Virkesmätning och Matrisfub

Medellängd

8 inlägg 7766 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Medellängd

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#278741 Jag har sålt virke där priset är beroende av medellängd. Virket har travmätts på bil.

Tycker ni det i sådana fall är rimligast om:
A) Man beräknar pris utifrån medellängden per trave på bilen
B) Man beräknar pris utifrån medellängden för hela kontraket.
C) Spelar ingen roll.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Medellängd

bodaedet  
#278750 B

Avatar Fallback

Re: Medellängd

Axl  
#278751 Jag misstänker efter att läst din blogg att timret har blivit längre ju mindre diametern blivit. Är det då en volymvägd medellängd eller per bit?

Avatar Fallback

Re: Medellängd

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#278774 Eftersom det är travmätt ser jag inte hur de hade kunnat beräkna per bit. På mätsedeln står LxBxH per trave.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Medellängd

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#278775 B

Avatar Fallback

Re: Medellängd

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#279349 Okej, jag kollade en gång till på prislistan, och det står såhär:

priskorr.png


I tidigare versioner har ordet "bil" inte varit med. Så det är väl rätt mätt då, men lite surt eftersom jag valde att ta de grövre stockarna för sig, och de hölls korta för att kunna lasta.

Hade en biltrave på 370, de andra låg mellan 450 och 470. Beroende på hur jag (och chauffören!) väljer att placera stockarna i partiet blir priset annorlunda. Känns lite knepigt, borde vara lätt att justera detta i efterhand med snitt på hela partiet. Mitt snitt blev 449 cm, så det var ju väl inom gränsen för inget avdrag sett på hela partiet. Med optimal sortering hade jag kunnat fått fyra travar utan avdrag och ett med tillägg istället! :shock:

   TS
Avatar Fallback

Re: Medellängd

vastergarden  
#279465 Om det är Södravrke till Värö borde denna fråga gå till ditt förtroenderåd. Det ska ju inte vara så attt chauffören ska kunna avgöra hur ditt virke prissätts.

Avatar Fallback

Re: Medellängd

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#279473 Jo, jag har funderat på att ställa frågan. Det borde inte vara så märkvärdigt att istället göra en justering på hela partiet.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).