Skördare

Problem med hydrostat på Valmet 911 -96

12 inlägg 14989 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Problem med hydrostat på Valmet 911 -96

olssonerik  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27903 Hallå!

Har som rubriken föranleder troligtvis problem med hydrostaten på min valmet 911 skördare. Det är en 96:a som gått 16500 h. Problemet yttrar sig så att när jag kört ca 30-45 min börjar maskinen "hugga" och tappa kraft rent generellt. Huggandet trodde jag först berodde på något fel på bromsarna men jag märkte sen att maskinen alltid hugger/rycker bakåt, även när körläget låg i drive framåt eller neutral. Felet är konsekvent och uppstår alltid efter ca 30-45 minuters körning.
Som lekman är min gissning är att detta beror på hydrostaten, att det när oljan blir varm någonstans "läcker över" lite olja till bakåt-driften vilket gör att maskinen hugger och tappar kraft. Maskinen tappar ju kraft i tex fällningen när den hugger på det viset. Den går dessutom mkt långsamt att köra framåt när detta börjar, men samma hastighet bakåt som vanligt.
Har tyvärr inte kunnat mäta max-tryck framåt och bakåt då det saknas tryckuttag för detta på hydraulmotorn, men har ordnat tryckuttag att skruva dit.

Undrar om någon därute har haft liknande problem på en valmet, och vad som felades då?

Hur märker man i övrigt om hydrostatpumpen börjar ge upp?

Eller är jag helt ute och cyklar, borde jag leta elfel eller är det arbetspumpen som kanske krånglar?


Mycket tacksam för hjälp eller tips!

Med vänliga hälsningar /Erik



   TS
Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27917 Hugger den så även om den ligger i neutral??

Avatar Fallback
Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27945 Hej bror!

Förstår lite bättre vad menar nu än sist du försökte förklara problemet.

Det skulle vara intressant om du kan koppla ut alla bromsar när maskinen hugger. Fortsätter den då att hugga, eller går den med konstant fart sakta bakåt?

Sedan skulle det vara bra att prova att koppla ur alla elkontakter till hydrostaten när den rycker för att kolla om det är nåt el-relaterat fel.

Om jag tolkar hydraulschemat rätt så är både hydrostatpumpen och hydsrostatmotorn variabla. Båda verkar styras med oljetryck som i sin tur regleras av en elstyrd ventil.

Man skulle väl kunna tänka sig att det är nån av dessa ventiler som på nåt sätt läcker och pytsar ut olja till pumpstyrningen så att den aldrig står helt i viloläge.

Här är hydraulschemat, ifall nån är bättre än jag på att tyda det:
Bild

Avatar Fallback
Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27956 Hejsan,för å kolla hydrostatens skick börja alltid med att mäta matartrycket ska hålla ca 20 bar hela tiden nåt bars tryckfall vid max tryck är väl okay.Alltså det är en liten kugghjulspump monterad i transmissionspumpen som har till uppgift att hålla slutna kretsen trycksatt.Ifall att pump eller motor är utslitna så märks det med ett matartryckfall(det läcker bort mer än lilla pumpen kan fylla)
Vi hade på våran 830 ett sånt problem att magnetventilen som styr motorutvinklingen brann och samtidigt raderades halva datakurvan(krävdes EKG-hjälp för å få fason på han igen)men han gick å köra om man stannade med 50 meters mellanrum så han fick börja på nytt.
Hursomhelst mät matartrycket först och hör av dej :)

Avatar Fallback

Re: Problem med hydrostat på Valmet 911 -96

kjell62  
#27969
olssonerik skrev:Hallå!

Har som rubriken föranleder troligtvis problem med hydrostaten på min valmet 911 skördare. Det är en 96:a som gått 16500 h. Problemet yttrar sig så att när jag kört ca 30-45 min börjar maskinen "hugga" och tappa kraft rent generellt. Huggandet trodde jag först berodde på något fel på bromsarna men jag märkte sen att maskinen alltid hugger/rycker bakåt, även när körläget låg i drive framåt eller neutral. Felet är konsekvent och uppstår alltid efter ca 30-45 minuters körning.
Som lekman är min gissning är att detta beror på hydrostaten, att det när oljan blir varm någonstans "läcker över" lite olja till bakåt-driften vilket gör att maskinen hugger och tappar kraft. Maskinen tappar ju kraft i tex fällningen när den hugger på det viset. Den går dessutom mkt långsamt att köra framåt när detta börjar, men samma hastighet bakåt som vanligt.
Har tyvärr inte kunnat mäta max-tryck framåt och bakåt då det saknas tryckuttag för detta på hydraulmotorn, men har ordnat tryckuttag att skruva dit.

Undrar om någon därute har haft liknande problem på en valmet, och vad som felades då?

Hur märker man i övrigt om hydrostatpumpen börjar ge upp?

Eller är jag helt ute och cyklar, borde jag leta elfel eller är det arbetspumpen som kanske krånglar?


Mycket tacksam för hjälp eller tips!

Med vänliga hälsningar /Erik


vad är det för pump på valmet till hydrostaten ?
är det Linde pump ?
om det är linde pump
och den tuffar vidare vid friläge
är det halvmåne lagret i pumpen
till ut vinklingen som har gett upp
eller om den går sakta
brukar det var kolv fötterna i pumpen
som har släppt
16000 timmar på en hydrostat är mycket
och är det el fel får du kolla volten på
fram & back magneten på pumpen
det är volten som styr ut vinklingen på pumpen
men jag kan ha fel jag repar mesta dels GRÖNA maskiner
mvh kjell

Avatar Fallback
olssonerik  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27970 Hallå igen!

