Traktorer och processorer

Hypro 300

150 inlägg 74949 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hypro 300

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#280339 Tittade på filmen men blir inte mycket av virket i samma hög?
Tex om de börjar med en rötbit innan timmer?

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Hypro 300

Erre  
#280341 En grov rötbit bland timmret kan man nog leva med, den är lätt å sortera undan när man kommer med vagnen. Men om man går från grov timmer till klen timmer och har några meter kvar av trädet i maskinen så är det ju inte fel om den orkar vrida sig så man kan lägga i olika högar.

Valtra kan säkert tipsa om hur det funkar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hypro 300

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#280346 Orkar vrida är väl en sak men om man kör gallring så står andra träd lätt ivägen då med

Användarvisningsbild

Re: Hypro 300

Erre  
#280347 Ja det är sant. Finns inte jättemycket utrymme att välja på för högen/högarna i en första gallring, hade grövre träd i tankarna när jag svarade på det ang en rötbit som första bit.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hypro 300

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#280349 Testade dej lite, kör Arbro Stroke själv o de konceptet har sin begränsningar med ;)

Användarvisningsbild

Re: Hypro 300

Erre  
#280351 Okej. Intressant. I vad för maskin/vagn har du aggregatet?
Ja dom här små maskinerna är inga helhets lösningar precis. ;-)

   TS
Avatar Fallback

Re: Hypro 300

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#280354 Har den på en Valtra 6550 med en takmonterad FMV 390, och den byts sen till vanlig grip o skotar ut sen med gammal Moheda drivvagn, finns en tråd här nånstans i denna del av forat

Användarvisningsbild

Re: Hypro 300

Erre  
#280355 Det ja! Härligt ekipage.
Det kommer du väldigt långt med.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hypro 300

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#280359 Oftast kommer jag väldigt långt :)
Hittade denna på blocket just
http://www.blocket.se/jonkoping/Traktor ... ?ca=21&w=3

Användarvisningsbild

Re: Hypro 300

Erre  
#280364 Tittade på den jag med förut. Någon som vet nypris på en 300? Då det finns ett stort behov under många år här hemma att gallra så är jag inne på en ny alt nyare 300. Man ser sällan några beg så det här med priser är svårt. Men visst en äldre välskött är bättre än en nyare som gått hårt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hypro 300

Martin Sander  
#280366 225000:- i nypris för en komplett maskin enligt säkra källor.

Användarvisningsbild

Re: Hypro 300

Erre  
#280367 Ok. Tackar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hypro 300

dea  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#280375 Här kommer lite broschyr :ugeek:

Bild


Bild

Avatar Fallback

Re: Hypro 300

Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#280414
Erre skrev:En grov rötbit bland timmret kan man nog leva med, den är lätt å sortera undan när man kommer med vagnen. Men om man går från grov timmer till klen timmer och har några meter kvar av trädet i maskinen så är det ju inte fel om den orkar vrida sig så man kan lägga i olika högar.

Valtra kan säkert tipsa om hur det funkar.


Kubb och timmer brukar jag lägga i samma hög då det är lätt att skilja på, massan brukar jag vrida ut åt nåt håll och lägga i egen hög (finns ofta plats till att få till 2 högar). Om det är lite trångt så brukar jag vrida kubben åt ena hållet så mycket det går och kapa upp det och massan åt andra hållet. Det hamnar ju i samma hög men blir ganska bra uppdelat ändå.

Användarvisningsbild

Re: Hypro 300

Erre  
#280524 Valtra
Köpte du ny hypro eller begagnad?
Och har du några tips på vad man behöver granska extra noga när man åker och tittar på begagnade?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).