Motorsåg och handhållet

Stihl 026

37 inlägg 23799 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28129 När det gäller Stihl så leder de med god marginal proffs marknaden o har gjort det sedan McCulloch o Homelite klappade ihop!
Både röjare o såg maknaden. Stihl tillverkar o säljer fler proffs maskiner än någon annan.

När det gäller antal tillverkade enheter, allt inkluderat, trimmers skitsåg etc då har Elux greppet! De säljer flest enheter.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28130 Varför är då Stihl, Solo, Dolmar o Japanerna inte populära?
Tillverkar de bara dåliga såg?

Nä, så är det inte. Det är inte lätt o förklara med 20 ord men jag ger mig på ett försök o förklara så enkelt jag kan.

Politik, marknadsföring o psykologi!

Husqvarna köpte upp de konkurenter de kunde, hade bra maskiner o ett utomordentligt service nät. EIA, Companion till exempel köptes upp för att få in de delar de var bra på i Husqvarna..

Du kunde på tidigt 60-tal serva brödrost, silverpil o 90-sågen på samma ställe o hämta dem när du lämnade spisen på reperation. Kraftfull, effektiv service!

Märkena distrubutions avtal hos företag här. Det innebär att t.ex Dolmar har distrubuerats av Tanaka Sverige i Sthlm sedan många år tillbax. Innan dess var det en annan firma.
Elux hade på 60 o första halvan av 70-talet framgång med McCulloch.

Solo är i dags datum inte representerat, men det håller på att ändras.

Elux har köpt upp stort sett allt som inte är Tyskt o sniffar långt upp i den Japanska o Kinesiska tillverkar kretsen. De har köpt Komatsu-Zenoah, o jag gissar mer är på gång...

Så då undrar man hur det fungerar? Kan ett bolag konkurera med sig självt? Jajamensan det funkar om det tillåts i bolaget.

Homelite är ett lysande exempel.
De köptes upp av Textron o stort sett la ner sin proffs sågs production, de sålde massvis med såg, men bara konsument klass o nästan uteslutande i butiker. Detta gjorde att ryktet blev att de var skitsåg o till sist blev namnet ohållbart i marknadsföring.
Homelite som märke finns kvar men har ingen såg produktion o tala om.

Partner blev vald till Elux offerget, de blev de som skulle reprecentera hobby såg. Partner var bra proffs såg o hade bra kvalisort o var väldigt innovativa.

På tidigt 70-tal var det 3 stora aktörer: HVA, Jonsered o Partner.
De olika märkena hade lokalt övertag o på de stora hela så var det HVA's service nät som vunnit slaget om motorsågs Sverige.
HVA kämpade hårt under 60-talet eftersom de var sent ut i matchen.
1973-74 kom HVA 180 och 140 blev det genombrott de behövde så väl.
Att Homelite o McCulloch längre inte var seriösa hot gjorde inte ont heller.

Partner har fortfarande grepp på sina ställen, hade fått fram lite proffs såg av bra kvalité hade de sålt som bara den.

Så var var då Stihl o Dolmar under denna tid? I dvala?
Nä, de sålde såg som bara den i resten av världen. Men eftersom Sverige o norden inte var så stor maknad lades krutet på andra håll.
Att de var lite halvdant marknadsförda o representerade här gjorde dem inte mycket.

Användarvisningsbild
maccall  
#28132
Nolltax AB skrev:Stihl..... I mina öron klingar det likt Rusta...


Ja, vad skall man säga. Har du provat med Revaxör..? :D

Det är ju precis detta som är problemet för Stihl i Sverige, folk här är så övertygade om att Husqvarna och Jonsered är kvalitetsmässigt överlägsna. I verkligheten är det så att Stihl håller den högsta kvalitet man kan hitta på sågar, frågan är snarare om Husqvarna och Jonsered får vara med och leka på den fronten längre, det är inte alldeles självklart. Husqvarnas största meriter ligger en bit bakåt i tiden, och för närvarande åstadkommer de knappast någonting som oroar Stihl.

Sedan kan det ju finnas andra orsaker att köra Husqvarna i Sverige, återförsäljarnätet är större här, och kanske är servicen till er proffs bättre, det kan betyda mer än kvaliteten på själva produkten, men att tro att själva sågarna från Stihl är kvalitetsmässigt underlägsna är bara strutsmentalitet.

Snarare än att titta på märket bör man helt krasst bara välja modell. Alla de fyra stora (Husqvarna, Jonsered, Stihl och Dolmar) har bättre och sämre modeller, ingen är bäst över hela linjen. Får jag presentera ett förslag på en 6-sågars meny med det bästa från respektive tillverkare?

MS660, PS-7900, CS2171, MS361, PS-5100, 346XP är en rätt schysst line-up, täcker det mesta och kan sannerligen räknas som de finaste russin man kan hitta i en kaka, skall man inte äga mer än 6 sågar så... :D

Avatar Fallback
M_M  
#28135 En såg och två korvar inköpta idag! :D

   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#28140 Full utdelning mao,,,,, :lol:

Avatar Fallback
M_M  
#28177 Nu vet jag att sågen är en 026 FB från 1999.
Nåt speciellt man bör kontrollera eller kanske byta ut innan man börjar använda den så smått?
För övrigt ser den ut att vara i fullgott skick och den startar mycket lätt och går bra iaf obelastat.

   TS
Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28178
Mange skrev:Elux har köpt upp stort sett allt som inte är Tyskt o sniffar långt upp i den Japanska o Kinesiska tillverkar kretsen. De har köpt Komatsu-Zenoah, o jag gissar mer är på gång...


