Skogsnyheter

Dagens gallringar är våldtäkt

17 inlägg 11989 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Dagens gallringar är våldtäkt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 

   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Dagens gallringar är våldtäkt

JensSkoog  
#279852 Det där är mycket intressanta tankar. Skulle gärna se gensvar från någon gallringsexpert. :grin:

Avatar Fallback

Re: Dagens gallringar är våldtäkt

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#279882 Jag tycker att liknelsen i slutet höjer hela debattinlägget! :D

Avatar Fallback

Re: Dagens gallringar är våldtäkt

Skogsforskare  
#279883 Beskrivningen i början av debattartikeln är helt tagen ur luften:
"Det går inte att förändra granens naturliga växtsätt som är att växa upp i täta bestånd där rötterna blir sammanväxta och träden har böjliga stammar med högt ansatta men mindre kronor som inte fångar så mycket vind."

Det är helt galet. Granens naturliga växtsätt är att växa upp i en olikåldrig, heterogen skog. I sådan skog har nästan alla granar mycket långa kronor. Det som skribenten beskriver är ett granbestånd som anlagts som en tallföryngring, vilket egentligen är onaturligt för gran. När vi anlägger sådana jämnhöga, likåldriga granbestånd så måste man gallra ofta eller hårt för att granarna INTE ska få högt ansatta, små kronor som ökar risken för vind- och snöskador.

Avatar Fallback

Re: Dagens gallringar är våldtäkt

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#279917 Blir det inte luckor i obrukad skog? De luckor jag ser i vanlig skog brukar det komma upp täta granbestånd. Om det är någorlunda fuktigt i allafall.

Avatar Fallback

Re: Dagens gallringar är våldtäkt

Skogsforskare  
#279923 Dynamiken i en granurskog och i en oskött kulturskog är helt olika. Det du ser i en lucka i en vanlig ogallrad skog är något helt annat än det som sker i en granurskog, där man inte får den typen av luckor. Skogens struktur påverkar dynamiken.

Avatar Fallback

Re: Dagens gallringar är våldtäkt

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#279956 Varför skulle man inte få luckor i en obrukad urskog? Det stormar även i urskog, hur ser det ut med luckorna efter Gudrun i naturreservat, tex?

Avatar Fallback

Re: Dagens gallringar är våldtäkt

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#279962
Skogsforskare skrev:Beskrivningen i början av debattartikeln är helt tagen ur luften:
"Det går inte att förändra granens naturliga växtsätt som är att växa upp i täta bestånd där rötterna blir sammanväxta och träden har böjliga stammar med högt ansatta men mindre kronor som inte fångar så mycket vind."

Det är helt galet.
Skogforskare uttrycker dräpande svar. Onekligen finns det bestånd som får utvecklas enligt Gustafsson beskrivning och ger resultat som är bekräftade av Linnéuniveritetet och besökare som varit på plats. Se följande länk och leta upp bilder i tråden, som bekräftar något som få sett.
viewtopic.php?t=18302&start=30#p260812

Skogsforskare skrev:Beskrivningen i början av debattartikeln är helt tagen ur luften:
Granens naturliga växtsätt är att växa upp i en olikåldrig, heterogen skog. I sådan skog har nästan alla granar mycket långa kronor. Det som skribenten beskriver är ett granbestånd som anlagts som en tallföryngring, vilket egentligen är onaturligt för gran. När vi anlägger sådana jämnhöga, likåldriga granbestånd så måste man gallra ofta eller hårt för att granarna INTE ska få högt ansatta, små kronor som ökar risken för vind- och snöskador.
Trots detta såg vi efter såväl 69-stormen och Gudrun att täta bestånd med försenad skötsel klarat sig bäst, liksom hagmarksbestånd. (Nästan 20 ha 45-årig ren granskog, som väntade på gallring, hade max 600 m2 nerblåst.)
- Även bestånden enligt tidigare länk här klarade stormen Gudrun, vilket inte jämnårigt bestånd intill gjorde.
Bestånden hade en tidig danande genomgång där röjningsvirke och lite mer tagits ut.

Synd att inte forskare skriver under med namn och står lite mer för sina uttryck, så denna kan identifieras med de skrivna synpunkterna.

Avatar Fallback

Re: Dagens gallringar är våldtäkt

Skogsforskare  
#279968 Det jag kritiserade var debattartikelns inledande påstående om hur granskog utvecklas naturligt. Hur skött eller oskött kulturskog klarar stormar är en helt annan diskussion. Det finns många uppföljande studier efter Gudrun.

Mangan, det är mindre skador i heterogen skog än i homogen skog. Man får inte samma typ av stormluckor i en granurskog därför att den har en helt annan struktur från början. Den är mer heterogen och saknar ett slutet krontak.

Avatar Fallback

Re: Dagens gallringar är våldtäkt

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#279994 Nej, sådan här luckor kanske man inte ser i den brukade skogen:


Lite tidigt att se vad som kommer upp än så länge. Äldre, mindre, luckor däremot verkar ha fått täta gransnår i sig.


Så nog verkar granen naturligt växa upp tätt?

(bilder tagna ikväll i mitt närmaste naturreservat)

Avatar Fallback

Re: Dagens gallringar är våldtäkt

Skogsforskare  
#280014 Att det är ett naturreservat innebär inte automatiskt att det är ett område som varit orört av människan i 200-300 år.

Det ser ut som ett bestånd som lämnats oskött och därför fått tillräckliga kvaliteter i nåt avseende, så man valt att skydda det. Där saknas riktigt grova träd, alla träd har högt upphissade kronor vilket tyder på att de vuxit upp samtidigt i ett ganska homogent bestånd, osv.

Den som nån gång sett en orörd granskog, som fått utvecklas fritt i åtminstone ett par hundra år, vet vad jag talar om.

Avatar Fallback

Re: Dagens gallringar är våldtäkt

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#280019 Men nu tycker jag du kommer från ämnet. Jag ville visa att ett av granensn naturliga växtsätt är att komma upp tätt i luckor. Och att det sker även i skog som inte är brukad.

Det ser säkert helt annorlunda ut i en fjällgranskog.

Avatar Fallback

Re: Dagens gallringar är våldtäkt

Skogsforskare  
#280021 Och det jag försökte förklara att man inte kan se granens naturliga växtsätt om man inte tittar i en ostörd skog, som fått utvecklas naturligt.
Jag rekommenderar ett besök i exempelvis Fiby urskog utanför Uppsala.

Avatar Fallback

Re: Dagens gallringar är våldtäkt

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#280026 Och det jag försöker visa är att (ett av) granens naturlig växtsättb är att komma upp tätt i luckor, även i naturreservat som är avsatta gör att de är orörda.

Avatar Fallback

Re: Dagens gallringar är våldtäkt

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#280028
Skogsforskare skrev:Att det är ett naturreservat innebär inte automatiskt att det är ett område som varit orört av människan i 200-300 år.

Det ser ut som ett bestånd som lämnats oskött och därför fått tillräckliga kvaliteter i nåt avseende, så man valt att skydda det. Där saknas riktigt grova träd, alla träd har högt upphissade kronor vilket tyder på att de vuxit upp samtidigt i ett ganska homogent bestånd, osv.


Som här då?

Bild


Den bild jag visade ovan var på döda stående träd, så man kan inte bedöma dem efter avsaknad av grönkrona.
Senast redigerad av Mangan tis 13 maj 2014, 17:14, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).