tryckluftsslangen. inte roligt med sand i ögonen locket i pannan och skit i brallan.

bilder på projektet från början till slut tror jag uppskattas här. mvh Jim

Användarvisningsbild

Re: Lackera om traktorn

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#282486
ttiwwp.jpg
ttiwwp.jpg (22.1 KiB) Visad 4096 gånger


TTIWWP
Det vore skoj med före-bilder så kan vi diskutera mer.

Avatar Fallback

Re: Lackera om traktorn

Crille_på_skogen  
#282489 Tack för tips så här länge. OK, skall skicka in lite bilder i morgon före min "åverkan" på traktorn.

Ingen som vet något om sodablästring? Kan man hälla blästersoda i samma tank som för sanden? Tycker det borde gå om man nu vill köra lite försiktigare.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lackera om traktorn

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#282518 Du ska nog använda soda, det verkar bra enligt vad jag läst.

Avatar Fallback

Re: Lackera om traktorn

Jim_90  
#282671 samt delar som är omöjliga att blästra kan du fixa med elektrolys. balja med sodavattenblandning batteriladdare och en offeranod

Avatar Fallback

Re: Lackera om traktorn

Crille_på_skogen  
#282681
Jim_90 skrev:samt delar som är omöjliga att blästra kan du fixa med elektrolys. balja med sodavattenblandning batteriladdare och en offeranod


Det var en smart lösning. Men vilka material vågar man använda det på? Vad händer rent tekniskt med den metoden?

   TS
Avatar Fallback

Re: Lackera om traktorn

Jim_90  
#282696 går att använda på allt som leder ström. rosten på delen förs över till offeranoden genom elektrolys. elektrolys använd även för att få en legering från ett annan metall tex järnrör med en kopparlegering.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).