Nja, inte helt rätt. Sedan en tid har Elux knoppat av Husqvarna och har inget med bolaget att göra längre. Den gemensamma nämnaren är Investor som är storägare både i Elux och Husqvarna. Det är Husqvarna som köpt Komatsu-Zenoah, inte Elux.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28181 Husqvarna som det var finns inte.
Elux styr fortfarande trots denna rokad med namn o bolag.
En bluff är mer rätt o kalla det. Elux gröna sida döptes till Husqvarna o det är i stort vad som hände i praktiken.

Elux har rodret precis som innan.

Avatar Fallback
peter399  
#28205 Håller med om din Line-up Maccall, men skulle nog byta 660:n mot en 395:a. 660n är lite lättare, visst, men det är nog det enda.

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28208 Som eluxanställd kan jag bara säga att tidigare hade vi access till div databaser med reservdelar,bruksar o liknande men det är helt borta o en sökning på vårat intranät ger ingen som helst träff på utomhusprodukter. I våran internetbaserade personalbutik är allt sånt oxå borta. Läser man elux årsredovisning finns heller ingen info om Outdoor.
Enda gemensamma nämnaren idag är nog Investor.

Magnus M

Användarvisningsbild
maccall  
#28209
peter399 skrev:Håller med om din Line-up Maccall, men skulle nog byta 660:n mot en 395:a. 660n är lite lättare, visst, men det är nog det enda.


Du glömmer att man får en så spännade stickande känsla i vänsterhanden av den efter ett tag! Nästan lika ballt som om man sitter på handen i en timme...

Nåja, samtidigt som MS660 är den okrönte kungen bland 90-kubikare är väl just den platsen i laget den som är svårast att tillsätta eftersom konkurrensen med 395XP är så tuff. Jag skulle helst ha en sån också...

Men 660/066 är så cool... Jag hinner glömma hur kul den är mellan gångerna jag använder den. Den är så rapp att jag faktiskt tror att den varvar upp snabbare än tom. min 2147... Å så är den mer än dubbelt så stor... Å låter så gött...

Jag undrar om grannen skulle sakna sin ek egentligen, den har legat nerblåst på ängen i flera månader nu... Säg, är det högre böter på att såga upp grannens ek än på att gå ut och förse sig med en julgran? Det kanske skulle vara värt en mindre bot att få en rejäl träbit att såga lite i...

Avatar Fallback
peter399  
#28213 Är du säker på att du har L skruven riktigt ställd på 2147:an ? ;)

Jo visst är den en klenod. Men darret i händerna borde vara bra mycket mindre med en 395:a plus att jag tror att ljudet också är fräckare. Det är nåt visst med ljudet hos HVA. Motorerna låter elakare än Stihl tycker jag.
Dock var jag lite besviken med varvtalet när jag körde en 3120 en helg. Men den verkar ju vara lågt varvtalsbegränsad. Å andra sidan kan man ju sätta på ett 9-drev ...

Avatar Fallback
peter399  
#28214 Det finns en 088 på blocket för 4900. Kunde vara ett bra komplement till din 066 ;) . Är det inte lite overkill med xpW i Sverige ?

Användarvisningsbild
maccall  
#28215
peter399 skrev:Är du säker på att du har L skruven riktigt ställd på 2147:an ? ;)

Jo visst är den en klenod. Men darret i händerna borde vara bra mycket mindre med en 395:a plus att jag tror att ljudet också är fräckare. Det är nåt visst med ljudet hos HVA. Motorerna låter elakare än Stihl tycker jag.
Dock var jag lite besviken med varvtalet när jag körde en 3120 en helg. Men den verkar ju vara lågt varvtalsbegränsad. Å andra sidan kan man ju sätta på ett 9-drev ...


Jaha, man kan ju undra... :D

Det är ju just det där med ljudet på 066:an, den låter så coolt... Skall försöka ta en video med tiden om ljudet blir bra.

Har tyvärr aldrig kört någon större Husqvarna, jag vet att många säger sig gilla just ljudet på en Husqvarna, men hittills har jag inte riktigt fallit för det.

Användarvisningsbild
maccall  
#28216
peter399 skrev:Det finns en 088 på blocket för 4900. Kunde vara ett bra komplement till din 066 ;) . Är det inte lite overkill med xpW i Sverige ?


Åhhh, :shock:

den hade jag missat! Vilket pris, får väl anta att skicket är därefter, men för det priset hade det räckt med att den bara fungerade någotsånär... Jag måste bli bättre på att söka, sånt här kan jag ju inte hålla på och missa. Å andra sidan, de pengarna försvann i natt på en annan såg, vi får se om det kommer någon eller om jag just hjälpt till att försörja e-skummisarna på E-bay...

Overkill..? Tror du inte att jag behöver full-wrap, det höga luftfiltret och 3 tum långa barkstöd på vedbacken? Nåja, kanske inte... Men det var inte något att välja på, den kom inte från butik utan var ett privatköp i den konfiguration den nu var i. Hade nog tänkt mig en vanlig, men detta verkade vara ett bra köp och snabba tag så jag fick liksom passa på.

Handtaget är faktiskt mycket bekvämt, men jag har fortfarande inte listat ut när det skall vara nödvändigt, jag är övertygad om att det borde gå att vända på sågen och gå runt trädet i stället... Filterkåpan gör mig inget jag tycker bägge är lika snygga, men jag måste skaffa andra spikar eller byta till ett 24" svärd på den; som det är nu blir ett 20" på den i praktiken kortare än ett 18" på en annan såg...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).