Traktorn i skogen

Traktorstinna bönder i Norge

9 inlägg 5956 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Traktorstinna bönder i Norge

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#280841 Norske bönder har fem traktorer hver, i Sverigehar de to.

http://www.dagbladet.no/2014/05/20/nyhe ... /33390556/



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Traktorstinna bönder i Norge

Bengt.Svensson  
#280852 I vårt småbruk i Småland har vi också fem st, de har en sammanlagd ålder på 176 år... De används allihop både under vårbruk och höskörd.

Avatar Fallback

Re: Traktorstinna bönder i Norge

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#280857
lfq skrev:Norske bönder har fem traktorer hver, i Sverigehar de to.

http://www.dagbladet.no/2014/05/20/nyhe ... /33390556/
Det är pga era oljepengar :lol:

Användarvisningsbild

Re: Traktorstinna bönder i Norge

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#280862
Bengt.Svensson skrev:I vårt småbruk i Småland har vi också fem st, de har en sammanlagd ålder på 176 år... De används allihop både under vårbruk och höskörd.

Jag följer den svenska normen, två stycken med en sammanlagd ålder av 100 år :grin:

Avatar Fallback

Re: Traktorstinna bönder i Norge

torpöbo  
#280871 Om Svenska medborgare hade fått svälta lika mycket som Normännen och Finnarna fick göra under andra världskriget, då hade det varit en annan självförsörjningspolitik i detta landet och då hade bönderna troligen haft det lite bättre ställt och sluppit harva runt i sina gamla traktorer.
Idag när man ser en bonde i ny traktor så är det inte så ofta som det är bonden som är den egentliga ägaren utan vanligtvis banken.
Nu var jag inte född på den tiden, men tänk när man skickade 12 stutar till slakt och för pengarna kunde gå direkt till lantmännen och köpa sig en ny volvo bm, det kallar jag levande landsbygd.

Tycker vi skall ta lärdom av våra grannländer, de är klokare än vi på många sätt.

Avatar Fallback

Re: Traktorstinna bönder i Norge

rikard_e  
#280873 Men är detta bara bönderna i norge som har 207 000 traktorer?
Det är inte så att dom 207 000 traktorerna ägs även att företag som plogar snö, kör skog och övriga entreprenadarbeten som inte har med lantbruket att göra?

Avatar Fallback

Re: Traktorstinna bönder i Norge

Apple farmer  
#280878 De fleste har vel noen gamle traktorer stående som brukes noen få timer i året til å dra møkkpumpe, vedmaskin, hyppe noen få potetrender o.l. Selv har jeg en Buster fra 60-tallet, en Ford fra 70-tallet og en Valtra fra slutten av 90-tallet. Bustern og Forden er ikke verdt mye i kroner, men bruksverdien er ganske stor så dermed blir de stående og brukes noen timer i året og er også en del av statistikken. Sånn er det med de fleste andre jeg kjenner også; det er kun de som driver ganske stort som har flere nyere traktorer. Avisene liker å fremstille det som om norske bønder har dyre nye traktorer for moro skyld, men for de som kjører mye traktor er det en arbeidsplass som de sitter inne i kanskje 1000 timer i året. Det er vel ingen taxi-sjåfør som kjører biler fra 70-tallet eller kontorarbeidsplasser der man sitter på gamle trestoler og bruker manuelle skrivemaskiner heller.
For øvrig er det bare å se litt på Goolge Maps for å finne ut at svenske gårder er større og har større jorder enn de fleste norske gårder. Selv om Fremskrittspartiet og Høyre vil sammenlikne med Sverige og Danmark så er det et faktum at topografien er ganske så forskjellig. Det kan ikke vedtas politisk at landet skal bli flatt.

Avatar Fallback

Re: Traktorstinna bönder i Norge

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#280880
Apple farmer skrev: Det kan ikke vedtas politisk at landet skal bli flatt.


Jodå, rösta på mig bara! ;)

Användarvisningsbild

Re: Traktorstinna bönder i Norge

stegmaster  
#281069 Man ska INTE tro alt som står i sensajonsmedia (kanske inget als). :sad:
Sanningen var altså 1,9 pr bonde.

http://gardsdrift.no/Nyheter/Siste-nytt ... je-traktor

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).