Traktorn i skogen

skogsvagn bakom t31

84 inlägg 38709 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: skogsvagn bakom t31

Ingoberra  
#279063 Ser ut som ett skyddslock till snabbkopplingar. Bara ditsatt för å slippa skit i paketet.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: skogsvagn bakom t31

BBJB  
#279354 Ok.

Är det någon som kan säga ifall jag kan koppla dessa ventilpaket i serie? Hur vet jag om det finns serienippel? Är en massa pluggar på sidorna man kan välja mellan?

Det sista paketet som sitter där idag (2spak) kan det bara kopplas in som det är idag eller behövs någon serienippel där också?

Det blir alltså 3paket i serie.

Mvh Jonny

   TS
Avatar Fallback

Re: skogsvagn bakom t31

BBJB  
#279720 Ingen som har nå tips/ideer på vad man ska kolla efte på paketen för att koppla rätt i serie?

Mvh Jonny

   TS
Avatar Fallback

Re: skogsvagn bakom t31

BBJB  
#279760 Var ut och skruvade lite för att lära mig mer om ventilpaket.
Lossade pluggarna som sitter vid slidern, ena var det olja i som bubblade om jag körde spaken neråt.
I den andra satt det en fjäder där oljan sakta steg uppåt.

Är den med fjädern någon överströmsventil?
Sitter det en sådan per spak? Såg att dom hade olika höjd också, olika spänd fjäder?

Satt i går och hittade en som har liknande problem som mig, det visade sig vara trasig oring på serienippeln, hur ser man om man ens har serienippel?

Mvh Jonny

   TS
Avatar Fallback

Re: skogsvagn bakom t31

Ingoberra  
#279820 Har du serie nippel så har du 3 slangar anslutna till det första paketet. Å enligt din skiss så har du inte det.

Avatar Fallback

Re: skogsvagn bakom t31

BBJB  
#279862 Aa ok.
Har försökt kontaktat nordichydraul ang spec på dom andra paketen.
Å på dom är det bara tryck å retur alltså ingen serienippel.
Kan man på något smidigt sätt parallellkoppa 3 paket.

Kan man tex bara grena av till 3st slangar (tryck) sen dra returerna till tanken jag tänkte sätta på vagnen och sedan en retur där till traktorn?

   TS
Avatar Fallback

Re: skogsvagn bakom t31

BBJB  
#280005 Skruvade isär 1spak och tror jag hittade serienippel, paketet har 3st "slangar" Pump, retur samt retur med tryckslang vilket borde vara tryck fram till nästa paket?

Sen hittade jag en annan "nippel" med en fjädrande underdel, övertrycksventil?

Mvh Jonny

   TS
Avatar Fallback

Re: skogsvagn bakom t31

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#280018 Bild 1 är en övertrycksventil om den satt i inloppsdelen
Bild 2 är en serienippel, utan den blir detta bara en vanlig retur med denna i leder du tryck genom detta paket vidare till nästa

Avatar Fallback

Re: skogsvagn bakom t31

BBJB  
#280022 Kanon.
Hur fungerar övertrycksventilen? Är den ställbar eller är den på något fast värde?

Om man kollar på 4spakarspaketet så sitter det sådan på 2 utav spakarna, uppe å nere.

Har dom andra 2 inget skydd då?

   TS
Avatar Fallback

Re: skogsvagn bakom t31

BBJB  
#280069 Var ner och skruvade på 4spakars och hittade en nippel där på retursidan, kollar jag funktionen med hålen i paketet så påminner det om serienippel?
Kan det vara en sådan?

Den stänger ett hål så oljan leds åt annat håll.

   TS
Avatar Fallback

Re: skogsvagn bakom t31

BBJB  
#280076 Fungerar det här upplägget?

Tänkte ha en extra tank på traktorn som ser till att det alltid finns rätt mängd olja, däremot kanske tanken på traktorn svämmar över?
Som jag tänker det så försvinner det lika mycket olja i taktortanken som det fylls på då?

Serienippel behövs väl inte på det sista ventilpaketet?

Dom 2 paketen som sitter på nu så borde det sista i serien ha klarat sig? Trycket från paket 1 kan väl inte förstöra paket 2?

