Motorsåg och handhållet

Hur ofta fila?

61 inlägg 32550 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hur ofta fila?

anersimyra  
#281328 Ha ha ha, " svenskalektionen " var kul, dock blir en kedja Oomkullrunkeligen träslö efter ca 20 minuter, mer eller mindre beroende på trädslag. Vid " professionellt " arbete är filning vid varje tankning oundgängligen av nöden, detta för att upprätthålla maximalt utbyte av sågens kapacitet, annan uppfattning beror oundgängligen på missuppfattning eller okunskap. Punkt slut, kedjan ska filas vid varje tankning.. :ugeek: :ugeek: :ugeek: :smile: :smile:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Hur ofta fila?

T Landström  
#281331 Slö kedja kan ju vara en definitionsfråga... ;)
Det jag uppfattar som slött kanske någon uppfattar som skarpt och vise versa...

Användarvisningsbild

Re: Hur ofta fila?

anersimyra  
#281333
T Landström skrev:Slö kedja kan ju vara en definitionsfråga... ;)
Det jag uppfattar som slött kanske någon uppfattar som skarpt och vise versa...
Så är det utan tvekan :smile:

Användarvisningsbild

Re: Hur ofta fila?

halvproffs  
#281336
Skogsadvokaten skrev:Till Halvproffset eller till halvproffs(en) om det låter bättre i dina öron!

Jag trodde att denna sträng tillkommit för att diskutera hur frekvent det är tillrådigt att fila en motorsågskedja och inte språkliga eller dialektala spetsfyndigheter.

"Såget" är bestämd form singularis av substantivet "såg". Det låter helknasigt i mina öron att benämna ett litet motorsåg för "sågen". I mitt landskap är sågen bestämd form för ett stort sågverk. Jag minns alltför väl att just detta ord var uppe till diskussion under en lektion i svenska under min utbildning. Svenskläraren hävdade med bestämdhet att man kunde använda sig av båda böjningsformerna och ändå göra rätt. Nog om detta, dialektalt eller inte. Jag tänker inte vända mig till någon språkforskare för att bevisa eller kullkasta någonting. Efter 67 år med "såget", så kommer jag fortsätta med detta med eller utan Halvproffset.



OJOJ, till att trampa på öm tå. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Hur ofta fila?

machonisti  
#281340 Här sågas det så gnistorna yr!!!

Avatar Fallback

Re: Hur ofta fila?

Skogsadvokaten  
#281343 Ja, kanske kan vi kalla det stensågning. Då räcker det som bekant inte med filning, utan en hederlig maskinslipning kommer att krävas.

Användarvisningsbild

Re: Hur ofta fila?

totte  
#281346 Jodå, det går att fila till en stensågad kedja, men det tar en bra stund och man gör det inte gärna i skogen. Därför är det bra att ha extra kedjor med, även om man annars filar i fält.

Avatar Fallback

Re: Hur ofta fila?

Skogsadvokaten  
#281348 Kan vara svårt att få sågen(et) att gå rätt (rakt) efter endast filning om kedjan är stensågad.

Användarvisningsbild

Re: Hur ofta fila?

anersimyra  
#281355
Skogsadvokaten skrev:Kan vara svårt att få sågen(et) att gå rätt (rakt) efter endast filning om kedjan är stensågad.
Se till att relationen i höjd mellan tand och ryttare är lika, att tänderna har lika längd är inte alltför viktigt, givetvis ska skillnaden inte vara alltför stor... :smile:

Avatar Fallback

Re: Hur ofta fila?

Tosca  
#281359
anersimyra skrev:
Skogsadvokaten skrev:Kan vara svårt att få sågen(et) att gå rätt (rakt) efter endast filning om kedjan är stensågad.
Se till att relationen i höjd mellan tand och ryttare är lika, att tänderna har lika längd är inte alltför viktigt, givetvis ska skillnaden inte vara alltför stor... :smile:

Samt naturligtvis inga repor i ovansidan av tanden.
Då är det bara att fortsätta fila.

Användarvisningsbild

Re: Hur ofta fila?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#281378 Hörnan är det som är viktigast.
Det ska filas så det är vasst hela vägen och då menar jag rakbladsvasst.
Om den inte av egen vikt skär är det inte vasst och har inte varit så på en bra stund.
Fila upp skärpa är jobbigare än att underhålla den.
Om man upplever att en ny kedja är jättebra har man mycket man med enkla medel kan lära sig. Ny kedja får man ofta ut 20-30% mer av i effektivitet bara genom att fila rätt.

Att ha vasst är en förutsättning för att grejerna ska hålla och fungera som det är tänkt.

viewtopic.php?f=12&t=18219

Användarvisningsbild

Re: Hur ofta fila?

totte  
#281379
Skogsadvokaten skrev:Kan vara svårt att få sågen(et) att gå rätt (rakt) efter endast filning om kedjan är stensågad.


Inte svårt, men tidsödande och kräver lite koll på tandlängd och framför allt, som Anders säger, höjden. Och självklart är det snabbare och smidigare att sätta kedjan i en bra slipmaskin.

Avatar Fallback

Re: Hur ofta fila?

röjar kalle  
#281384
Mange skrev:Hörnan är det som är viktigast.
Det ska filas så det är vasst hela vägen och då menar jag rakbladsvasst.
Om den inte av egen vikt skär är det inte vasst och har inte varit så på en bra stund.
Fila upp skärpa är jobbigare än att underhålla den.
Om man upplever att en ny kedja är jättebra har man mycket man med enkla medel kan lära sig. Ny kedja får man ofta ut 20-30% mer av i effektivitet bara genom att fila rätt.

Att ha vasst är en förutsättning för att grejerna ska hålla och fungera som det är tänkt.

viewtopic.php?f=12&t=18219


Mange min gode man du vet vad det handlar med kedjefilning kunde inte sagt bättre själv.Filningen är bland viktigaste att få till annars går det inge bra så en vass kedja och en bra såg är a och o.

Användarvisningsbild

Re: Hur ofta fila?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#281394 Jo, det är nog inget tvivel om det för dem som vet vad vasst är. Problemet är o förklara för dem som inte vet på ett sätt de förstår utan att trampa dem på tårna.
Finns massor med huggare och ykesverksamma som inte har en aning men är nöjda som det är.

Avatar Fallback

Re: Hur ofta fila?

röjar kalle  
#281407
Mange skrev:Jo, det är nog inget tvivel om det för dem som vet vad vasst är. Problemet är o förklara för dem som inte vet på ett sätt de förstår utan att trampa dem på tårna.
Finns massor med huggare och ykesverksamma som inte har en aning men är nöjda som det är.


jo jag vet men jag har själv lärt mig av att titta och pratat med andra huggare.Sen är det svårt som du säger man bör prova en bra såg och kedja så man har något att jämföra med och är det så den skär bättre en din såg så man kan titta hur den är filad och förhoppningsvis lära av det.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar