Bioenergi

Flis till MWH

8 inlägg 14875 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Flis till MWH

lantbrukarn  
#279511 Jag har två funderingar och skall se om någon kan detta här.
Hur mycket flis får man av 1 kubik energived eller fast massa.
Hur kan man räkna om flis till MWH enklast. Vet att det beror helt på kvalitet och fuktighet.
Har ett värmeverk som betalar i MWH.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Flis till MWH

finskpinne  
#279523 En fast kubik energived (fast kubik PÅ BARK) ger ca 2,2-2,5 kubikmeter flis. En kubikmeter flis ger 0,7-0,9 Mwh. På ett ungefär kan man säga att en fastkubik virke (PÅ BARK) ger ca 2 Mwh.

Avatar Fallback

Re: Flis till MWH

elis  
#279525 http://www.novator.se/bioenergy/facts/fakta-1.html

Avatar Fallback

Re: Flis till MWH

lantbrukarn  
#279556 Jag tackar för svar..
värmeverket betalar 200-220 beroende på kvalitet. Om jag räknar rätt på den infon jag fick här så lönar det sig att flisa massaveden och skicka den.
Det är ju nästan så man kan räkna hem att köpa sig en egen flismaskin.
Är det någon som gör detta redan som man kunde få lite fakta av.

   TS
Avatar Fallback

Re: Flis till MWH

foton  
#279567 Ta det lite lugnt och prova med ett lass. Senast när dom flisa hos mig blev priset 50 kr. m3. Virket var toppar och småträd, det äldsta var 1 år torkat men fukthalten blev över 50%.

Avatar Fallback

Re: Flis till MWH

lantbrukarn  
#279600 Ok det var ju skillnad. skotade något skogsbolag ut riset åt dig tidigare då. Lejde du in en flisare.
Kan man påverka fukthalten på något annat vis än att bara låta det ligga och torka ett år.

   TS
Avatar Fallback

Re: Flis till MWH

Tosca  
#279655 Rå grönflis ska hålla ungefär 50% vatten, otäckt i välta kan komma upp i 60% vatten utan problem, välta med täckpapp kommer ned i 40% eller bättre.

Avatar Fallback

Re: Flis till MWH

Böckersboda  
#280233 1 m3fub (fast under bark) är lika med 2,7 m3s (stjälpt mått), 1 m3fub = 2 MWh.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar