Skogsröjning

Senare andra röjning istället för första gallring

40 inlägg 38770 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Röja inte gallra

Axl  
#279375 Röjer man bara rätt tid på året så är det ingen fara. tyvärr har glömt när det är...

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Röja inte gallra

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#279377 Nya regler, tiderna finns inte kvar.

Avatar Fallback

Re: Röja inte gallra

Martin_G  
#279393 Jahapp. Där ser man....
Mängan, kan du länka de nya reglerna?

Avatar Fallback

Re: Röja inte gallra

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#279397 Nej, eftersom de inte finns kvar! :) Dock fortfarande rekommendationer. Nu tycker jag rekommendationerna är ganska dålig, för rötriskens skull borde man snarare röja okt-mars än sep-aug i södra Sverige.

https://www.skogforsk.se/sv/KunskapDire ... tsskador-/

Finns en länk till lagkraven där också.

Avatar Fallback

Re: Röja inte gallra

Martin_G  
#279482 Förstår inte vad du pratar om, visst finns de kvar. Särskillt de nya "reglerna".

Att gå in med åtgärden jag föreslog i november borde vara rätt ok ändå (för insektsangrepp) även om det är olagligt.
5skm rått virke per hektar som övre gräns låter rätt lågt.

Ska ut och mäta lite, tror jag

Avatar Fallback

Re: Röja inte gallra

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#279485 Tiderna för när man fick resp. inte fick röja är borttagna, nu är de bara rekommenderat.


Tidigare fanns tuffa regler för när tall- och granstammar kunde röjas, eftersom grövre röjningsvirke kan bli yngelhärdar för större märgborre (tall) och sextandad barkborre (gran). Idag tonar entomologerna ner faran. Från och med 2012 är regelverket ändrat så att samma regler gäller i röjningsskogen som i annan skog. Högst 5 kubikmeter rått virke får lämnas per hektar, och det gäller bara granvirke som är grövre än 10 cm på bark eller tall med skorpbark. I tidig ungskogsröjning är det därför fritt fram att röja hela året


https://www.skogforsk.se/sv/KunskapDire ... nder-aret/

Det är alltså INTE olagligt att röja i november.

Jag tror de 5 m3sk bara innefattar den del som är grövre än 10 cm, det borde bli några hundra stammar i alla fall.

Avatar Fallback

Re: Röja inte gallra

Martin_G  
#279492 Nej men precis.
Det olagliga jag syftade på var såklart inte NÄR man får röja, utan att lämna >5m3sk rått granvirke/ha.

Jag ska ut och mäta och försöka skatta hur mycket röjstammar som överstiger 10 cm.
Sen kan man ta ett beslut efter det.

Tack för hjälpen!

/martin

Avatar Fallback

Re: Röja inte gallra

Hasse smålänning  
#280036 Mina tre bestånd har röjts så här:
1 Mycket brant terräng, tidig lövröjning + slutröjning vid 7 m höjd till 1600-1700 st/ha
2 o 3 Gammelskog i söder, tidig lövröjning + slutröjning vid 7 m höjd + extra slutröjning vid 18 m höjd till 1500-1800 st/ha. Jag kom på att med en "extra slutröjning" så slipper man gallring, men den borde nog ha gjorts tidigare.

En annan ståndortstyp där man vill slippa gallringar kan vara när marken är dikad och blöt-fuktig. Där vore det frestande att röja istället för gallra.

Användarvisningsbild

Re: Röja inte gallra

Peteflamingstar  
#280058 Med de nya reglerna för gran i röjning, har man alltså helt slopat detta med längdmeter istället för kubik?? Tidigare var det väl max 250 längdmeter/ha varav max 50 m över 15 cm, den första halvmetern räknades dock aldrig... :???:

Användarvisningsbild

Re: Röja inte gallra

towes  
#280295
Hasse smålänning skrev:...tidig lövröjning + slutröjning vid 7 m höjd + extra slutröjning vid 18 m höjd till 1500-1800 st/ha. Jag kom på att med en "extra slutröjning" så slipper man gallring, men den borde nog ha gjorts tidigare.
Nyfiken fråga: Varför röja vid 18 m höjd?
Är det inte bättre att ta hand om virket (dvs gallra). Motormanuellt om så önskas.

Skälen jag ser är förutom virkesvärdet (som kanske är ringa beroende på uttag) granbarkborren.

Gallrade manuellt ett parti härom vintern som stått oröjt och ogallrat upp till ca 15-16 m höjd. En hel del klent på väg mot självgallring som fick röjas men huvudsakligen dimensioner över decimetern. De grövsta klart över 2 dm trots låggallring.

Har du röjt vid 7 m höjd så borde det klenaste till skillnad från min gallring redan vara borta och "extraröjningen" kunna ge en hel del dimensioner på över 15 cm (även vid låggallring). Jag tog mycket försiktigt (kanske 15 m3/ha) och drog ut det sista under senvåren. Kunde konstatera att trots litet uttag var varenda pinne ner till klena bitar fullproppade med "barkborre-mjöl". Bra iofs då jag fick ut krypen eftersom virket här fungerade som "fångstvirke", men jag fasar för hur det blivit om jag låtit virket ligga kvar.

