Motorsåg och handhållet

Portable Winch PCW5000

42 inlägg 24155 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Portable Winch PCW5000

JPW  
#281484 Jag leker lite med tanken att skaffa en Portable Winch PCW5000 bla som lunningshjälp, att fälla knepigt lutande träd åt rätt håll och dra ner fastfällda träd med. Visst finns det någon av er där ute som har provat en sån vinsch? Jag har förstås några funderingar:

1) Kan man sluta vinscha och samtidigt hålla fast linan i full spänn? Linrullen har väl en backspärr så att den inte kan rotera baklänges? Men detta funkar väl bara med motorn avslagen?

2) Är reptypen noga? Måste man använda just originalrepet eller funkar det med något annat rep av samma typ? Och vad är isf rätt reptyp?

3) Är motorn varvtalsreglerad? Dvs om man vill vinscha långsamt men med full kraft - går det eller måste man gasa fullt för full effekt?

4) Vad är de inte uppenbara nackdelarna med denna vinsch? Det brukar ju alltid finnas problem/begränsningar som man inte inser förrän man kört ett tag...

Pls stilla min nyfikenhet...



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Portable Winch PCW5000

anersimyra  
#281486 1) Du måste stoppa motorn på vinchen, alternativt använda låsbart block.

2) Ja, du ska använda rep med så låg töjbarhet som möjligt, finns i välsorterade marinbutiker, s.k, skotlinor. Själv föredrar jag 10 mm, du kan då linda fyra varv runt nocken för bättre fäste. Brottstyrkan på ett bra tio mm överstiger vida vad vinschen orkar dra.

3) Du kan använda lägre varv med bibehållen god kraft, men för full kraft krävs full gas, alternativt använder du kastblock om du vill ha lägre fart.

4) Om lasten fastnar måste du lossa denna själv, kan bli lite springande fram och åter. Det är den enda nackdelen när man arbetar själv. Repstyrningen kan rubbas av repets sidotryck, den skrapar då spår i nocken, dock inga problem om man håller koll på detta. Även en lina med mycket låg töjbarhet får vid lite längder en oerhörd inneboende kraft, detta är förstås inget vinschproblem, dock något att noga se upp med. Annars är vinschen till oerhört stor hjälp, både i skogen och till mycket annat. Kommer jag på något annat så återkommer jag, tveka inte att själv höra av dig med frågor. :smile:
Mvh Anders.

Avatar Fallback

Re: Portable Winch PCW5000

JPW  
#281490 Stort tack för ditt svar! Jodå, jag har fler frågor. Massor. Och jag tvekar alltför sällan.

Det står i specen att vinschen ska kunna dra 1000kg, men vad menas? Kan maskinen precis släpa en 1000kg tung stock på ett plant, polerat golv behandlat med konsistensfett eller kan den faktiskt lyfta stocken rakt upp? Det låter ju lite otroligt att den ska kunna lyfta 1000kg rakt upp från marken...?

Anta att man vill köra ut ved med en ATV och en vanlig vedvagn utan kran. Skulle det kunna fungera att använda vinschen till att både vinscha till sig små virkesknippen och på slutet dra det upp på lasset? Jag tänker mig att man säkrar vinschen i ett träd, sätter ett brytblock högt upp i ett annat strategiskt valt träd på "andra" sidan av vagnen (dvs inte den sidan som vetter mot virket) och vinscha med linan tvärs över lasset och med så hög fästpunkt att framänden av knippet dras upp på lasset innan man släpper taget om vinschlinan (och släpper ner knippet på lasset)? Är det rent önsketänkande?

Blir man förbannad på att vinschen bara funkar i vågrätt läge +-20 grader? Stannar den direkt om man vinklar den för mycket?

Härligt forum det här! Men jag tror att det som vanligt kommer att kosta pengar...!


/ Jörgen

   TS
Avatar Fallback

Re: Portable Winch PCW5000

Daggi  
#281506 Hei

Jeg har denne vinsjen.

Jeg er veldig fornøyd.

Veldig godt hjelpemiddel når en skal felle trær, dra til seg stronger(i passende lengder), løsne trær som lener seg mot andre trær, dra frem atv eller andre ting...Visnjen kan brukest til det meste!

