Motorsåg och handhållet

Försiktig fällning

10 inlägg 6992 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Försiktig fällning

svampbob  
#280187 Jag ska fälla en myrtall ca 7 m hög och 30 cm i roten. Problemet är hur fäller jag den så försiktigt så grenarna inte bryts. Den ska till en utställning i oskadat skick. Jag gissar att det krävs 4 man för att bära ut den till vägen ca 100 meter.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Försiktig fällning

Huskyman  
#280198 Knepigt. Tallgrenar knäcks ganska lätt...
Har du en firningspollare? Typ porta wrap elle liknande...
Jag skulle prova att rigga så pass högt upp på stammen att det fortfarande håller och delvis styra fallet med pollaren. Annars kan du vira ett varv runt ett närliggande träd. Ger ungefär samma effekt.
I kombination med det så fäller du med urtag. Då faller trädet kontrollerat och långsammare än vanlig fällteknik.
Har du testat fälla med urtag? Hojta till annars så skall jag försöka beskriva tekniken.
Göran.

Användarvisningsbild

Re: Försiktig fällning

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#280201 Varför krångla till det?..Lutar den kraftigt åt nåt håll? om inte så bind upp ett rep i den så ber du några starka polare att dra kraftigt åt nåt håll...... sen gör du V-kap på den åt det hållet! då kommer den att smyga ner fint mot backen utan att slå i så att kvistarna går av!..... mina 5 cent!

/ Huggarn.

Användarvisningsbild

Re: Försiktig fällning

svampbob  
#280628 Trädet kom ner och ut ur skogen utan några större katastrofer. Byggde en två meters ställning på bakre banken så att kronan inte skulle släpa i backen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Försiktig fällning

Huskyman  
#280691 Bra jobbat! :grin:
Hur gick du tillväga?

Användarvisningsbild

Re: Försiktig fällning

svampbob  
#280999 Nu är trädet på plats.

Det gick hyfsat att fälla. Hade fäst en lina högt upp och två gubbar som bromsade. Tallen föll ändå lite snabbt sista metern men myren tog emot bra. Det var ett äventyr att köra ut den över surmyren med tyngdpunkten så högt. Lastbilsfärden var inte särskilt laglig med den bredden på lasten.

Det gick åt drygt en m3 betong för att gjuta fundamentet och det behövdes lite trix för att få ut det på altanen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Försiktig fällning

Peteflamingstar  
#281000 Snyggt!

Användarvisningsbild

Re: Försiktig fällning

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#281011 Jepp riktigt snyggt måste man säga :)

du har inget foto på lastbilsfärden? eller det kanske inte är något du vill visa upp`? :p

Användarvisningsbild

Re: Försiktig fällning

ss0803  
#281053 Väldigt snyggt!

Användarvisningsbild

Re: Försiktig fällning

svampbob  
#752306 Roligt att mitt bidrag till kulturhuvudstadsåret dök bland utvalda bilder här. Installationen blev väldigt populär och det kom t.o.m. en inbjudan från Holland om att upprepa den.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).