Skogsröjning

Hur förvarar/hänge ni upp era röjsågar?

12 inlägg 29186 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur förvarar/hänge ni upp era röjsågar?

Fredrik B  
#281616 Har inte listat ut hur jag ska hänga upp min röjsåg på bästa sätt. Vill ni ge mig lite tips. Vill ni lägga upp foto hade det varit perfekt.



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Hur förvarar/hänge ni upp era röjsågar?

kallen  
#281640 Två stora spikar så den fastnar runt motordelen.

Användarvisningsbild

Re: Hur förvarar/hänge ni upp era röjsågar?

Erre  
#281654 Två beslag. Eller om du vill göra det snyggt så kan man köpa två väggskenor med konsoler från Ikea.
http://m.ikea.com/se/sv/catalog/products/art/30218535/

Användarvisningsbild

Re: Hur förvarar/hänge ni upp era röjsågar?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#281863 Dom bästa röjsågshängarna jag hittills hittat är på clas ohlson! vet ej art nr! men ska ta några bilder när jag får tillfälle! dom kostade ca 60:- st, fick förvisso böja å bända å värma med gasen innan jag blev helt nöjd! men resultatet blev kanon! :smile:

det är gråa redskapshängare, tror att det är den största modellen! men som sagt...jag återkommer med mer info!

Användarvisningsbild

Re: Hur förvarar/hänge ni upp era röjsågar?

traktorz  
#281917 Jag har den här modellen, fast längre än på bild.
Funkar bra till den lätta Stihl FS200, men lite klen för den större Jonsered RS44.
Har därför låst den med strips.

Ref:
http://www.jula.se/dubbel-vaggkrok-313378
Bild

Användarvisningsbild

Re: Hur förvarar/hänge ni upp era röjsågar?

Erre  
#281929 Jula hade en som verkar bra. Pris 39kr :-)
Art nr: 313-048.

Användarvisningsbild
Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#282056 Jag har vanliga hyllkonsoler som jag satt lite snett så att anliggningsytan mot tanken blir så stor som möjligt.

En halvdålig bild, såg inte trasan som hänger på konsolen förrän bilden var i datorn :mrgreen:

Husqvarna.jpg

Avatar Fallback

Re: Hur förvarar/hänge ni upp era röjsågar?

k_h  
#282192 Hur påverkas sågen om man hänger den upp och ner med motorn ner och vinkelväxeln upp? Rinner fettet i växeln ner i riggröret? Förgasaren, påverkas den?

Användarvisningsbild

Re: Hur förvarar/hänge ni upp era röjsågar?

traktorz  
#282212 Knappast att den mängden fett som behövs i vinkelväxeln passerar tätningen i läget uppochner med kall såg.

En tvåtaktare med membranförgasare och tanklod kan ju köras i alla tänkbara lägen, även säkerhetsmässigt tveksamma. Därmed inte sagt att förvaring uppochner alltid är lämpligt. Främst torkade tankgenomföringar och ev. mindre lyckad utförande av tankluftningen kan medföra bränsleläckage. En klingröjare har ju inte heller någon oljetank som en motorsåg, så inget oljeläckage heller.

Prova att hänga den uppochner, i sämsta fall får du ju hälla av bränslet först.

Användarvisningsbild

Re: Hur förvarar/hänge ni upp era röjsågar?

nelson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#282240 Gör inget om de hänger med klingan upp, på min föräldrargård hade far min alltid röjsågarna hängandes i klingan/klingskyddet på en bräda. Och sågarna lever ännu, en Stihl från -03 som jag har och en Husqvarna 80-talare som far min har kvar till å röja gräs med.

Avatar Fallback

Re: Hur förvarar/hänge ni upp era röjsågar?

TheJo  
#533976 Då är frågan om man ska köpa Stihl (skär ju sig lite med röjsågarna som är Husqvarna och Jonsered :roll: ) eller om man ska gå på Jula / Classe / Biltema :?:

Någon variant ni vet funkar bra? Art.nr?

Avatar Fallback

Re: Hur förvarar/hänge ni upp era röjsågar?

TheJo  
#533999
TheJo skrev:Då är frågan om man ska köpa Stihl (skär ju sig lite med röjsågarna som är Husqvarna och Jonsered :roll: ) eller om man ska gå på Jula / Classe / Biltema :?:

Någon variant ni vet funkar bra? Art.nr?


Får bli Stihl #04634810002

Kostar visst bara 59:- hos Maskinklippet:
https://www.maskinklippet.se/stihl/vagg ... or-rojsag/

Bild

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).