Före och efter jobbet

Blåögd

12 inlägg 6918 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Blåögd

dwurg  
#281584 Ja spara på sarkasmen, jag vet att det va väldigt dumt.
Problemet är iaf att jag sålde 2 bilar, omständigheterna gjorde att köparen skulle skicka in ägarbyteslapparna, vilket han givetvis inte gjorde. Så nu äger jag 2 bilar som jag inte längre har. Köparen är helt omöjlig att få tag på och bor lite för långt bort för att hälsa på med ett basebollträ.
Så jag ringde till transportstyrelsen och frågade vad man kunde göra åt saken. Hon jag pratade med sa att jag kunde skrota dom och förklarade precis hur jag skulle skriva. Jag skickade in papprena och fick till svar att så kan man inte göra. Så jag ringde in igen och fick prata med en annan person som mycket riktigt sa att det inte gick.
Där nånstans lessnade jag och bara gav f*n i alltihop, men så tänkte jag att nån här på forumet kanske vart med om nåt liknande eller vet om någon som har löst ett sådant problem.



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Blåögd

T Landström  
#281585 Kan du inte ställa av bilarna eller anmäla dom stulna... ;)

Avatar Fallback

Re: Blåögd

dwurg  
#281590 Dom är avställda, såldes som reservdelsbilar. Jo tanken har slagit mej att anmäla dom stulna, men vore skönt om det gick att lösa på annat sätt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Blåögd

Vardon  
#281603 Ring och prata med Transportstyrelsen, annars rekommenderar jag nog att jag att polisanmäla det hela ganska omgående då du riskerar få P-böter, trängselskatter med mera. Finns det dessutom risk att bilarna går på export kan det säkert blir ännu m.er kostnader

Avatar Fallback

Re: Blåögd

dwurg  
#281724 Jo jag pratade med polisen men dom ansåg att han bara va glömsk och det är ju inget brott. Så då blir det till att anmäla dom stulen isf då. Får väl göra ett till försök med transportstyrelsen först och se vad dom svarar den här gången. Verkar ju bero på vem man får prata med :/

   TS
Användarvisningsbild

Re: Blåögd

Vardon  
#281728 Finns många trådar på Flashback med ungefär samma problem men vid snabb sökning hittade jag inga universiallösningar. Kolla garaget.org om det finns något där, du lär inte vara den första och heller inte den sista

Avatar Fallback

Re: Blåögd

dwurg  
#281738 Tackar, får kolla det.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Blåögd

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#281838 Om du inte gör en polisanmälan och bilarna används i nåt brottsligt så är det ju du som blir kallad till förhör och måste förklara att du inte äger bilarna, trots att de står skrivna på dig och att "köparen" påstår att han bara har lånat av dig...

Avatar Fallback

Re: Blåögd

jannee  
#281854 Vill det sig riktigt illa kan du få en massa parkeringsböter. Läste nyligen i en tidning om att någon drabbats av parkeringsböter i en liknande situation, det var ej heller få, betydligt mer pengar än vad han fått för sin bil.
Gör i alla fall en förlustanmälan om du inte vill göra en stöldanmälan.

Användarvisningsbild

Re: Blåögd

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#281968 För ca 13 år sedan blev min dåvarande bil stulen, vilket givetvis polisanmäldes vid upptäkt. Sedan kom en parkeringsbot. Men tack vare polisanmälan, slapp jag betala boten.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Blåögd

dwurg  
#285475 För att knyta ihop det hela.

Jag mailade transportstyrelsen (mycket bättre då jag fick allt på papper och namn på dom som svarat).
Sen fick jag gräva fram personuppgifter på köparen, beställa nya regpapper på bilarna, fylla i ägarbyte med alla mina och köparens uppgifter (utom hans underskrift givetvis).
Sen skickades pappren in till transportstyrelsen som i sin tur skickade dom vidare till köparen.
Sen hade han 10 dagar på sej att yttra sej, hörde han inte av sej under den tiden skrevs bilarna per automatik över på honom.
Idag fick jag svaret att ägarbytet gått igenom, en otrolig lättnad måste jag säga.

Men kan inte låta bli att undra varför dom inte kunde sagt det första gången jag kontaktade transportstyrelsen. Men verkar som man måste ha tur och få prata med rätt person.

Har en liknande erfarenhet från telia, där dom strulat fruktansvärt mycket, till sist ringde jag och frågade om jag inte skulle få ersättning (varit utan internet/tv/telefon nästan ett halvår). Men nej det gick absolut inte.
En tid senare ringer jag angående nåt annat krångel och personen jag fick prata med då säger
- Jag ser i loggen här att du har haft mycket problem, det får du såklart ersättning för !!!

Verkar vara rena lotteriet att ringa till såna där ställen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Blåögd

anersimyra  
#285484 Bra att det löste sig till slut, att anmäla dom stulna hade aldrig fungerat av flera skäl..

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).