Lett å ta med seg vinsjen på arbeid, tar liten plass og lett å bære med seg om du har den klar i bilen ilag med tausekken.
Jeg har den alltid med meg på alle trefellings jobber jeg er på. Fast plass i arbeidsbilen.

Punkt 1:

Om jeg skal låse av tauet så stopper jeg motoren og drar tauet et par ganger rundt nokken og en "styrekrok" for tauet før nokken på vinsjen og så tar jeg 2 halvstikk, vanskelig å forklare men det funker veldig bra!
Dette står også i manualen.
Da har jeg kraft i tauet og kan f.eks begynne arbeidet med å felle treet.

Motoren starter alltid.

Motoren stopper fort om den leggest på siden, dette er irriterendes.

Om du skal bruke vinsjen for å felle et tre og du har strammet opp tauet med vinsjen så vil vinsjen være oppe i luften, alt fra 10 - 50 cm.

Det som skjer da er at vinsjen snurrer rundt.
Bensinen begynner å renne ut igjennom et luftehull...
Jeg har med meg en brus kasse som jeg setter under, da står vinsjen der, også etter treet har falt, og så kan jeg sette meg på bruskassen å slappe av, fungerer veldig bra!

Dette med tømmervogn og å bruke vinsjen for å dra strongene opp i tømmervognen...
Jeg har prøvd noe lignende, det fungerte kjempebra i hodet mitt, helt til jeg skulle teste det og da fant jeg ut at dette blir bare tull.
Jeg har nå en Vahva Jussi tømmervogn istaden for.... :)

Användarvisningsbild

Re: Portable Winch PCW5000

anersimyra  
#281507 Den drar faktiskt något mer, nämligen 1130 kilo, det gör den rakt upp. Visst går det att experimentera med lyft av hela knippen, men det är omständligt och går rätt långsamt. Men storstock funkar fint. Själv har jag använt vinschen till att flytta stora mängder sprängsten, flyttat bryggor, båtar, bilar, rotvältor, rivit ett hus mm.. :smile: Den är en aning känslig för att lutas, det " botas " med något lite mer olja än rekommenderat, eller att koppla bort oljevakten.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Portable Winch PCW5000

JPW  
#281528
Daggi skrev:
Om jeg skal låse av tauet så stopper jeg motoren og drar tauet et par ganger rundt nokken og en "styrekrok" for tauet før nokken på vinsjen og så tar jeg 2 halvstikk, vanskelig å forklare men det funker veldig bra!
Dette står også i manualen.
Da har jeg kraft i tauet og kan f.eks begynne arbeidet med å felle treet.


Okej, det funkar alltså! Går det att starta motorn igen med full spänning i repet? Alltså, kan man spänna upp repet, låsa repet i vinschen, stanna motorn (och tex såga klart fällskäret) och sedan starta upp motorn igen och fortsätta att dra utan att slacka repet?

Daggi skrev:Dette med tømmervogn og å bruke vinsjen for å dra strongene opp i tømmervognen...
Jeg har prøvd noe lignende, det fungerte kjempebra i hodet mitt, helt til jeg skulle teste det og da fant jeg ut at dette blir bare tull.
Jeg har nå en Vahva Jussi tømmervogn istaden for.... :)


Jo, så är det förstås. Ideer fungerar jättebra tills de kommer i kontakt med verkligheten och då är det bara några få, om ens någon, som överlever...

Tack!

   TS
Avatar Fallback

Re: Portable Winch PCW5000

JPW  
#281529
anersimyra skrev:Den drar faktiskt något mer, nämligen 1130 kilo, det gör den rakt upp. Visst går det att experimentera med lyft av hela knippen, men det är omständligt och går rätt långsamt. Men storstock funkar fint. Själv har jag använt vinschen till att flytta stora mängder sprängsten, flyttat bryggor, båtar, bilar, rotvältor, rivit ett hus mm.. :smile: Den är en aning känslig för att lutas, det " botas " med något lite mer olja än rekommenderat, eller att koppla bort oljevakten.. :smile:


Shit, den kan alltså *lyfta* mer än ett ton! Jag blir inte riktigt klok på specifikationerna på deras websida. Hur menar de egentligen? En annan vinsch som även går att lyfta med har ju lyftkapaciteten knappt en tredjedel av dragkraften:

img.png


Riva ett hus alltså! Fäste du repet i skorstenen och drog..?

