Motorsåg och handhållet

Hur ofta fila?

61 inlägg 32560 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hur ofta fila?

anersimyra  
#280002 Vid varje tankning... :smile:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Hur ofta fila?

JensSkoog  
#280013 Bytar kedja strax jag känner att det inte tar så bra som jag vil ha det. Har alltid med fyra, fem extra nyfilade til varje såg. Slö kedja är det fulaste jag vet. Hur ofta jag bytar varierer med vad jag hugger. I åkerkant och nära sandstränder är värst.

Användarvisningsbild

Re: Hur ofta fila?

Huskyman  
#280139 Så länge spånet ser bra ut så kör jag på. Brukade fila vid varannan tank tidigare, men nu kör jag på så länge det är bra "bett" i kedjan. Men visst händer det att man måste fila ganska ofta när det är "skit" i veden. Det kan ju t.o.m. slå gnistor ibland när man sågar. Då vet man definitivt att det är dags... :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Hur ofta fila?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#280142 Eller när det börjar lukta bränt.... ;)

Användarvisningsbild

Re: Hur ofta fila?

svampbob  
#280156 Att ha med en yxa och barka innan man kapar smutsiga träd går ofta snabbare än att fila kedjan

Användarvisningsbild

Re: Hur ofta fila?

Huskyman  
#280176
svampbob skrev:Att ha med en yxa och barka innan man kapar smutsiga träd går ofta snabbare än att fila kedjan

Det var fasen ingen dum ide. Ska jag börja med genast...

Användarvisningsbild

Re: Hur ofta fila?

JensSkoog  
#280185
Huskyman skrev:
svampbob skrev:Att ha med en yxa och barka innan man kapar smutsiga träd går ofta snabbare än att fila kedjan

Det var fasen ingen dum ide. Ska jag börja med genast...

Använder barkspade. Tunnare i eggen och mycket mer effektiv en yxan. :wink:

Avatar Fallback

Re: Hur ofta fila?

Skogsadvokaten  
#281278 Det är en oändlig mängd faktorer som spelar in och avgör hur ofta man bör eller måste fila sågkedjan. Inte minst beror det på personen som håller i såget. Om vederbörande inte är tillräckligt stadig på handen, utan nuddar marken lite då och då, så räcker det kanske inte ens med en filning per tankning. Den som däremot är en hejare på att hantera såget och är ifärd med björkavverkning i en torvmosse, kanske klarar sig med en filning varannan dag. Även dag två genererar såget spånor som är stora som Corn Flakes.

I fjol sågade jag upp 85 kubikmeter stormfällda bokstockar med en diameter från ca 60 - 110 cm. Stockarna sågades upp i 30 cm:s längder med en Huskvarna 3120 XP försedd med 46 tums svärd. Startade naturligtvis med nyfilad kedja. Först när 60 kubikmeter stockar var uppsågade i ett rasande tempo, var det behov av filning. När de resterande 25 kubikmetrarna också var uppsågade hade såget inte ens hunnit bli halvslött, alltså efter första och enda filningen.
Således är det omöjligt att på förhand säga hur ofta ett såg måste filas. Det är en lång rad parametrar som styr behovet av detta. Det är ju heller inte någon ekonomi i att fila alltför ofta, eftersom man helt i onödan sliter ned både kedjor och filar och det vet vi ju vad dessa kostar.

Användarvisningsbild

Re: Hur ofta fila?

Svendus  
#281281 Hm jag filar stort set aldrig :grin:
Slipar kedjorna med Slipstift på en högvarvig slipmaskin
som går på 12 volt Traktor batteri eller hemma på Snik sågen (batterieliminator 15 volt)
Alla slip-repar blir på tvären av eggen och kedjan blir riktig vass
sliper alltid när det är slött helt oberoende av tankning
Kör en del övergrova stockar på längden och håller en slipvinkel på 15 grader och kan därvid båda kapa och klyva med sågen
Äggen håller faktiskt mycket längre och man får en lugnare gång i sågningen på längden och tväran av fibrerna.

http://youtu.be/GDCkwIjd9eA

lika viktigt är det nog att egalisera svärdens brommar så snittet blir rakt och fint i vinkel.

Avatar Fallback

Re: Hur ofta fila?

skogsbonne  
#281288 Det är inte ofta jag behöver fila sågen varje dag utan det brukar gå flera dagar innan jag känner det börjar bli slött, dock blir det bara 2-3 tankar per gång jag är ute

Användarvisningsbild

Re: Hur ofta fila?

quartetto  
#281290 Generellt kan man väl säga att en kedja ska slipas innan den blir slö och före den blir ovass... ;)

Men det beror ju på hur och med vad man arbetar. Min arbetsmodell är att fälla och aptera ett till två träd och sedan lunnar dem till körväg. Där jag hämtar med vagn senare om det behövs. Ibland kan det gå flera dagar innan byte av kedja, ibland får man byta efter första fällningen. Jag slipar aldrig i fält, utan har med mig skarpa kedjor. Filade under kontrollerade former i verkstaden innan jag åker ut och inte efter en dag i skogen då man är trött och svettig.

Det är kul med forum - att man ska behöva påminnas om att man kan barka rotstocken vid snittstället (som ju egentligen är självklart...!) Här även länge funderat på slipstift - får väl göra slag i saken nu eller när huggarsäsongen närmar sig... :)

Användarvisningsbild

Re: Hur ofta fila?

machonisti  
#281319 Smäller bra runt kaffebordet i jobbet "hur många tankar man sågat över helgen".

Slött = många tankar.

Vissa tankar är hemska :lol:

Användarvisningsbild

Re: Hur ofta fila?

halvproffs  
#281321 Off Topic; Har aldrig hört uttalet såget som skogsadvokat mfl skriver så jag slog upp det i Sv. Akad. ordlista och det finns inte i den. Är det dialektalt eller vad? Låter i mina öron helknasigt, så även borret men det finns med som alt. i ordlistan.

Användarvisningsbild

Re: Hur ofta fila?

halvproffs  
#281322
machonisti skrev:Smäller bra runt kaffebordet i jobbet "hur många tankar man sågat över helgen".

Slött = många tankar.

Vissa tankar är hemska :lol:


Tänk bara inte tanken!

Avatar Fallback

Re: Hur ofta fila?

Skogsadvokaten  
#281324 Till Halvproffset eller till halvproffs(en) om det låter bättre i dina öron!

Jag trodde att denna sträng tillkommit för att diskutera hur frekvent det är tillrådigt att fila en motorsågskedja och inte språkliga eller dialektala spetsfyndigheter.

"Såget" är bestämd form singularis av substantivet "såg". Det låter helknasigt i mina öron att benämna ett litet motorsåg för "sågen". I mitt landskap är sågen bestämd form för ett stort sågverk. Jag minns alltför väl att just detta ord var uppe till diskussion under en lektion i svenska under min utbildning. Svenskläraren hävdade med bestämdhet att man kunde använda sig av båda böjningsformerna och ändå göra rätt. Nog om detta, dialektalt eller inte. Jag tänker inte vända mig till någon språkforskare för att bevisa eller kullkasta någonting. Efter 67 år med "såget", så kommer jag fortsätta med detta med eller utan Halvproffset.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar