Traktorn i skogen

Bygga skogskran

27 inlägg 28496 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bygga skogskran

foton  
#281309 Efter de bilderna kommer man aldrig att våga visa något som man byggt!

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Bygga skogskran

alias  
#281314 Oerhört proffsigt bygge i länken, men varför sätter man en sån kran på en Valmet 604?

En Valmet 505-905 borde ha gjort kranen mer rättvisa, då de har bättre hytt så man kan utnyttja kranen längre tid utan att sitta som en korkskruv.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Bygga skogskran

Andree  
#281317 jadu där har man ett bygge som ser ut att komma ifrån fabrik, och det är den videon som finns på youtube som jag såg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga skogskran

totte  
#281323 Ibland är det bara att konstatera att man är gräsligt imponerad.

Avatar Fallback

Re: Bygga skogskran

Andree  
#281418 jag satt och funderade på om jag skulle bygga leden på stickan som han med bilderna gjort så man får kolven på ovansidan men då får man inte kolvens fulla kraft när man ska lyfta så jag funderade på om jag skulle ha den på nedansidan så jag kan ha kolvens största kraft, sen har jag funderat på hur man kan sätta kolven på ovansidan men ändå använda kolvens tryckande kraft och har två ideer. men har ni någon bra ide på hur man kan lösa detta eller får jag helt enkelt sätta kolven på nedansidan?

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga skogskran

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#281430 Varför inte dimensionera kolven så den är tillräckligt stark dragande? Annars kan det lätt bli som den devis Citroen lär ha haft på 50-talet: "Perfekta lösningar på icke existerande problem". :-)

MVH
Morgan

Avatar Fallback

Re: Bygga skogskran

Andree  
#281459 jo jag tänkte det men jag har redan en kolv som jag kunde användit isåfall men jag hadde en ide som jag ritade upp i paint men annars kan jag ju bara sätta kolven på undersidan så fungerar det men det bra med den iden jag hadde är att man kan vika kranen uppåt jag kan lägga upp bild om du vill men sm sagt det är bara en ide

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga skogskran

Andree  
#282091 Projektet kanske tar ett stormsteg frammåt för har en kran på gång som jag kanske ska köpa är en lite konstig auktion men jag bjuder på en kran del som är ett vridhus med torn och bom och bommen har ett dubbelutskjut inuti så om jag drar ut det får jag två rör som passar i varandra och en kolv vilket gör ett enkelt utskjut och då sätter jag dom som sticka det är svårt att förklara men kommer försöka få in bilder om jag köper kranen. och vridhuset har fyra svängtuber så det är ett ordentligt vridhus och detta är ju redan en fabriksgjord kran som jag gör om och vad den suttit på vet jag inte men det är en vreten iallafall!

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga skogskran

Andree  
#284115 Jag har nu hittat ett hydraulpaket det har suttit i en mini brunett tror jag så det har alla chockventiler och dyligt men jag skulle gärna haft fler spakar och en dubbelverkande slid till bom för nu är den enkelverkande. paketet heter HV07. Men om någon har några flera sektioner till ett sådant paket eller en dubbelverkande slid som man kan sätta i detta paketet kan ni väll skriva här i tråden eller i pm?

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga skogskran

Andree  
#286822 äntligen är kranen våran så nu har vi svängplatta och bom klart och sen har vi ämnen till stickan och utskjut så nu behöver vi plattjärn till att fästa stickan i och bussning och axel behöver svarvas. bilder kommer! :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga skogskran

Andree  
#287064 http://imgur.com/SqR8k8D,1twzLEf#0
http://imgur.com/SqR8k8D,1twzLEf#1

här är bilder på kranen

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga skogskran

munsmojonas  
#317122 Hur går bygget med kranen?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).