sön 04 maj 2008, 10:08#28130
Varför är då Stihl, Solo, Dolmar o Japanerna inte populära?
Tillverkar de bara dåliga såg?
Nä, så är det inte. Det är inte lätt o förklara med 20 ord men jag ger mig på ett försök o förklara så enkelt jag kan.
Politik, marknadsföring o psykologi!
Husqvarna köpte upp de konkurenter de kunde, hade bra maskiner o ett utomordentligt service nät. EIA, Companion till exempel köptes upp för att få in de delar de var bra på i Husqvarna..
Du kunde på tidigt 60-tal serva brödrost, silverpil o 90-sågen på samma ställe o hämta dem när du lämnade spisen på reperation. Kraftfull, effektiv service!
Märkena distrubutions avtal hos företag här. Det innebär att t.ex Dolmar har distrubuerats av Tanaka Sverige i Sthlm sedan många år tillbax. Innan dess var det en annan firma.
Elux hade på 60 o första halvan av 70-talet framgång med McCulloch.
Solo är i dags datum inte representerat, men det håller på att ändras.
Elux har köpt upp stort sett allt som inte är Tyskt o sniffar långt upp i den Japanska o Kinesiska tillverkar kretsen. De har köpt Komatsu-Zenoah, o jag gissar mer är på gång...
Så då undrar man hur det fungerar? Kan ett bolag konkurera med sig självt? Jajamensan det funkar om det tillåts i bolaget.
Homelite är ett lysande exempel.
De köptes upp av Textron o stort sett la ner sin proffs sågs production, de sålde massvis med såg, men bara konsument klass o nästan uteslutande i butiker. Detta gjorde att ryktet blev att de var skitsåg o till sist blev namnet ohållbart i marknadsföring.
Homelite som märke finns kvar men har ingen såg produktion o tala om.
Partner blev vald till Elux offerget, de blev de som skulle reprecentera hobby såg. Partner var bra proffs såg o hade bra kvalisort o var väldigt innovativa.
På tidigt 70-tal var det 3 stora aktörer: HVA, Jonsered o Partner.
De olika märkena hade lokalt övertag o på de stora hela så var det HVA's service nät som vunnit slaget om motorsågs Sverige.
HVA kämpade hårt under 60-talet eftersom de var sent ut i matchen.
1973-74 kom HVA 180 och 140 blev det genombrott de behövde så väl.
Att Homelite o McCulloch längre inte var seriösa hot gjorde inte ont heller.
Partner har fortfarande grepp på sina ställen, hade fått fram lite proffs såg av bra kvalité hade de sålt som bara den.
Så var var då Stihl o Dolmar under denna tid? I dvala?
Nä, de sålde såg som bara den i resten av världen. Men eftersom Sverige o norden inte var så stor maknad lades krutet på andra håll.
Att de var lite halvdant marknadsförda o representerade här gjorde dem inte mycket.