Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

GPS app?

10 inlägg 10891 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

GPS app?

glasshultarn  
#279440 Undrar om någon här har något tipps på sådan som kan hantera kartor från maskinen/ lager till maskinen?
Dröm funktionen vore ju att kunna:
1. Importera traktkartan i telefon
2. Rita diverse saker på (logga stråk när man går, markera VF e.t.c)
3. Stoppa in alltihop i maskinen
4. Tuta och köra

Har inte kunnat hitta någon sådan här app, finns det inte borde de ju vara ett bra utveklingssteg. Telefon med GPS och fin skärm har ju många, och det borde ju ändå finnas en del folk med behovet, vad säger ni?
Ju enklare ju bättre, räcker ju i princip att kunna göra punkter, linjer och att logga var man går.



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: GPS app?

ostman  
#279442 Finns en app som heter Pdf Maps. Där kan du lägga in en georefererad bild tex ortofoto och sen logga där du går, sätta ut punkter, mäta avstånd och areal osv. Den georefererade bilden kan du få från tex ArcGIS eller pcSkog. Finns till Apple och har iaf funnits en beta version till android, vilken även den fungerat bra!

Avatar Fallback

Re: GPS app?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#279445 Oruxmaps är bra till android, men jag känner inte till något "tuta o köra". I alla fall inte som är gratis.

Avatar Fallback

Re: GPS app?

IT-SKOGVAKTARN  
#279561 Kör du Iphone eller Ipad så funkar IGIS bra

Avatar Fallback

Re: GPS app?

glasshultarn  
#279729 Hej tack för tipsen. Jag använder Android.
Jag har provat pdfmaps och det funkar som jag tänkte ungefär, men den kan bara exportera i format som gis programmet i maskinen (timbernavi) inte kan öppna, så man får göra om formatet till shp, lite meckigt.
Oruxmap kan inte hantera jpg kartor vad jag förstod? Det är sådana jag får från uppdragsgivaren. Grattis är inget krav om funktionen är rätt, skulle helst vilja att man kunde använda shp lager också.

   TS
Avatar Fallback

Re: GPS app?

IT-SKOGVAKTARN  
#279863 Hej igen!

Jag var tvungen att testa hur jpg filer funkar i IGIS och det gick bra.
Du kan blanda shp och jpg i IGIS projekten.

Tänk på att använda sweref99TM i projekten så funkar det fint.

Du klarar dig länge med gratis varianten av IGIS, men ska du mäta areal osv får du köpa för 150:-/år

http://www.geometryit.com/

Avatar Fallback

Re: GPS app?

IT-SKOGVAKTARN  
#279866 Hej igen!

Lösning för Android kan ju vara att använda Polaris Office och Google Earth.

Kör jpg filen i maptiler först och skapa kml fil.

Klicka sedan på den i Polaris Office och öppna med Google Earth.

Jag testade nyss på en Android platta, det funkade men kanske lite mer pyssel än med IGIS.

Maptiler hittar du här http://www.maptiler.org/

Det kan ju bli lite snurrigt den här vägen då man får räkna om jpg bilden till wgs84, men det funkade fint.

Avatar Fallback

Re: GPS app?

Aleck  
#283248
IT-SKOGVAKTARN skrev:Hej igen!

Jag var tvungen att testa hur jpg filer funkar i IGIS och det gick bra.
Du kan blanda shp och jpg i IGIS projekten.

Tänk på att använda sweref99TM i projekten så funkar det fint.

Du klarar dig länge med gratis varianten av IGIS, men ska du mäta areal osv får du köpa för 150:-/år

http://www.geometryit.com/



Hej IT-SKOGVAKTARN

Du skriver att man kan infoga jpg-filer till projekt i IGIS, jag lyckas inte med detta utan är tvungen att rendera med MapTiler och diverse kvalitetsavdrag som det innebär för att få in .jpg i projektet. Finns det en genväg jag har missat?

Annars är inte detta bättre än de appar som finns till Android som också kräver konvertering av filerna före.

Avatar Fallback

Re: GPS app?

IT-SKOGVAKTARN  
#283411 Det är riktigt du måste köra Maptiler först, men någon kvalitets försämring har jag inte märkt.

Användarvisningsbild

Re: GPS app?

skogsjan695xl  
#284093 Har nu testat detta med maptiler.
Jag fixar så långt att jag gjort en kml fil.
Men det går inte att öppna det genom polaris office.
Men öppnar jag direkt i Google Earth så fungarar det. Men jag ser ju allt runtomkring också.
Jag vill bara se just den bilden jag gjort i maptiler.
Jag gör detta på datorn nu.
Lägger jag in den kml filen till telefon, då kan jag inte öppna den alls.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).