Apropå reglerna som nämnts ovan: Vissa regler finns ju faktiskt för vårt eget bästa. Man måste ju inte lämna bara för det är tillåtet. 5 m3sk/ha kan vara direkt olämpligt att lämna om man har problem med barkborre.

Avatar Fallback

Re: Röja inte gallra

Hasse smålänning  
#280725 Javisst är det konstigt att röja vid 18 m höjd, men nu handlar ju tråden om "röja inte gallra". Som jag ser det har gallring både för och nackdelar. Bland fördelarna är att man kan få grov skog, slippa självgallring och ha lång omloppstid. Bland nackdelarna är att risken för stormskador ökar, mest dom första 5-8 åren, och att man måste in och köra i beståndet (stickvägsareal, markpackning, ökad rötrisk). I några fall är nackdelarna så stora att jag till varje pris vill undvika gallring. Dom fallen är dels om jag kommer få hygge i söder/väster när mitt gallringsbestånd är högvuxet, dels om terränngen är särskilt besvärlig (mycket brant eller blöt och dikad). Gallringsfritt vill jag inte ha i normala bestånd!
Mina extremsena röjningar har gjorts enligt principen;
"Röjning vid kallt väder (för att inte dra in röta). Alla barrträd klenare än 9 cm röjs bort om det inte i så fall uppkommer en lucka om 7 m, i så fall lämnas ett klenare träd kvar. Björk kan röjas upp till lite grövre, ca 10-11 cm." Detta har gjort att 1500-1800 stammar/ha blir kvar.
Är det någon annan som har provat något liknande?

Avatar Fallback

Re: Röja inte gallra

Windsor  
#290580 Ungskogs röjning är nyckeln till det hela. Röjer man i tid och tar ordentligt rotar träden sig bättre samtidigt som näringsbehovet koncentreras till färre stammar som kan utvecklas. Men det räcker inte alltid, dikning är ett stort behov på vissa ställen. Ligger vattennivån högt behöver rötterna inte söka sig så djupt, det gör att träden blir känsliga mot stormarna. Dikar man sänks vattennivån och rötterna måste söka sig djupare vilket gör dem mer stormfasta. Så röjer man sina planteringar så blir dem stormfastare, då behöver man inte vara livrädd för att gallra. Gallringen är superviktig då du SJÄLV väljer vilka träd som skall stå kvar ex. dubbelstammar, sprötkvistar, viltskador, toppbrott, krokiga stammar plockas successivt bort i gallringarna.

Det finns även en sak som i princip alla markägare grämer sig över, våra kära stickvägar på ca 4m. Visst bonnen kan hugga 2,5-3m stickväg där han tar sig fram med sin lilla 135:a men det är bara den gången. Många skogsägare fattar inte att träden växer, några dm tillgodo mellan träden går ju bra vid första gallringen men vid senare gallringar står dem där med sin traktor och kommer inte emellan. Jag hävdar bestämt att på en stickväg som är 4m bred, där är endast 2m bortplockat för att ta sig fram. För 1m ut i stickvägen på båda sidor är gallrad yta och inte bara bortplockat för vägens skull. Så när man pratar om 4m stickväg är den enligt mig bara 2m som är helt avsett för stickväg.

Idiotförklara mig gärna men det är min syn på det hela. Skogen måste skötas punkt.

Avatar Fallback

Re: Röja inte gallra

ÅsaNisse  
#290583 Om jag få låna tråden till en fråga!!! Var går gränsen mellan röjning och gallring? Jag har alltid benämnt röjning upp till ca 5-7 cm där man låter riset ligga, och gallring är man uppe på grövre där det går att få ut en massabit i stammen>5cm topp. Här beskrivs röjning med 15 cm stam..... Jag förstår inte?? :?: :-\

Avatar Fallback

Re: Röja inte gallra

jannee  
#290586 Lite från fall till fall men stammar som är upp till 1 dm ryker inte alltför sällan, lite beror på hur tätt beståndet är.
Hinner själv inte med att gallra, måste m.a.o. maskingallra vilket gör att det inte blir något netto på enbits massaträd.
Försöker röja så pass hårt att detta fenom inte behöver uppkomma dock är det svårt att inte vara sparsam.

Avatar Fallback

Re: Röja inte gallra

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#290593
Windsor skrev:Det finns även en sak som i princip alla markägare grämer sig över, våra kära stickvägar på ca 4m. Visst bonnen kan hugga 2,5-3m stickväg där han tar sig fram med sin lilla 135:a men det är bara den gången. Många skogsägare fattar inte att träden växer, några dm tillgodo mellan träden går ju bra vid första gallringen men vid senare gallringar står dem där med sin traktor och kommer inte emellan.


Har traktorn också växt mellan gallrignarna?

Jag räknar bara med en gallring, så 135:an får duga så länge.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).