Verkstan

Vilken bänkslip rekommenderas?

46 inlägg 61973 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vilken bänkslip rekommenderas?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#280118 Funderar på att införskaffa en bänkslip till verkstaden och funderar på vilken som rekommenderas.

Sett att de billigaste på Jula, Clas Ohlson och Biltema kostar ca 200-300 kr, vilket luktar skräp.

På andra sidan av skalan hittar vi t.ex. Arboga för ca 20-25 papp = väl mycket pengar.

Tar vi det logaritmiska medelvärdet mellan dessa extremer motsvarar det ca 2000-2500 kr. Hur blir kvaliteten i denna prisklass? Får man en vettig kvalitetsmaskin till den enklare gårdsverkstan för dessa pengar? Den aktuella bänkslipen lär ju knappast användas varje dag utan bara någon gång då och då.

Nästa fråga är storleken på slipskivorna. Bänkslipmaskiner finns ju med 125 mm, 150 mm, 200 mm och 250 mm diameter på slipskivorna vad jag har sett. Vilken storlek på skivorna rekommenderas?

Något annat i sammanhanget som bör beaktas vid val av bänkslip? (Finns både uttag för 230 V och 400 V i verkstaden).
/Niklas



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Vilken bänkslip rekommenderas?

Skogstomte  
#280122 http://www.duabhuset.se art.nr 100687

Jag har ingen erfarenhet av maskinen i fråga, men det är ungefär vad vi köpte på Jula då de sålde lite mer kvalitétsartade maskiner för femton år sedan. Bra med lite större motor och skivor om man ska gnaga av lite mer.

Avatar Fallback

Re: Vilken bänkslip rekommenderas?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#280125 Jag köpte en likadan Arboga för 1000 kr, den känns outslitlig.

http://www.blocket.se/kristianstad/Gass ... m?ca=8&w=3

Avatar Fallback

Re: Vilken bänkslip rekommenderas?

stektlök  
#280130 Jag har en billig typ jula som går på 220 och den saktar ner ganska lätt vid lite motstånd. Jag ska köpa en annan å då blir det 3fas. På min sitter det en trissa som är som en stålborste på ena sidan. Det tycker jag ä jättebra... grovslip på ena sidan och putsa på andra sidan.
De beggade arboga 3 fas och liknande är nog en mkt bra affär jämfört med jula å liknande för billig peng.
Hoppas du hittar något som passar dig och "Bättre att lipa en gång när du köper dyr kvalite än att lipa varje gång du använder billigköpt skit"

Användarvisningsbild

Re: Vilken bänkslip rekommenderas?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#280140 Tackar för tipsen! Då är det bänkslipar med lite större skivor typ 200-250 mm jag ska titta efter.

Dock har jag lite svårt att se vitsen med 3-fas 400V på bänkslipar, när effekten endast är ca 600-700 W. Det är ju ungefär samma effekt som t.ex. en vanlig handhållen sladdborrmaskin och de har jag aldrig sett i 400V-utförande. Men någon vänlig själ kan kanske förklara vitsen med 400V på just bänkslipar för mig?
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken bänkslip rekommenderas?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#280147 Visserligen en bit över buget, men man kan nästan tro det är stöldgods? http://www.blocket.se/horby/Ny_Pelarsli ... ?ca=11&w=3
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken bänkslip rekommenderas?

rokon  
#280159 "Tar vi det logaritmiska medelvärdet mellan dessa extremer motsvarar det ca 2000-2500 kr" Tycker du bör kunna finna något i den prisklassen idag som är ok. 3-fas är bäst! Inga kol. Kolen bränns om de får jobba hårt vilket det blir om man skall avverka gods.

Jag köpte en bänkslip Diameter 250mm 3 fas ny år 1985 tror det var från Clas Ohlsson (östtysk) utan fundament och pris ca ~1500 kr då den har då fungerat bra i alla år. Har använt den från gradning av balkar till slipning av borrar samt mera finlir som slipning av hyvelstål i Hss till rikt och planhyvel med hjälp av en tillsats som jag köpte från gubbarna i Småland som gjorde en alroundtillsats som passar olika märken. Planhyvelstålet var 700mmx100 x10 till fyrkantkutter så den fick jobba i grovt.

Asiatisk pelarborr med remdrift 3/fas höll i i ca 10 år innan inställningen för djupet gav upp. Köpte ny chuck av bättre kvalite efter några år.
Dessa använde jag i min verksamhet. I övrigt Jonsereds rikthyvel, Planhyvel också svenskt gutjärn, Stenbergs 4 kutterhyvel. Men jag är beredd att blanda grejor av kända och mindre kända fabrikat efter eget huvud. Ny Asea kompakt elmotor kunde inte få igång planhyveln så den lämnade jag tillbaks och frågade om de inte hade en tung östatsmodell, jodå det hade dem men den har samma värden så det skall inte göra skillnad sa dem (elektrolindningsfirma) men min känsla stämde den tunga östatsklumpen klarade av att varva upp den tunga 700mm långa 4 kantkuttern.

Att kolla upp är väl att maskinen har ett rejält stöd för godset som du skall grada/slipa samt att du ställer in det med ett avstånd av ca 2mm från skivorna.

Användarvisningsbild

Re: Vilken bänkslip rekommenderas?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#280216 Nu har jag sett att vissa bänkslipar är utrustade med två slipskivor, en grov och en fin.Andra bänkslipar har däremot en slipskiva och ett slipband. Vilken variant är att föredra?
.
Bild på bänkslip med två slipskivor:
http://www.proffsmagasinet.se/verktyg/s ... 1-bankslip

Bild på bänkslip med en slipskiva och ett slipband:
http://ceteco.jetshop.se/zoodos-band-oc ... c-172.aspx
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken bänkslip rekommenderas?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#280231 Bandslip rules! Lägg inga större pengar på en smärgel, köp ist en rejäl bandslip. Det ska jag göra asap och då har jag ändå en trefas kraftig slip redan.

Användarvisningsbild

Re: Vilken bänkslip rekommenderas?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#280234 Vad tror ni om Luna nr 20727-0307 med stativ nr 20727-1008 och skyddsglas nr 20727 -1800?

Separat bandslip får nog vänta tills jag får bättre utrymme.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken bänkslip rekommenderas?

stektlök  
#280286 Personligen gillar jag stålborststrissan och en vanlig hård sliptrissa.

Användarvisningsbild

Re: Vilken bänkslip rekommenderas?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#280293
stektlök skrev:Personligen gillar jag stålborststrissan och en vanlig hård sliptrissa.


Som denna? http://verktygsboden.se/baenkslipmaskin ... med-borste
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken bänkslip rekommenderas?

rokon  
#280299 Niking du har bara skrivit att det är till din verkstad du har tänkt köpa en bänkslip till.
Men vad har du för önskemål att göra med den?
Den grova skivan duger bara till grov avverkning.
Skall du slipa spiralborrar för metall, verktyg, hyvelstål HSS då behöver du den fina skivan också.
Jag har gjort så att jag bara tagit bort den grova skivan, ena gaveln på skyddet får vara borta när jag satt dit stålborst och kört.

Användarvisningsbild

Re: Vilken bänkslip rekommenderas?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#280300 Slipa borrar och annan finslipning kan jag redan göra med min Tormek T7.

Så det jag främst tänkt med bänkslipen ta är främst grovslipning + ta bort grader och dylikt, där det är önskvärt med snabbare avverkning än vad Tormeken mäktar med.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken bänkslip rekommenderas?

rokon  
#280303 http://verktygsboden.se/baenkslipmaskin ... med-borste Den här hade ju det bästa stödet vid slipskivan av de du länkat till dessutom en kraftig motor så du klarar nog dina behov utan att bränna kolen i förtid. Alla i prisläget var ju 230V men det underlättar ju anslutning.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).