Motorsåg och handhållet

Portable Winch PCW5000

42 inlägg 24157 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Portable Winch PCW5000

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#281676 Skal man ha kapstan winch er vel den her et bra alternativ, lite dyr men den kan holde lasten og kobler ut driften når det ikke er behov.

http://www.grube.de/timber-moving/cable-winches/1800-capstan-cable-winch-40-217.html


Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Portable Winch PCW5000

JPW  
#281695
Rank skrev:Skal man ha kapstan winch er vel den her et bra alternativ, lite dyr men den kan holde lasten og kobler ut driften når det ikke er behov.


Den där är ju betydligt bättre: kraftigare, snabbare (tvåväxlad), lättare, bromsad och mer genomtänkt (styr gaspådraget efter dragbehovet, helt lägesokänslig motor)...! Ungefär 8000:- mer (och det inkl moms). Men man slipper köpa ett spärrat block och den större trumman om man har de behoven, jämfört med en PCW5000 (ca 2000 + 800 kr).

Inte alls enkelt! Är det någon som har erfarenheter av den här tyska vinschen? Vad sitter det för motor i den, kanske inte en lika pålitlig och enkel att serva som en Honda 4-takt?

   TS
Avatar Fallback

Re: Portable Winch PCW5000

JPW  
#281700 Eller kan man gissa att det sitter större delen av en Stihl eller Dolmar motorsåg som drivkälla i den...?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Portable Winch PCW5000

anersimyra  
#281725 Helt klart en fin vinsch, men pris och ...Ljud !!! Avgjorde till " portables " fördel.. :smile: :smile:

Användarvisningsbild

Re: Portable Winch PCW5000

anersimyra  
#281726 En " porta " är dessutom betydligt snabbare att lunna med, all lina måste ju lossas från trumman mellan, eller i vissa fall, mitt i draget.

Avatar Fallback

Re: Portable Winch PCW5000

JPW  
#281730
anersimyra skrev:Helt klart en fin vinsch, men pris och ...Ljud !!! Avgjorde till " portables " fördel.. :smile: :smile:


Ljudet var faktiskt min första reaktion när jag kollade in videoklippen. Hörselskydd PÅ!

Plus att en 2-taktare sannolikt drar mycket mer bränsle än en liten 4-takt Honda. Iofs liten betydelse, men ändå. Kanske bekvämt med bara ett bränsle att hantera, å andra sidan.

Hur mycket bränsle drar en "Porta"? Hur länge räcker en tank? Kör man den på alkylat eller vanlig grisbensin till bilar?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Portable Winch PCW5000

anersimyra  
#281743 Jag kör självklart på Aspen, en tank tycks räcka i " evigheter," den är alltså extremt snål. :smile:

Avatar Fallback

Re: Portable Winch PCW5000

JPW  
#281770 Okej!

Men hur ska man i praktiken värdera den tyska vinschens två huvudsakliga fördelar:

1) Den har 80% (!) högre dragkraft,
2) Den har två växlar, dvs man kan välja att vinscha fort resp hårt med en enkel spakinställning.

?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Portable Winch PCW5000

anersimyra  
#281776 " portan " är enklare och snabbare vid lunning, linan lossas väldigt snabbt från nocken. Med " tyskvinschen " tar det ju en stund. " portan " har enklare ( kanske mer hållbar ) konstruktion. " tysken " har centrifugalkoppling vilken slits. Den stora fördelen med " tysken " är möjligheten att stoppa med bibehållen spänning av lasten. Detsamma uppnår man med låsbart block, dock kan man inte släppa av på spänningen med låsbart block. Ljudmässigt är självklart " portan " att föredra, dock kräver även den hörselskydd. Har man stort behov av att stoppa arbetet med bibehållen spänning, då är " tysken " det självklara valet. Det fungerar ju även med " portan," det sköter man med stoppknappen, dock inte lika smidigt. Svårt val på min ära.. :smile: :smile:

Avatar Fallback

Re: Portable Winch PCW5000

westcoast_winch  
#284402 Ledsen för grammatik, jag postar på engelska.

Jag arbetar med den bärbara Winch PCW5000. jag

Vinschen är inte avsedd för lyftapplikationer, men för att dra. Det kan dra 1000 kg, eller 2000 med ett block. Du kan även få tillbehör som hjälper loggarna tillsammans om den väg du drar är svår terräng. Vinschen har använts för att lyfta med framgång i vissa fall, men det är inte att rekommendera och inte med maximal vikt kapacitet.

Om du vill kunna stänga av vinschen, erbjuder vi även PCW3000 med en full roterande motor - du kan vända upp och ner! Det är lättare men drar mindre än PCW5000.


Här är min hemsida. Du kan ringa eller maila mig några frågor eller synpunkter du har.

www.westcoastwinch.com

Avatar Fallback

Re: Portable Winch PCW5000

JPW  
#284423 Oj! Vilken fantastisk kundservice! Det är vi inte vana vid i Sverige.

Tack så mycket!

   TS
Avatar Fallback

Re: Portable Winch PCW5000

westcoast_winch  
#284426 Vi är glada att hjälpa till! Jag hoppas att du hittar användbar information och en produkt som hjälper dig med ditt arbete.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).