Motorsåg och handhållet

Stihl 026

37 inlägg 23797 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
Sjögård  
#28220
Mange skrev:Husqvarna som det var finns inte.
Elux styr fortfarande trots denna rokad med namn o bolag.
En bluff är mer rätt o kalla det. Elux gröna sida döptes till Husqvarna o det är i stort vad som hände i praktiken.

Elux har rodret precis som innan.

Husqvarna-delen klipptes väl av genom att aktieägarna fick poster i ett nytt företag (Husqvarna Group) motsvarande posterna i Eletrolux. Mer som en split än försäljning, antar jag. Är inte så insatt i aktie, företag, investerare hit och dit och cash-kåta fetton till styrelseproffs men det ser ut som om Husqvarna idag står oberoende av Elux... men som sagt har jag dålig research som backar upp den åsikten :roll:

EDIT: ...efter lite mer läsning är jag tveksamtill vad jag nyss skrev. Hade bara min engelska och mina ekonomiska kunskaper varit fan så ycket större kanske allt varit solklart. Ett ormbo av rang verkar det vara :?

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28230 Man kan nog mera likna detta vid Volvos utdelning av Scania-aktier till Volvo-ägare via bolaget Ainax (Scania baklänges) efter att fusionen med Scania fick nej hos EU. I början var Ainax ett helägt dotterbolag till Volvo, men efter det att aktierna delats ut till Volvos aktieägare hade Volvo inget med bolaget att göra längre, utan det var ett fristående bolag på börsen som senare köptes av Scania.

Med en dåres envishet hävdar jag att eftersom Elux inte äger något i Husqvarna så har man inget med bolaget att göra längre. Däremot så har ju Investor sitt finger med i spelet överallt 😡

(man kanske borde sortera in dessa diskusioner i en annan tråd?)

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28236 OK.

Vist är det är Husqvarna märke, men de har inget med Husqvarna som det var innan Elux kom in i bilden. Det är fortfarande samma inställning o polecy som innan, det ända som hänt är en namn rokad, likt den TH beskrev så bra.
Att tro att det är Husqvarna som det var o det namnet har tidage stått pall för är missvisande, de produkter som Husqvarna har idag står emot de prinsiper som fanns i bolaget.

Husqvarna har annan inriktning idag o går på antal enheter o statestik istället för kvalisort o kundkontakt.

Investor har ett finger med i allt som inte är tyskt!
Investor sätter kursen vart kon ska gå!

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28239 Jo, företag kan ju ändra inriktning , både helt och hållet och börja sälja kläder i.s.f. eller utöver cigaretter (känt exempel), eller att ändra sitt kvalitetstänk (känd västsvensk biltillverkare i utländsk ägo) och hoppas att de nya kunder man kan locka kompenserar de gamla kunder som försvinner.

Vad skall vi stackare göra som inte vill se motorsågen, borrmaskinen, TVn eller cykeln som en slit-o-släng-pryl utan vill att den skall fungera tills man själv vill byta och inte för att den går sönder :(

Användarvisningsbild
maccall  
#28247
th skrev:Vad skall vi stackare göra som inte vill se motorsågen, borrmaskinen, TVn eller cykeln som en slit-o-släng-pryl utan vill att den skall fungera tills man själv vill byta och inte för att den går sönder :(


Jamen vi köper Stihl och är skitglada! 😈

Användarvisningsbild
maccall  
#28945
peter399 skrev:Det finns en 088 på blocket för 4900. Kunde vara ett bra komplement till din 066 ;) . Är det inte lite overkill med xpW i Sverige ?



Ja, hm, till slut så mailade jag ju i alla fall killen med 088:an - men bara för att höra hur det stod till och så, absolut inga avsikter eller köptankar! - men den var redan såld...

Fast det passade ju egentligen bra, jag skulle ju ändå inte ha någon. De är alldeles för oekonomiska med bränslet också. Ville bara se att mailen fungerade bra och så...

:cry:

Användarvisningsbild
JensSkoog  
#510898
M_M skrev:En såg och två korvar inköpta idag! :D

Det här var ju en intressant och upplysande
tråd, så nu vet jag mera än jag gjorde igår :-bd

Senn undrar jag ju hur det gick med sågen din, @M_M :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).