   TS
Avatar Fallback

Re: Portable Winch PCW5000

Daggi  
#281536 Jada, når jeg er ferdig med all sagingen og treet står fortsatt så går jeg til vinsjen og starter den og drar treet overende. Fungerer veldig bra :)

Jeg hadde en standard tømmervogn, der er det laget til for å sette på en vanlig kran, ala Jula si tømmervogn. Jeg prøvde å feste vinsjen oppå det feste, men jeg ga meg på hele greia, det tar for lang tid og er for tungvindt :)

Du kommer ikke til å angre på om du kjøper denne vinsjen, jeg bruker den til veldig mye :)

Om jeg er er på en jobb og skal felle store tre så har jeg med meg vinsjen.
Da bruker jeg vinsjen til å felle det, så drar jeg ihop strongene og kapper de opp i vedlengder.

skal sjå om jeg finner nen bilder nå..

Avatar Fallback

Re: Portable Winch PCW5000

Daggi  
#281538 1

Avatar Fallback

Re: Portable Winch PCW5000

Daggi  
#281539 2

Avatar Fallback

Re: Portable Winch PCW5000

Daggi  
#281540 3

Användarvisningsbild

Re: Portable Winch PCW5000

totte  
#281541 Om en vinsch är avsedd att lyfta med så måste maximal lytkapacitet räknas ut med en mycket bred säkerhetsmarginal. Flertalet vanliga vinschar, handvevade, elektriska och andra är inte certifierade för lyft och då anges endast dragkraften. Den är då vad vinschen faktiskt orkar dra, medan lyftkapacitet i de fall det anges är en siffra som säger vad man får lyfta med den.

Brukar stå "Får ej användas för lyft". Betyder då att om man ändå gör det så bryter man mot arbetskyddslagar och föreskrifter. Är man privatperson ligger man risigt till med försäkringar om det skulle hända något.

Avatar Fallback

Re: Portable Winch PCW5000

Daggi  
#281542 Jaaa...

Litt data problematikk her, men! :

Bilde 2 er før jeg begynte, 7-8 store graner.
Bilde 1 er når alt er nede.
Bilde 3 er etter jeg har dratt alt i hop med vinsjen og saget det opp i 30 cm kubber

Avatar Fallback

Re: Portable Winch PCW5000

Daggi  
#281543 ja, dårlige bilder kanskje? men med denne vinsjen så greier du en god del, et veldig godt hjelpemiddel!

Användarvisningsbild

Re: Portable Winch PCW5000

anersimyra  
#281566
JPW skrev:
anersimyra skrev:Den drar faktiskt något mer, nämligen 1130 kilo, det gör den rakt upp. Visst går det att experimentera med lyft av hela knippen, men det är omständligt och går rätt långsamt. Men storstock funkar fint. Själv har jag använt vinschen till att flytta stora mängder sprängsten, flyttat bryggor, båtar, bilar, rotvältor, rivit ett hus mm.. :smile: Den är en aning känslig för att lutas, det " botas " med något lite mer olja än rekommenderat, eller att koppla bort oljevakten.. :smile:


Shit, den kan alltså *lyfta* mer än ett ton! Jag blir inte riktigt klok på specifikationerna på deras websida. Hur menar de egentligen? En annan vinsch som även går att lyfta med har ju lyftkapaciteten knappt en tredjedel av dragkraften:

img.png


Riva ett hus alltså! Fäste du repet i skorstenen och drog..?
Ja, jag fäste i skorstenen och drog. Det var ett tvåvånings trähus. Tanken var att lägga 4 meter av skorstenen på vindsgolvet. Men jävlar vad häftigt när hela rasket " vandrade " rakt ner till källaren. :smile: :smile: tyvärr kan jag inte lägga upp filmen här. Vid andra rivningsmoment användes tvåskuren rigg, dragkraften var då ca 4,5 ton. Men de byggde stabilt på 1920 talet kan jag säga.. :shock: :shock: :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).