Motorsåg och handhållet

Använda hårdmetallkedja

12 inlägg 7244 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Använda hårdmetallkedja

Waldteufel  
#281279 Det mesta har ju sagts om "hur" och "hur ofta fila" kedjan i tidigare forumtrådar men min undran gäller hur det funkar i dessa avseenden med hårdmetallkedjor? Att de stoppar längre vid "normal" körning kan jag tänka mig men när har man en sådan om det inte gäller annat än vedsågning. Jag föreställer mig att när filen till sist måste fram så kan det bli något problematiskt.
Har inte provat själv så jag undrar vad säger erfarenheten?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Använda hårdmetallkedja

JensSkoog  
#281284 Dom får körs i maskin med diamantskive. Fila går vel inte. Har ett på min MS 200 nu, men jag gillar det inte. Inte optimal skärpa när det kom på nytt och senn OK på men inte mer.

Användarvisningsbild

Re: Använda hårdmetallkedja

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#281292 Man får nog tänka sig för lite hur man uttrycker sig i detta med hårdmetall kedja.
Jag tänker då på räddnings kedja med karbid tänder, men ni menar nog vanlig tand fast lite hårdare.
De flesta har det även Oregon och Stihl.
Oregon kallar sina "M". Dessa går att fila och slipa fast de är hårda. Resultatet blir oftast inte så lysande pga hårdhheten, men det går....

Användarvisningsbild

Re: Använda hårdmetallkedja

anersimyra  
#281293 Själv köpte jag några kedjor från " reed mountan," de är klart hårdare än " normala " kedjor. Inget jag gör om då den riktigt fina skärpan är svår att uppnå.

Avatar Fallback

Re: Använda hårdmetallkedja

Waldteufel  
#281294 Ja, jag menar inte räddningskedja utan just som du säger med "vanlig tand". Jag sågar med Stihl 260.
Med sådan hård kedja antar jag att även en specialfil krävs?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Använda hårdmetallkedja

anersimyra  
#281297
Waldteufel skrev:Ja, jag menar inte räddningskedja utan just som du säger med "vanlig tand". Jag sågar med Stihl 260.
Med sådan hård kedja antar jag att även en specialfil krävs?
Det tror jag inte, filarna ska/bör vara betydligt hårdare än dessa kedjor.. :?:

Användarvisningsbild

Re: Använda hårdmetallkedja

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#281299 Just Stihls kedjor är jag inte så vass på, men Oregons "M" har jag filat en hel del.
Med bra fil och rätt teknik går det, men väldans lätt att det vibrerar. Det knäcker filen..

Avatar Fallback

Re: Använda hårdmetallkedja

Waldteufel  
#281301 Det lutar åt för min del att låta dessa lpkedjor tillhöra den obekanta marknaden.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Använda hårdmetallkedja

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#281329 Lp kedjor är nåt annat.

Avatar Fallback

Re: Använda hårdmetallkedja

Waldteufel  
#281363 Det var egentligen inte det jag skrev utan det skulle vara bara "kedjor". Förb... autostavning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Använda hårdmetallkedja

JensSkoog  
#281573 Använde min MS200 och hårdmetalkedja i forrige dagen när jag tog bort en terrasse. Gick en tand på en bult, och jag var i marken ett par gonger og i en sten, men kedjan hade fortfarande bett så det höll til det som gensto av jobbet. Men jag kommer aldrig till å använda det i skogen eller köpa fler.
Senast redigerad av JensSkoog tor 29 maj 2014, 21:33, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Använda hårdmetallkedja

Waldteufel  
#281587 Det synes omterennt så som jag har föreställt mig det. Jag tror att jag avstår den investeringen. Dessutom är det ju ganska trevligt att sitta och pyssla om sin gamla kedjor. :-)

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).