Mvh Jonny

   TS
Avatar Fallback

Re: skogsvagn bakom t31

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#280083 Att ha 2 tankar är nog att be om ett nytt problem, risken är överhängande att de svämmar över nånstans för luftning i tanken behöver du ha på något vis tex tanklock med luftning.
Funderar du på att ha en ny pump på kraftuttaget så slipper du blanda ihop traktorns hydralik med vagnens, du kan få bättre tryck och ett högre flöde utan riskera att du alstrar värme i för små grejer på traktorn.

Din skiss på systemet annars är helt ok o rätt tänkt, beroende på pump lite så borde du ha större tank än 10 lit, kanske samma volym som du har flöde på pumpen.

Lite svårt att säga bensäkert att de är en överströmningsventil eller en chockventil på ett enslidspaket men är de flera slid sitter en överströmmare i inloppsgaveln som ställer maxtryck som kan bli i systemet och sen kan de sitta chockventiler i varje eller några av sliden som gör att om du tex kör med bommen utsvängd och den tar i ett träd öppnar de och släpper trycket istället för att kröka bommen eller knäcka vridhuset.

Ibland är dom ställbara, både chocker o överströmmare ibland inte, brukar nånstans på dom finnas siffror på hur många bar dom är på! utvändigt eller inne

Serienippeln brukar skärma av trycket genom ventilblocket och sen den använda oljan från sliden el överströmmaren kommer då ut i tankporten i stället och olika tillverkare har löst detta på olika vis.

Nä precis de sista paketet har inte haft nått problem pga inkopplingen innan

Avatar Fallback

Re: skogsvagn bakom t31

BBJB  
#280137 Var ut på morgonen och kopplade ur paket nr 2 och testkörde paket 1.
Problemen kvarstår så det är väl tokslut.

Någon som kan se ifall det är en slags serienippel på 4spakars paketet?
Det är en liten "plugg" med mellanrum och oring i änden, påminner om serienippel bara det att det inte är en "nippel".

Verkar som den pluggen kan styra om oljan på något vis till pluggen frammåt på paketet?
Kan det vara så att den utgången fungerar som vidare tryck till nästa paket?

   TS
Avatar Fallback

Re: skogsvagn bakom t31

BBJB  
#280155 Har nu forskat lite mer vad seriepluggen gör.
Med den kan man välja ifall oljan ifrån säkerhetsventilerna ska gå till retursidan eller trycksidan.
Tog bort pluggen på trycksidan och såg då att det var en kanal rakt igenom paketet.

Sedan var det småhål längst med kanalen och dessa går till säkerhetsventilerna som det för övrigt står 150 på menas det då 150bar ?

Vid trycksidan sitter även där en ventil. Denna verkar ställbar då den inte är märkt och går att vrida på?
Fick även svar att nippeln heter SG21. Någon som vet vart man kan köpa en sådan?
Någon kanske har en sån ligger å skräpar?


Mvh Jonny

   TS
Avatar Fallback

Re: skogsvagn bakom t31

BBJB  
#280345 Satte en mätare via snabbkopplingen på traktorn, om mätaren är frisk så har jag bara ca 70bar. Låter som att pumpen inte är så frisk =/

Svärfar har tagit hem en eldriven hydraulpump med tank och elstyrda ventiler, ett färdigt packet som drivit en målarlinje på jobbet.

I den sitter det en pump som ser ut att kunna passa storleksmässigt på traktorn.
Marzocchi bologna
Nr 780
Modell 1 S 6

Någon som vet vad den har för kapacitet?
Har mätit mellanbiten och den är 55mm tjock.
Pumpen är 70mm bred.
Har läst förr att man skulle kunna räkna ut kapaciteten genom att mäta mellanbiten där oljan tas ut?

Fick för övrigt lite info om paketen jag har.
RM204(204 eftersom det finns 4 slider;)

200bar på Huvudöverströmmaren

150bar på vardera Sekundärventil(Chock)(x4)

Q-slider = 70lpm


RM231(231 eftersom det finns 1 slid;)

80bar på Huvudöverströmmaren

K-slid = 50lpm

Nu lät 80bar klent? Men det ska gå att ställa överströmmen till max 100bar och det kanske räcker till stödbenen?.

Mvh Jonny

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).