Tack för tipsen, jobbar några nätter på sjukhuset nu men återkommer efter helgen med uppdatering om hur det går med maskinen.

Bifogar lite mer info till Er:

- (Henrik K) Ja, den hugger så även när den ligger i neutral.

- (Storebror :) Prövade att lägga i högväxeln och koppla ur framhjulsdriften så den endast driver på bakhjulen. När högväxeln är i så går inte arbetsbromsen in, utan maskinen är obromsad tills jag lägger i parkeringsbromsen. Den gick även då konstant sakta bakåt men utan att hugga, så jag antar att det är hydrostaten som felas och inte bromsarna.

- (Simba) Mätte matartrycket när maskinen gick som den skulle och det låg då mellan 20-22 bar. Har dock inte mätt trycket igen när maskinen efter en stund börjat krångla och hugga, men det ska jag göra.

- (Kjell62) Det är en Sauer-pump på maskinen, på 100cc tror jag.


Trevlig helg, mvh Erik Olsson

   TS
Användarvisningsbild
masterchief  
#28285 Nu måste vi få veta hur det gått 8)

Avatar Fallback
olssonerik  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28342 God afton!

Förstår att vissa av er är nyfikna på hur det går med Valmeten
Jag har tyvärr, av diverse jobb- samt flickvänsrelaterade anledningar, inte hunnit undersöka problemet med hydrostaten så mkt mer.
Märkte dock när jag körde hem maskinen i slutet av förra veckan att den är rejält svag i drivningen framåt - när jag hade högväxel i och körde rakt fram gick det hyfsat men när jag svängde maskinen orkade den nästan inte driva framåt...

Men återkommer som sagt med mer info när jag har mätt upp tryck mm.

Mvh Erik

   TS
Avatar Fallback
Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29097 Hej!

Fick ett mail av brorsan igår, nån som har nåt tips?

"Har mätt lite på valmeten och hydrostattrycken
Mätte och ställde in max matartryck framåt och bakåt på hydrostaten för några dagar sedan. Gjorde detta när maskinen var "kall" och ställde då båda trycken på ca 35mpa. Märkte att det, när maskinen låg i neutralväxel, verkade ligga lite tryck hela tiden på bakåttrycket, ca 1mpa medan det var 0mpa i tryck på framåttrycket. Men maskinen funkade bra då, det ryckte ingenting alls i den (har även bytat aggregat förresten, till 960-aggregatet igen). Mätte även maxtrycket på hydrostaten (inte fram eller back alltså utan ett annat tryck) och det låg på ca 20-22 mpa så det behövde inte ställas in.
Körde sedan maskinen till Ryr-fältet och högg lite träd där. Efter ca 20 minuters huggning började maskinen rycka igen. Körde då lite till och mätte sedan tryck igen. Trycket framåt låg då fortfarande på ca 0 mpa när jag inte gasade men steg endast till ca 10-15 mpa när jag gasade på framåt. Trycket bakåt däremot låg på ca 22 mpa hela tiden, även när växeln låg i framåt/drive läge. När jag gasade på i bakåtläget steg det till ca 30 mpa. När jag mätte dessa olika tryck gasade jag dock bara på till ca 1600 varv, men när vi ställde in trycket när maskinen var kall gasade jag på mer, till ca 2300 varv.
Är lite osäker på hur det var med trycken när maskinen låg i neutralväxel, den ryckte inte lika mycket då iaf. Även när jag lade i parkeringsbroms ryckte maskinen litegrann.
Prövade därefter att koppla ur elventilerna till först hydrostat och sen till transmissionsdelen, men detta gjorde ingen skillnad alls tyvärr.
Glömde tyvärr att mäta maxtrycket på hydrostaten när maskinen nu krånglade(det som var 20-22 mpa när den gick som den skulle) så vet ej hur detta skulle kunna ha påverkats.

det verkar ju som att det när maskinen blir varm eller när oljan blir varm (eller av någon annan anledning efter ca 30-40 min) så blir det mer tryck på bakåtdriften vilket gör att den börjar hugga. Knepigt är dock att när jag körde maskinen på väg ca 1,5 h för ett tag sedan så gick den utan problem såvitt jag kunde märka. Kan det bero på att jag då bara körde framåt, dvs inte växlade mellan fram/back?"

Avatar Fallback
Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29102 När maskin står still ska trycket i fram och back uttagen vara identiska oberoende av varvtal och temperaturer.Är lite osäker på Sauer men på Linde ska trycket va som matartrycket ca.18-22 bar.På Linde så finns en ställskruv på sidan av pumpen för att jämställa trycken men i praktiken så är det bara en nödlösning för när tryckena börjar variera så beror det på inre slitage,vanl. oklagerproblem.När pumpen är sliten så orkar inte fjäderpaketet nollställa utvinklingen.Enda att kolla är att ta bort strömkontakterna och mäta då,tryckena ska va lika(jag förstod att det hade gjorts).Tyvärr så blir det nog en pumprenovering såsom jag tolkar det. :(

Användarvisningsbild

Re: Problem med hydrostat på Valmet 911 -96

Erik.O  
#789631 Fick du nån årdning på de hela?

Avatar Fallback

Re: Problem med hydrostat på Valmet 911 -96

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#790118 Minns jag rätt så byttes hydrostatpumpen till en renoverad, vilket löste problemet.
Har nån svag minnesbild av att det pratades om att själva vaggan till utvinklingen i pumpen kärvade, men det var ju några år sedan nu.
Maskinen har ny ägare sedan många år tillbaka.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).