Bioenergi

Inventering

4 inlägg 5791 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Inventering

goni  
#281110 Skogsstyrelsen säger:
Om laserskanningen:
"I skogliga sammanhang används oftast begreppet grundyteavvägd medelhöjd (hgv) som ett mått på trädens höjd i ett bestånd, satt i relation till grundytan. De grövre, och oftast högsta träden, får ett stort genomslag på medelvärdet.

Varför detta påstående?
Visst många stammar är klena men i gallring och slutavverkning ska dom ju röjas bort (pga dyr avverkning m.m.).
Det känns som om Skogsstyrelsen skäms för sin produkt (om man läser hela deras text på deras hemsida), och då menar jag mot de som inventerar/utnyttjar annan tjänst, som flygfoto som förhandsindelning, jag känner i alla fall så.
Det är inte många i Sverige som förhandsindelar skogsbruksplaner dock. Men de få som gör det är en stomme i skogshushållningen för större skogsbolag och mindre, men jag måste säga att jag tycker att Skogsstyrelsen har en bra produkt men dom skiter i markpersonalen som har försett Sverige med skogliga grunddata efter att ÖSI slutade 1993.
Vi som inventerar kan väl också få en gratis version av denna laserskanning så att vi också kan utvecklas, man vet ju aldrig, kunden vill kanske ha lite alternativ. Men just nu finns inte det.
Vi är tydligen en liten skara så det är ju lätt att förbise oss.



   TS
Avatar Fallback

Re: Inventering

Stensebygaard  
#281115 Grundyteavvägd medelhöjd är "standard" inom skogsförvaltning/inventering i största delen av världen. Jag har använt och set det använt i Schweiz, Tyskland, Slovenien, New Zealand, Danmark, Sverige, Canada, och Australien. Det är "standard" därför det inte nämnvärt påverkas av gallring, och det kan antas "konstant" för samma mark/läge, trädslag och ålder (alt annat like). Talrika experiment har visat att det är en okay antagande och därför et bra mätt för höjd i ett bestånd.

Avatar Fallback

Re: Inventering

Stensebygaard  
#281118 Skulle vilja lägga till: Av historiska skäl har grundyteavvägd medelhöjd använts mycket inom beståndsmodellering då det kan bestämmas ganska enkelt med provtagning. Även om det med dagens datorer, laser, drönare, etc kanske går at mäta alla träd (eller iaf många träd) behövs hgv fortfarande för att dom flesta bestånds-modeller är baserat på hgv.

Där finns också många "single-tree models" (i kontrast till bestånds-modeller), men dom är företrädesvis för vetenskapliga föremål och inte för praktisk skogsbruk/planering. Jag vet att många forskare söker utveckla den praktiska "single-tree model" för planeringsföremål, tx för Pinus radiata i New Zealand/Australien. Men det finns så vitt jag vet, dock fortfarande bara "under utveckling".

Avatar Fallback

Re: Inventering

Skogsforskare  
#281120 Grundytevägd medelhöjd... innebär att trädets höjd multipliceras med grundytan innan man summerar, och sen delar man inte med antal träd för att få medelhöjd utan med summa grundyta för träden. Det gör att grövre träd får stort genomslag på medelhöjden.

Det som är praktiskt med det är att det blir samma sak om man mäter medelhöjd bland de träd som räknas när man tar en relaskopyta.

Det finns en prognosmodell för svensk skog som bygger på enskilda träd - Heureka.

http://heurekaslu.org/wiki/Main_Page

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).